پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          20 آبان 1392 - 11 November 2013


سرانه دانشجویان پزشکی کفاف پول غذا را هم نمی دهد و تعطیلی اردوهای دانشجویی

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از کاهش اعتبار رفاهی و فرهنگی نسبت به تعداد دانشجویان علوم پزشکی گفت: سرانه دانشجویان در وزارت بهداشت به اندازه نصف پول غذا است.



به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از:

دکتر محمدحسین آیتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سال 1388 سرانه رفاهی و فرهنگی در وزارت بهداشت به ازای هر یک دانشجو 430 ،هزار تومان بود و در آن سال با توجه به اینکه کشور در وضعیت اقتصادی بهتری بسر می برد و دلایل توجیهی خوبی برای وزیر وقت دکتر دستجردی ارائه شد، حمایت وی در دولت و معاونت راهبردی باعث افزایش این سرانه شد.

وی افزود: از جمله این دلایل این بود که سرانه هم صرف امور رفاهی و هم صرف امور فوق برنامه می شد. در آن سال اتفاق خوبی که رخ داد این بود که سرانه از 430 هزار تومان به 940 هزار تومان به ازای هر  دانشجو افزایش یافت. این میزان موجب شد که ما در سال 89 بیشترین رضایتمندی را در حوزه دانشجویی داشته باشیم.

آیتی اظهار داشت: در این زمان خدمات بسیار خوبی با توجه به تعداد دانشجویان، هزینه ها و قیمت ها ارائه می شد. فعالیت های فرهنگی و فوق برنامه خوبی انجام شد و وضعیت تشکل ها و اردوهای دانشجویی نسبتا خوب بود.

وی یادآور شد: اما در سال 90 و 91 چند اتفاق رخ داد. اول اینکه کشور دچار مشکلات اعتباری و بودجه ای شد، دیگر اینکه قیمت ها به شدت افزایش پیدا کرد و چند برابر شد، ضمن اینکه معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای وزارت بهداشت عدد مربوط به سرانه دانشجویی را از شکل سرانه خارج کرد و یک عدد مشخص را تعیین کرد.

کاهش پی در پی سرانه از سال 89 تا 92

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در این زمان، در معاونت نظارت راهبردی حساب کردند که در سال 89 میزان اعتبار این بخش چه مقدار بوده و در سال 90 با یک میزان افزایش بسیار جزئی اعتباری را به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص دادند. در واقع در سال 89 به 90 وزارت بهداشت در حوزه دانشجویی و فرهنگی افزایش اعتبار نداشتیم در صورتی که تعداد دانشجویان 30 درصد افزایش یافته بود.

وی گفت: میزان اعتبارات از سال 90 به 91 نیز تقریبا ثابت ماند اما این در حالی بود که 30 درصد به تعداد دانشجویان افزوده شده بود. در واقع در سالهای 89 تا 91 دوبار به میزان 30 درصد به تعداد دانشجویان اضافه شد و سرانه نیز از 940 هزار تومان خارج شده بود. به این ترتیب این سرانه در سال 90 به میزان 800 هزار تومان به ازای هر دانشجو رسید و در سال 91 این میزان به 750 هزار تومان رسید.

وی افزود: در سال 91 به 92 نیز علی رغم افزایش تعداد دانشجویان مبلغ مربوط به خدمات رفاهی و فرهنگی حتی 10 درصد نیز کاهش یافت.

آیتی گفت: برای رسیدگی به این موضوع بیش از 10 نامه به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، کمیسیون های متعدد و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داده شد و پیگیری های متعدد هم صورت گرفت. به عقیده ما این ظلمی است که در حق دانشجویان علوم پزشکی روا شده است.

وی افزود: این در حالی است که سایر دانشجویان غیر علوم پزشکی در حوزه دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، از یک سرانه حداقل دو میلیون تومانی برای خدمات رفاهی و فرهنگی برخوردار هستند ما امیدواریم که این فاصله بسیار زیادی که ایجاد شده است به حداقل برسد این فاصله موجب می شود ما در وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به دانشجویان ضعیف شویم و سطح کیفی و کمی آن کاهش یابد.

تفاوت خدمات ارائه شده به دانشجویان علوم پزشکی نسبت به سایر دانشجویان

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت گفت: نکته دیگر این است که تفاوت میان وزارت علوم و وزارت بهداشت در یک کشور برای ارائه خدمات دانشجویی مناسب نیست. ضمن اینکه دانشجویان علوم پزشکی در حداقل نیمی از مدت تحصیل خود به صورت تمام وقت در دانشگاه ها حضور دارند. این دانشجویان در دوران تحصیل خود باید در روزها و شب های متعددی در شیفت های مراکز درمانی مشغول به کار باشند و دانشگاه های علوم پزشکی می بایست خدمات شام و صبحانه را نیز ارائه دهند. به علاوه اینکه دانشجویان بالینی در تمام ایام تعطیل شامل مناسبتها، نوروز و تابستان مشغول کار و تحصیل هستند و از خدمات رفاهی فرهنگی استفاده می کنند، بنابراین شرایط این دانشجویان به ویژه با دانشجویان وزارت علوم که در بخش های دیگری مثل پیام نور و علمی کاربردی تحصیل می کنند قابل مقایسه نیست.

وی افزود: واقعیت این است که به نظر می رسد وزارت علوم بابت دانشجویان پیام نور و جامع علمی کاربردی و دانشگاه آزاد و به ازای کل جمعیت دانشجویی سرانه را دریافت می کند که این سرانه عمدتا برای دانشجویان دولتی و روزانه که تعداد آنها حدود 750 هزار نفر هستند هزینه می شود، لذاست که مبلغ سرانه برای دانشجویان روزانه و دولتی وزارت علوم حدود دو میلیون تومان است.

هزینه غذای یک دانشجو در سال به طور متوسط حدود یک میلیون و 350 هزار تومان است

آیتی با اشاره به کاهش چشمگیر سرانه دانشجویی و رفاهی در وزارت بهداشت در سال 92 گفت: ارزیابی ما نشان می دهد با توجه به قیمتهای آخر سال 91، هزینه غذای یک دانشجو در سال به طور متوسط حدود یک میلیون و 350 هزار تومان است در حالی که اکنون سرانه ما برای هر دانشجو حدود 650 هزار تومان است.

وی گفت: سرانه دانشجویی و فرهنگی در وزارت بهداشت بنا است رفاهی و فرهنگی باشد که این میزان به اندازه نصف پول غذا است. در حالی که در سرانه رفاهی نیز تنها بخشی به غذا اختصاص دارد و بخش دیگر آن به خوابگاه، ایاب و ذهاب، خدمات مشاوره و خدمات تربیت بدنی اختصاص می یابد و در قسمت فرهنگی باید بودجه ای به فعالیتهای فرهنگی و فعالیت های فوق برنامه شامل کانون ها و تشکل های اسلامی، نشریات دانشجویی، اردوهای دانشجویی و ... اختصاص یابد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: میزان اعتبارات وزارت بهداشت در بودجه سال جاری در حوزه دانشجویی و فرهنگی 114 میلیارد تومان است که اگر این میزان را به 165 هزار دانشجوی علوم پزشکی تقسیم کنیم به عددی کمتر از 700 هزار تومان به ازای هر نفر می رسیم و در حالی که قرار است این میزان امور رفاهی و فرهنگی را نیز پوشش دهد و به این ترتیب امکان پذیر نیست.

تعطیلی اردوهای دانشجویی و فعالیت های فوق برنامه به دلیل کمبود اعتبار

وی اضافه کرد: در نتیجه می بینیم که به این دلیل که خدمات رفاهی مانند خوابگاه و غذا را نمی توان تعطیل کرد، متاسفانه بسیاری از برنامه های فرهنگی و فوق برنامه افت جدی داشته، اردوهای دانشجویی تقریبا تعطیل شده و المپیاد ورزشی دختران نیز نزدیک بود از دست برود اما در نهایت با تدبیری به صورت غیرمتمرکز و چند مرحله ای در حال برگزاری است. از سوی دیگر مشکلات خوابگاه برای تعمیر، نگهداشت و  تجهیز با چالش جدی مواجه هستند.

آیتی خاطرنشان کرد: از همین رو برای تامین اعتبار غذای دانشجویی، ما از روسای دانشگاه های علوم پزشکی تقاضا می کنیم که با توجه به اهمیت این موضوع آن را مانند حقوق در اولویت قرار دهند و به هر شکلی که ممکن است از ردیف های دیگر آن را تامین کنند، که روسای دانشگاهها طی دو سال اخیر از درآمد اختصاصی دانشگاه برای غذای دانشجویان هزینه کرده اند. این معنی اش این است که پولی که دانشگاه ها از بیمارستان ها کسب می کنند و باید صرف بیمارستان و ارتقای کیفیت خدمات کنند، هزینه دانشجویان می شود که این موضوع نه عادلانه و نه صحیح است.

لزوم توجه مجلس و معاونت نظارت راهبردی به سرانه دانشجویی

وی گفت: انتظار داریم برای بودجه سال 93 مجلس و معاونت نظارت راهبردی توجه ویژه ای به دانشجویان علوم پزشکی داشته باشند و این ظلم تاریخی را جبران کنند. چرا که دانشجویان علوم پزشکی در آینده بسیار نزدیک متولیان بهداشت و سلامت جامعه هستند، ضمن اینکه در طول دوران تحصیل هم خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه ارائه می دهند، و وظیفه سیستم این است که بتواند خدمات شایسته و در شان دانشجویان و یا لااقل در حد سایر دانشجویان کشور، چه در زمینه های امور رفاهی و چه جهت امور فرهنگی، تربیت بدنی و فوق برنامه در اختیارشان قرار دهد.


تگ ها سرانه دانشجویان پزشکی مقدار سرانه دانشجویان پزشکی میزان سرانه دانشجویان پزشکی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی