پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          07 دی 1392 - 28 December 2013


گزارشی از طرح خدمت پزشکان در مناطق محروم




عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به لزوم ایجاد شرایط مناسب در مناطق محروم برای دانشجویان پزشکی، گفت: گذراندن طرح برای حل مشکلات کمبود پزشک در مناطق محروم یک مسکن موقتی است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از:
رئیس کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه گذراندن طرح پزشکی برای دانشجویان رشته پزشکی در حالی اجباری است که دانشجویان رشته‌های غیر پزشکی ملزم به ارائه چنین خدماتی نیستند، تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه دانشجویان معمولا به اجبار به مناطق محروم فرستاده می‌شوند، انگیزه کافی برای ارائه خدمت در آن منطقه را ندارند.

وی افزود: به دلیل این بی‌انگیزگی، دانشجویان معمولا یا در پی آن هستند که در مناطقی خدمت کنند که به خانواده‌هایشان نزدیک باشند یا محلی که امتیاز بالاتری داشته باشد تا زمان طرح آنها زودتر به اتمام برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هدف از اجرای طرح پزشکی را مدیریت سلامت منطقه دانست و افزود: به دلیل کوتاه بودن مدت طرح و بی علاقگی دانشجویان این هدف محقق نمی‌شود.

رئیس کریمی در این باره تصریح کرد: معمولا وقتی پزشکی وارد منطقه محروم می‌شود، تنها طی حدود یک سال در آن منطقه می‌ماند و در این زمان تنها به کار معاینه بیمار و درمان می‌پردازد، در حالی که هدف اصلی از گذراندن طرح صرفا انجام کار درمانی منطقه نیست؛ بلکه مدیریت سلامت منطقه است که با توجه به شرایط موجود این هدف محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد تغییرات زیربنایی برای بهبود شرایط در زمینه گذراندن طرح و تامین سلامت مناطق محروم، اظهار کرد: لزوم گذراندن طرح از سوی دانشجویان پزشکی در مناطق محروم در واقع مسکن موقتی است که چندین سال است که از آن استفاده می‌شود، اما اثر بخشی لازم را ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ایجاد انگیزه کافی برای پزشکان در تمام سطوح پزشکی عمومی و تخصصی را برای ارائه خدمات پزشکی در مناطق محروم لازم دانست و خاطرنشان کرد: به صرف اجبار به اینکه پزشکان در مناطق محروم خدمت کنند، ممکن است باعث اعزام پزشکان به این مناطق شود، اما مطمئنا حضور کافی و موثر را در این مناطق نخواهد داشت.

ایجاد تفاومت فاحش در امکانات و شرایط مالی افرادی که در مناطق دور دست خدمت می‌کنند نسبت به دیگر پزشکان از نکاتی بود که رئیس کریمی به آن اشاره کرد و اظهار کرد: علاوه بر این امکانات مالی لازم است امکان کار با بیمار بر اساس تخصص پزشک نیز در این مناطق فراهم باشد.

وی با تاکید به اینکه پزشکان با وجود تخصص‌های خود ممکن است در مناطق محروم در طول هفته نیز ممکن است یک بیمار نیز نداشته باشند، افزود: این نبود بیمار برای پزشکان متخصص در مناطق محروم به نوعی هدر رفتن منابع است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی معمولا امکانات کافی برای به کار بردن و استفاده از تخصص پزشکان را ندارند، اظهار کرد: همچنین کارکرد پزشکان در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند، همچنین در مناطق محروم با وجود یک پزشک متخصص به دلیل نبود متخصصان دیگر مرتبط معمولا عملیات درمانی تخصصی صورت نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم وجود امکانات مالی و درمانی مناسب در کنار وجود بیمار کافی در بیمارستان‌های مناطق محروم، اظهار کرد: این امر علاوه بر تاثیر گذاری پزشکان در این مناطق امتناع روحی و روانی آنها را نیز فراهم می‌کند و لازم است علاوه بر آن شرایط برای ادامه تحصیل این دانشجویان و امتیازات بیشتر برای آنان نیز ایجاد شود.

رئیس کریمی درباره لزوم ارائه امتیاز به پزشکان برای ارائه خدمت در مناطق محروم، گفت: برای بهبود شرایط و افزایش کاربری پزشکان در مناطق محروم چاره‌ای به غیر از ارائه چنین تسهیلاتی به دانشجویان نیست.

حذف لزوم گذراندن طرح در مناطق محروم را در شرایط فعلی ناممکن است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران حذف لزوم گذراندن طرح در مناطق محروم را در شرایط فعلی ناممکن دانست و تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به کمبودهای موجود از نظر خدمات درمانی در مناطق محروم و حتی در سطح شهر تهران در رده‌های پرستاری، مامایی و علوم آزمایشگاهی امکان حذف طرح وجود ندارد، زیرا بخش زیادی از نیروی درمانی در این قسمت‌ها به وسیله نیروهای طرح تامین می‌شود.

شرایط استخدامی پزشکان، اختیار بیمارستان‌ها در این امر و عدم وجود امکانات کافی از دلایل لزوم ادامه اجرای طرح اجباری است که رئیس کریمی به آنها اشاره کرد و افزود: با شرایط موجود، پزشکان برای ارائه خدمت در مناطق محروم ترغیب نمی‌شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور از نظر تعداد نیروی پزشک و پرستار با مشکلی مواجه نیست، اظهار کرد: با این وجود این پزشکان در برخی شهرها و مناطق تجمع دارند و سایر مناطق که امکانات مناسب ندارد از وجود این پزشکان محروم است.

تگ ها اخبار پزشکی خدمت پزشکان در مناطق محروم خدمت پزشک در مناطق محروم پزشکی در مناطق محروم خدمت دکتر در مناطق محروم

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی