پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          14 آذر 1392 - 05 December 2013


کالبد شکافی یکی از مشکلات "آناتومی"



مدیر گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه آموزش‌های آناتومی به دلیل تکنیک خاصی که دارد نیازمند برگزاری کلاس‌های عملی است، گفت: برخی آموزش‌های آناتومی در دوره پزشکی عمومی بهتر است در دوره‌های تخصصی تدریس شود.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از : دکتر طاهره طلایی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه درس آناتومی طبق آخرین دست آوردهای علمی و کتاب‌های منتشر شده در دنیا تدریس می‌شود، اظهار کرد:‌ از بین مطالب موجود در درس آناتومی، بخش‌هایی به دانشجویان ارائه می‌شود که متناسب با رشته آنها است و با توجه به انتظارات از آن رشته، کاربرد لازم را دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود جهت ارائه آموزش‌های آناتومی کمبود مواد آموزشی در دانشگاه است، خاطر نشان کرد: این کمبود امکانات به نوعی در همه دانشگاه‌های کشور وجود دارد، بنابراین در ارائه درس آناتومی نیز به دلیل محدودیت‌های موجود آموزش از طریق بافت انسانی با محدودیت‌هایی مواجه است.

طلایی با تاکید بر اینکه برای جبران این کمبود‌ها تلاش می‌شود از بافت‌های حیوانی مشابه جهت آموزش دانشجویان استفاده شود، تصریح کرد: یکی دیگر از مسائلی که باعث کمبود امکانات در دانشگاه می‌شود افزایش تعداد دانشجو است که باعث شده فضای آموزشی نیز کاهش پیدا کند.

مدیر گروه آناتومی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیاد دانشجو دانشگاه را با کمبود هیئت علمی و کادر کارشناس زبده نیز مواجه کرده است، افزود: با وجود اینکه امکانات دانشگاه نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است، اما به دلیل ازدیاد دانشجو، استاد مجبور می‌شود برای ارائه یک درس مدت بیشتری را صرف کند و از طرف دیگر دانشجو نیز باید تا دیر وقت در دانشگاه بماند که این امر می‌تواند در یادگیری وی تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات وکمبودهای موجود تلاش می‌شود از طریق راه‌های دیگر کیفیت آموزشی در دانشگاه حفظ شود اظهار کرد: در گروه آناتومی تلاش می‌شود با استفاده از راهکارهایی چون فیلمبرداری از تشریح جسد، کمترین آسیب را به ارائه مناسب درس آناتومی وارد کرد.

طلایی افزود: در واقع به طور طبیعی در پزشکی عمومی هر 10 دانشجو باید روی یک جسد آموزش ببیند، اما به دلیل اینکه این امکان در حال حاضر وجود ندارد و معمولا یک جسد برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا تشریح می‌شود و دانشجویان پزشکی عمومی از جسد تشریح شده استفاده می‌کنند، بنابراین برای نشان دادن نحوه تشریح جسد، معمولا از فیلم آموزشی استفاده می‌شود.

مدیر گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه سرانه استاندارد دانشجو به جسد باید 10 تا 12 دانشجو برای هر جسد باشد، اظهار کرد: برای بهبود این شرایط لازم است کاهش تعداد دانشجو و افزایش امکانات در کنار یکدیگر به کار گرفته شود. علاوه بر کمبود جسد آموزشی تعداد زیاد دانشجو باعث کمبود فضای فیزیکی نیز شده است، چرا که تدریس درس آناتومی به آزمایشگاه آناتومی کوچکی نیاز دارد که امکانات کافی برای ارائه این درس را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای افزایش کیفیت درسی گروه‌های آموزشی دانشجویان کوچک تر شده‌اند، خاطر نشان کرد: بهتر است در یک آزمایشگاه، 10 تا 12 جسد موجود باشد که هر گروه بر روی یک جسد آموزش ببینند که در این صورت حضور یک استاد در آزمایشگاه کافی است. با این وجود به جهت معذوریت‌های اخلاقی و حقوقی در کشور ما، این امکان در دانشگاه‌های ایران به این شکل وجود ندارد.

طلایی با تاکید بر اینکه آموزش آناتومی به ویژه نسبت به سایر رشته‌های پزشکی نیازمند تکنیک‌های ویژه‌ای است که با کلاس‌های تئوری به خوبی ارائه داده نمی‌شود و نیازمند کلاس‌های عملی است، تصریح کرد: برخی آموزش‌ها و مباحث تخصصی که در درس آناتومی در درس پزشکی عمومی به دانشجویان ارائه می‌شود مناسب دانشجویان پزشکی عمومی نباشد و بهتر است در دوره‌های تخصصی به دانشجویان ارائه شود، گفت: معمولا به خاطر اینکه این نکات درسی تخصصی در مراحل بالاتر به دانشجویان ارائه نمی‌شود، استادان آنها را در دوره پزشکی عمومی تدریس می‌کنند.

مدیر گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در دوره‌های پزشکی تخصصی معمولا به علوم پایه بهای کمتری داده می‌شود، خاطر نشان کرد: در صورتی که آموزش‌های مرتبط با تخصص در بحث آناتومی در همان دوره‌های تخصصی به دانشجویان ارائه شود، باعث می‌شود کارایی آموزش‌ها افزایش یافته و به تبع آن علاقه‌مندی و یادگیری دانشجویان نیز بهبود یابد.

تگ ها کلاس های آناتومی برگزاری کلاس های عملی آناتومی کلاسهای آناتومی کلاس آناتومی کالبد شکافی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی