پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          05 آبان 1392 - 27 October 2013


سرنوشت دانشجویان پزشکی ایرانی در سوریه و  تصمیم وزارت بهداشت برای دستیاران

پس از اینکه وزارت بهداشت در مهرماه سال 91 اعلام کرد به دلیل شرایط کشور سوریه ارائه هر گونه تسهيلات دانشجويي به دانشجويان ایرانی شاغل به تحصيل در رشته هاي گروه پزشكي در این كشور امكانپذير نیست، سرنوشت این افراد در گرو تصمیماتی قرار گرفت.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در مهرماه سال 91 اعلام کرد اين وزارتخانه به دلیل شرایط کشور سوریه ارائه هر گونه تسهيلات دانشجويي اعم از ارزي و غير ارزي به دانشجويان ایرانی شاغل به تحصيل در رشته هاي گروه پزشكي در این كشور امكانپذير نیست.

همچنین تاکید کرد وزارت بهداشت هيچگونه تعهدي در قبال انتقال افرادي که از سال تحصيلي 2013-2012 و با اطلاع از شرايط آن كشور اقدام به شروع به تحصيل کرده اند، ندارد. این اطلاعیه در اسفندماه 91 صادر شد و پس از آن سرنوشت ادامه تحصیل آنها در گرو تصمیم وزارت بهداشت برای آنها قرار گرفت.

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر سه دانشگاه دمشق University of Damascus، دانشگاه حلب University of Aleppo و دانشگاه تشرين Tishreen University در كشور سوريه را تایید می کند و افرادی که مایل به تحصیل در خارج از کشور باشند می توانند به این سه دانشگاه بروند.

پس از شروع بحران در سوریه اغلب دانشجویانی ایرانی که در رشته های گروه دستیاری تخصصی پزشکی تحصیل می کردند با توجه به شرایط این کشور خواهان بازگشت به ایران و ادامه تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی کشور شدند. در این میان وزارت بهداشت تصمیمی را برای آنها اتخاذ کرد.

دکتر سیدامیرمحسن ضیایی معاون آموزشی وزارت بهداشت در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: قرار شد ابتدا دو مرحله اجرا شود، یک اینکه آنها را دستیار بشناسیم یعنی سطحی از مهارت و دانش دستیاری را داشته باشند و دیگر اینکه سطح دانش آنها را تعیین سطح کنیم.

وی افزود: پس از آن قرار شد افرادی که در سالهای سوم و چهارم دستیاری تخصصی بالینی یعنی سالهای پایانی دوره دستیاری بسر می بردند بپذیرند که در سال اول دستیاری شروع به تحصیل کنند و دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در یک پروسه سه ساله برای آنها ظرفیت تعریف کند. چرا که از سال 2008 به بعد به دلیل پیشگیری از سوء استفاده، انتقال خارج به داخل در دوره دستیاری ممنوع است.

ضیایی خاطرنشان کرد: اما برای اینکه در حق افرادی که در یک پروسه قانونی تحصیل کرده اند اجحاف نشود یک مصوبه کلی از شورای آموزش پزشکی اخذ شد که همه کسانی که انتقالی می گیرند یک راه بیشتر ندارند که باید تعهدنامه محضری امضاء کنند که در سال اول تحصیل قرار گیرند چرا که وزارت بهداشت تعهدی برای ظرفیت این گروه ندارد.

وی یادآور شد: اما در صورتی که افرادی پس از تاریخ شروع بحران در سوریه برای ادامه تحصیل به آن کشور رفته باشد معنی جز سوء استفاده از شرایط را نمی دهد و تحصیل اش فاقد هر گونه اعتبار است چرا که وزارت بهداشت پیش از این در این زمینه اخطار لازم را داده بود که در این شرایط امکان ارائه هر گونه تسهیلات امکان پذیر نیست و هیچ گونه مسئولیتی در قبال انتقال آنها ندارد.

البته پیش از این در مهرماه 91 دکتر محمود قاضی خوانساری ریاست وقت مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت از رسیدگی به وضعیت دانشجویان پزشکی ایرانی در سوریه خبر داده و گفته بود 30 تا 50 دانشجوی ایرانی در رشته های علوم پزشکی در سوریه تحصیل می کنند که کمیته ای برای رسیدگی به وضعیت آنها تشکیل شده است. بر اساس نامه وزارت خارجه، در کمیته ای که در این خصوص در وزارت بهداشت تشکیل شد دانشجویانی که تعداد 72 واحد از دروس خود را گذرانده بودند مشمول انتقال قرار می گرفتند.

وی با اعلام اینکه تعداد این دانشجویان بین 30 تا 50 نفر هستند، گفته بود در خصوص دانشجویان دوره های تخصصی هم ارزشیابی سال سوم و چهارمی ها انجام شده و کار انتقالشان انجام شده و با مهمان شدن تعدادی از دانشجویان در ایران نیز برای مدت یکسال موافقت شده است.


تگ ها دانشجویان پزشکی خارج از کشور روند ادامه تحصیلات در خارج امکان ادامه تحصیل در خارج

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی