پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          28 بهمن 1392 - 17 February 2014


معاون آموزشی وزیر بهداشت:

بیمارستان‌های آموزشی به 1000 میلیارد تومان بودجه نیاز دارند

معاون آموزشی وزیربهداشت با اشاره به اینکه بیمارستان‌های آموزشی 1000 میلیارد تومان هزینه احتیاج دارند، گفت: بخش آموزش نیز همچون وزارت بهداشت از نظراعتباری از کمبود بودجه زیادی رنج می‌برد که این امر نظام آموزش و پژوهش را دچار اشکال می‌کند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، میرمحسن ضیایی در حاشیه هفتاد و نهمین نشست شورای آموزشی پزشکی تخصصی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل نیازهای نظام سلامت و افزایش نیروی پزشکی تعداد موسسات آموزشی طی 15 سال به سرعت افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: این افزایش در کوتاه مدت به گونه‌ای بود که در تمام مراکز استان‌ها یک دانشگاه علوم پزشکی اضافه شد که به تبع آن نیروی ارائه خدمات پزشکی نیز افزوده و باعث شد که در دو دهه گذشته نیاز کشور از نظر کمی به نیروی پزشکی تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد موسسات آموزش پزشکی به گونه‌ای است که نسبت به نیازهای کمی کشور کفایت می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر زمان آن رسیده که به بهبود وضعیت کیفی آموزش در کشور پرداخته شود. بنابراین بر اساس برنامه آمایش سرزمینی مجوزهای جدید جهت احداث موسسات آموزش پزشکی صادر می‌شود و مجوزهای قدیمی نیز در هر بخش بر اساس استانداردها ارزیابی شده و در صورتی که مطابق با استانداردها نباشند محدود خواهند شد.

ضیایی همچنین راجع به برگزاری آزمون دستیاری و تغییرات آن با اشاره به اینکه این آزمون در اردیبهشت ماه سال آینده بدون هیچ تغییرای برگزار خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به فرصت کوتاهی که از استقرار معاونت آموزشی وزیر بهداشت تا برگزاری این آزمون وجود دارد این آزمون امسال تغییری نخواهد کرد و تغییرات برای سال 94 در نظر گرفته شده است.

مهمترین دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت اجرای اصلاح قانون عدالت آموزشی

وی با اشاره به اینکه مهمترین دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت اجرای اصلاح قانون عدالت آموزشی است، اظهارکرد: طی این قانون وزارت بهداشت و درمان موظف است 30 درصد ورودی‌های هر دانشگاه را از متقاضیان بومی منطقه بگیرد که این نیروهای بومی ماندگاری بیشتری در منطقه خواهند داشت.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات نظام سلامت توزیع نیروهای خدمات درمانی است، افزود: مشکل توزیع این نیرو یک مشکل بین بخشی است و باید توجه داشت که برای ماندگاری نیروهای متخصص در نقاط مختلف کشور لازم است تا این مناطق درجاتی از توسعه یافتگی را داشته باشند و البته افراد بومی هر منطقه شانس بیشتری برای ماندگاری در آن شهر را دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه لازم است درجه توسعه یافتگی در مناطق دوردست افزوده شود معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز اقداماتی را جهت برقراری عدالت آموزشی در نظر می‌گیرد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اینکه بخش آموزشی وزارت بهداشت مانند کل این مجموعه از مشکلات مالی رنج می‌برد، اظهارکرد:‌ کمبود منابع مالی باعث ایجاد اشکال در بخش آموزش و پژوهش می‌شود که این امر نیز به افزایش کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و افزایش هزینه‌های درمانی می‌انجامد.

وی با تاکید بر اینکه برای بهبود نظام سلامت کشور لازم است به بهبود زیرساخت‌های آموزشی آن توجه شود، درباره تعیین قیمت تمام شده آموزش هر نیروی متخصص در نظام سلامت، اظهار کرد: لازم است در مرحله اول تعیین شود که برای آموزش هر نیروی متخصص به چه میزان اعتبار نیاز است که این امر در شش ماه آینده انجام خواهد شد.

ضیایی درباره کمبودهای اعتباری موجود در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، گفت: بیمارستان‌های آموزشی کشور حداقل به 1000 میلیارد تومان منبع مالی نیازمند هستند، زیرا این بیمارستان‌ها از نظر تجهیزات و امکانات به شدت فرسوده‌اند که این امر هم به آموزش پزشکی و هم به نحوه ارائه خدمات درمانی لطمه می‌زند.

وی دراین باره ادامه داد: بیمارستان‌های آموزشی نسبت به بیمارستان‌های خصوصی نیازمند منابع مالی بیشتری هستند، زیرا آموزش در این بیمارستان‌ها باعث می‌شود میزان استهلاک و فرسودگی تجهیزات افزایش پیدا کند.

به گفته دکتر ضیایی بودجه بخش آموزشی دربودجه سال 93 افزایش پیدا نکرده است.

وی در این باره اظهار کرد: امیدوارم مجلس و هیئت دولت در این مورد تجدیدنظر کنند؛ چرا که با وجود آنکه وضعیت بودجه در سال آینده یک وضعیت انقباضی خواهد بود انتظار می‌رود بودجه بیشتری به بخش آموزش پزشکی اختصاص داده شود. زیرا اختصاص منابع مالی به بخش آموزش، سرمایه به حساب می‌آید نه هزینه.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنان راجع به تجدیدنظر در زمینه چگونگی اجرای طرح خدمت پزشکی خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت بهداشت تامین نیروی سلامت در کشور است که به دلیل کمبود نیروی متخصص در سالهای گذشته مجبور شد از طریق قانونی، افراد را به برخی نقاط دوردست جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اعزام کند.

وی در ادامه افزود: اجرای این طرح از یک جهت به جامعه پزشکی فشار وارد کرد که لازم است ضمن اینکه از این فشار کم می‌شود لطمه‌ای نیز به منافع مردم وارد نشود و در یک معامله برد – برد هم مردم و هم ارائه کننده خدمات سلامت مورد توجه قرار گیرند که برنامه ریزی در این امر نیاز به منابع کافی و توجه دارد.

ضیایی با بیان اینکه اولین وظیفه وزارت بهداشت ارتقء سلامت است، درباره تغییراتی که برای اصلاح طرح خدمت پزشکی اعمال خواهد شد، اظهار کرد: بومی گزینی، اعمال تعرفه‌های ترجیحی و پرداخت مستقیم و ثابت به نیروهای خدمت دهنده در مناطع محروم از برنامه‌های معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این زمینه است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به اینکه آیا توجه به افزایش کیفی آموزش پزشکی باعث می‌شود که در سال آینده رشته و مقطع جدیدی در دانشگاه‌های کشور اضافه نشود، اظهار کرد:‌ بر اساس نقشه سلامت و برنامه پنجم توسعه وزارت بهداشت موظف است اهدافی را تا سال 1404 برای توسعه بخش سلامت در نظر گیرد که این امر نیازمند برنامه ریزی و منابع کافی است.

وی با اشاره به اینکه هدف از تاکید بر کیفیت، بهبود وضعیت کیفی آموزش پزشکی بر رشد این بخش به اندازه رشد کمی آموزش پزشکی است، افزود: براساس نقشه سلامت موجود لازم است حدود 400 رشته و مقطع جدید در نظام آموزش پزشکی ایجاد شود که ایجاد این 400 رشته و مقطع نیازمند ارزیابی میزان منابع و آمادگی دانشگاه‌ها در این زمینه است.

دکتر ضیایی همچنین درباره رشته‌های علوم پزشکی که در دانشگاه‌های علمی کاربردی ارائه می‌شود، تصریح کرد: بر اساس قانون تشکیل وزارت بهداشت هر رشته‌ای که در امر سلامت دخالت دارد باید از سوی این وزارت ایجاد شده و توسعه پیدا کند و هیچ بخش دیگری نمی‌تواند در این زمینه دخالت کند.

وی با اشاره به مذاکراتی که با مسوولین دانشگاه‌های ارائه دهنده چند رشته پزشکی بدون هماهنگی با وزارت بهداشت، انجام شده است، گفت: این مسوولین در صحبت‌های انجام شده قبول کردند که این رشته‌ها باید به وزارت بهداشت بازگردد.

وی افزود: معاونت آموزشی وزارت بهداشت در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، مجتمع آموزش عالی سلامت را در شهرستان‌ها تشکیل خواهد داد که این موسسات وظیفه آموزش در سطح کارشناسی را دارند و بحث فنی و حرفه‌ای در علوم سلامت به این موسسات سپرده می‌شود تا به تعداد لازم شغل مورد نیاز را در این زمینه ایجاد کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت همچنین راجع به هماهنگی وزارت بهداشت با وزارت علوم راجع به رشته‌های بین رشته‌ای نیزگفت: با توجه به اینکه نظام آموزش عالی از نظام آموزش پزشکی جدا شده است، بخش رشته‌های بین رشته‌ای نیازمند آسیب شناسی زیادی است و در عین حال لازم است که این رشته‌ها توسعه پیدا کند، زیرا آینده علم هستند.

وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت درحال انجام مذاکراتی با وزارت علوم در این زمینه است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این دو بخش از لحاظ قانونی جدا شده‌اند نیاز کشور به رشته‌های بین رشته‌ای باعث می‌شود در این زمینه دو وزارتخانه همکاری کرده و در بخش سلامت رشته‌های مربوطه را وزارت بهداشت ایجاد خواهد کرد و رشته‌های مرتبط با وزارت علوم نیز به این وزارتخانه سفارش داده می‌شود.

تگ ها بیمارستان های پزشکی اخبار پزشکی اخبار روزانه پزشکی کشور

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی