پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          18 آبان 1392 - 09 November 2013


بررسی "سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها" در دانشگاه شهید چمران در استان اهواز

نشست شورای استانی دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با حضور مبلغان اعزامی از حوزه علمیه قم و در حضور دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در اهواز برگزار شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی - رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان در ابتدای این نشست ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم، به حضور مبلغان دینی در دانشگاه های خوزستان اشاره و اظهار کرد: همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری ماه محرم، تعداد 30 نفر مبلغ خانم و آقا از حوزه های علمیه قم و اهواز به دانشگاه های اهواز آمده‌اند و این فرصت مناسبی برای تبلیغ دین و نشر معارف دینی در دانشگاه هاست.

وی افزود: فرصتی که امروزه برای تبلیغ دین در اختیار روحانیت و حوزه های علمیه قرار گرفته، بی‌بدیل و استثنایی است و اینکه امروز از روحانیت تقاضای نشر دین می‌شود و جوانان در دانشگاه‌ها مشتاقانه میزبان مبلغان دینی هستند، نتیجه مجاهدتهای امام خمینی (ره) است.

شفیعی با اشاره به برگزاری نشست هم اندیشی استادان دانشگاه شهید چمران اهواز با موضوع "سند اسلامی شدن دانشگاه ها" که امروز با حضور دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها برگزار شد، تصریح کرد: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و از طریق وزرا به دانشگاه ها ابلاغ شده و در واقع می توان گفت که نقشه راه دانشگاه ها در قالب این سند ارائه شده است. این سند نباید مانند دیگر اسناد بالادستی مورد غفلت قرار گیرد، بلکه باید مورد توجه دانشگاهیان باشد، زیرا می‌تواند موجب گام‌های بلندی در اصلاح حرکت دانشگاه ها شود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان خاطرنشان کرد: در استان خوزستان جامعه دانشگاهی گسترده و متنوعی داریم و موضوعی که در استان خوزستان بارز است و جای شکر دارد این است که همدلی خوبی میان جامعه دانشگاهی استان خوزستان وجود دارد و حتی در مواقعی که در فضای سیاسی دانشگاه های کشور شاهد مواردی بوده‌ایم، در استان خوزستان اساتید و مدیریت‌های مراکز آموزش عالی با هم همدل بوده‌اند و هیچ گاه شاهد اختلاف و یا کدورتی که موجب دودستگی شود نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: در استان خوزستان همه مجموعه های دانشگاهی شامل مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه صنعت نفت حضور دارند و این هم جای شکر دارد و هم کار را دشوار می کند. مجموعه دانشگاهی استان خوزستان به خوبی در حال حرکت است و حتی تغییر و تحول ها در مجموعه مدیریت کشور، حرکت در دانشگاه های استان را کند نکرده و در برنامه های آموزشی و عمرانی و تلاش مدیران مراکز آموزش عالی استان وقفه‌ای ایجاد نشده است.

شفیعی با اشاره به فعالیت های دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاه های آزاد، شهید چمران، علوم پزشکی اهواز، صنعت نفت، کشاورزی رامین، جندی شاپور دزفول و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر دفتر نهاد وجود دارد و دفاتر نهاد دانشگاه های فرهنگیان و خاتم الانبیاء (ص) بهبهان نیز در مسیر راه اندازی هستند. در برخی دانشگاه ها مانند علوم پزشکی دزفول و پیام نور نیز اگرچه دفتر نهاد وجود ندارد، ولی شاهد ارتباطات خوبی با این مجموعه ها هستیم و به کمک مدیران این مراکز، مبلغان به این دانشگاه ها اعزام خواهند شد.

 حجت الاسلام و المسلمین روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها نیز در این نشست با اشاره به تدوین و ابلاغ این سند به دانشگاه ها، اظهار کرد: اجرای مناسب این سند بالادستی در دانشگاه های کشور قطعا به کمک و همفکری همه دانشگاهیان و به ویژه اساتید نیازمند است تا به این ترتیب مقدمات تحول بنیادین فرآیند اسلامی شدن دانشگاه ها با مشارکت فکری و سیاست گذاری درست، فراهم شود.

وی افزود: سند اسلامی شدن دانشگاه ها تدوین، تصویب و ابلاغ شده، ولی برای اینکه این سیاست گذاری کلان به برنامه تبدیل و اجرایی شود، به کمک دانشگاه ها نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، سقزچی، عضو شورای اسلامی شدن دانشگاه ها نیز با ارائه کامل طرح سند اسلامی شدن دانشگاه ها و ارائه جزئیات این سند، اظهار کرد: کلیات سند اسلامی شدن دانشگاه ها در چهار نظام آموزشی، فرهنگی تربیتی، پژوهش و فناوری و نظام مدیریت تدوین شده است.

وی با بیان اینکه تنظیم سند دانشگاه اسلامی با مشارکت ذی نفعان صورت گرفته است، افزود: در تنظیم این سند سعی شد از نظرات پایین به بالا استفاده شود و بر اساس این نظرات، سند تدوین شد. همچنین در فرایند تدوین سند از نظرات نخبگان و جامعه دانشگاهی کشور استفاده شد و 137 دانشگاه کشور در فرایند تدوین مشارکت داشته اند. همچنین برای تدوین سند کارگاه های تخصصی براساس چهار نظام مذکور و کارگروه های تلفیق و برنامه راهبردی برای استفاده از نظرات سیاست گذارن و مجریان تشکیل شد.

 در این نشست مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان، دبیران هم اندیشی دانشگاه‌ها و مبلغان دینی نظرات خود در خصوص چگونگی اجرایی شدن سند اسلامی شدن دانشگاه ها را ارائه دادند.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در نشست هم اندیشی استادان دانشگاه شهید چمران که با موضوع "سند اسلامی شدن دانشگاه ها، الزامات و راهبردها" برگزار شد نیز با اشاره به تدوین و ابلاغ این سند به دانشگاه های کشور، اظهار کرد: مشارکت دانشگاهیان به عنوان قشر فرهیخته جامعه می تواند ضمانتی برای اجرایی شدن سند باشد.

وی افزود: اسلامی شدن دانشگاه ها حرف جدیدی نیست؛ در مقطع انقلاب اسلامی، تنها به دنبال تغییر حاکمیت نبودیم، بلکه هدف ارائه طرحی نو برای اداره زندگی فردی و اجتماعی انسان ها در جامعه بود که بر اساس نگرشی معرفت شناسانه و انسان شناسانه، جامعه را بر مبنای آموزه های دینی به پیش ببرد؛ به این ترتیب بود که به دست آوردن قدرت به عنوان وسیله و نه هدف، هدف‌گیری شد و پیروزی در انقلاب سال 57 و توفیق مقدماتی حاصل شد.

شاطری تصریح کرد: معرفت شناسی و ارزش شناسی جوامع دیگر با جامعه اسلامی ما متفاوت است و در چنین شرایطی وظیفه داریم که ارکان هویت تمدنی خود را بشناسیم و بر این اساس، مبنای تمدنی خود در حوزه علم و فرهنگ را بسازیم و یک بسته معرفتی به جهانیان ارائه کنیم. ما در جامعه اسلامی نه تن به آنچه ناحق باشد می دهیم، و نه به ناحق زیستن عالمیان معتقدیم. در این مسیر عقل حکم می کند آنچه دیگران بر مبنای روش های علمی به آن رسیده اند را انکار نکنیم و بپذیریم و اگر نکته ای بهتر از آن داریم را ارائه کنیم. ما در جامعه اسلامی به آنچه علم در جهان به آن رسیده، معتقد هستیم و اگر در جایی دیدگاه ما با آن زاویه داشته باشد، آن را مبنای بحث قرار می دهیم و تلاش می کنیم ایده ای را که بر مبنای مبانی دینی به آن رسیده ایم را به اثبات برسانیم.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها خاطرنشان کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه ها در واقع سند تزار نظام اسلامی است که می خواهد در چارچوب مبانی دینی و اسلامی دانشگاه را به مدار حقیقی و هویت واقعی خود نزدیک کند. سند اسلامی شدن دانشگاه ها در واقع سند تحول دانشگاه است و معتقدیم تا زمانی که علم دینی نشود، دانشگاه اسلامی نخواهد شد.

وی ادامه داد: منظور از اسلامی شدن دانشگاه ها تنها برپایی نماز در دانشگاه و یا اجرای مراسم های مذهبی نیست، کما اینکه جامعه دانشگاهی کشور در این زمینه اگر از جامعه جلوتر باشد، عقب تر نیست و شاهدیم که فضای مساجد در دانشگاه ها بسیار پررونق تر از مکان های دیگر است؛ ولی نکته این است که تا زمانی که پارادایم های فکری حاکم بر فرهیختگان دانشگاهی اسلامی نشود، بقیه موارد هم اسلامی نخواهد شد.

شاطری گفت: نکته دیگر موضوع فرهنگ است؛ اگر ما شاخصه‌ها و هویت فرهنگی خاص خودمان را داریم، پس باید نظام فرهنگی و تربیتی خودمان را نیز داشته باشیم و نظام فرهنگ و تربیت در فضای دانشگاهی ما وجود داشته باشد.

در این نشست جمعی از استادان و فرهیختگان دانشگاهی استان خوزستان نظرات خود در خصوص سند اسلامی شدن دانشگاه ها و راهکارهای اجرایی شدن این سند را ارائه دادند.

تگ ها سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها سند اسلامی شدن دانشگاه سند اسلامی شدن دانشگاه خوزستان سند اسلامی شدن دانشگاه پزشکی خوزستان

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی