پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          17 اردیبهشت 1393 - 07 May 2014


مستحکم‌ شدن پایه‌های آموزش اخلاق حرفه‌ای باید در رشته پزشکی





 یک استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه حوزه اخلاق حرفه‌ای در رشته پزشکی نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد، گفت: اگر چه در زمینه اخلاق پزشکی اقدامات بزرگ و مهمی در دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است؛ اما در مرحله نخست باید تلاش کرد این حرفه در آموزش‌های نظری و عملی دانشجویان نیز گنجانده شود و سپس در ارزیابی‌ها و جذب هیات علمی نیز نمود پیدا کند.

دکترهمایون امینی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، به وضعیت اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و افزود: در واقع اگر نگوییم که اخلاق حرفه‌ای، مهم‌ترین مسئله، بلکه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های کار پزشکی است. یعنی اگر این مسئله در کار پزشکان مفقود شود، ارزش بقیه کارها نیز فوق‌العاده کاهش می‌یابد. باوجود اینکه در این سال‌ها بر اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه بسیار تاکید و سرمایه‌گذاری می‌شود ولی به نظر من هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم و ارزش دارد که در این زمینه کارهای زیادی صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر در زمینه اخلاق پزشکی قدم‌های خیلی خوبی به همت گروه اخلاق پزشکی و مسئولان فعلی دانشگاه علوم پزشکی تهران برداشته شده است. مهم‌ترین آن برنامه‌ای است که به عنوان راهنمای اخلاق حرفه‌ای نوشته شده و به تصویب شورای اخلاق دانشگاه نیز رسیده است. به نظر من این نوع اقدامات اگرچه گامی بزرگ ومهم در این زمینه به شمار می رود تا بتوانیم این راهنما را در دانشگاه نهادینه کنیم تا جزء رفتار تک‌تک فارغ‌التحصیلان شود، اما در مرحله نخست باید تلاش کرد اخلاق حرفه ای پزشکی در آموزش‌های نظری و عملی دانشجویان نیزگنجانده شود و سپس در ارزیابی‌ها و جذب هیات علمی نمود پیدا کند.

مشاورعالی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به نظر من دانشجویانی که به اصول اخلاقی حرفه‌ای پایبند نباشد نباید از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شوند و یا بعد از فارغ‌التحصیلی باید مرتب ارزیابی شوند. بر این اساس یکی از کارهایی که نظام پزشکی باید مدنظر قرار دهد این است که ببیند تا چه اندازه پزشکانی که فارغ‌التحصیل شده‌اند پایبند به اصول اخلاقی هستند و این ضوابط را رعایت می‌کنند.

امینی یادآور شد: امروزه برخی از تخلفات حوزه پزشکی به دلیل عدم آگاهی پزشکان اتفاق می افتد که این مشکل با آموزش و آگاهی بخشیدن قابل رفع است، اما با این وجود حوزه پزشکی به نظارت مداوم نیاز دارد، لذا ابتدا باید زمینه‌های آن بسترسازی و فرهنگ‌سازی شود و سپس در این زمینه نظارت و ارزیابی صورت گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه اخلاق پزشکی باید در تمامی قسمت‌ها و حوزه‌های دانشگاهی ارتقاء داشته باشد و در صورتی که این راهنما درست اجرایی شود، ضامن رشد تمامی بخش‌های دانشگاه خواهد بود و بالندگی دانشگاه را به همراه خواهد داشت.


پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی