پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          08 آذر 1393 - 29 November 2014


سلامت معنوی به برنامه‌های درسی دانشجویان پزشکی اضافه شد

 رئیس سومین همایش سلامت معنوی گفت: در حال حاضر بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، چاقی و بیماریهای ریوی و حتی تصادفات در حالی جایگزین بیماریهای واگیردار شده‌اند و دائم در حال افزایش هستند که برخورداری از سلامت معنوی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به این بیماریها نقش زیادی داشته باشد.

دکتر فریدون عزیزی در نشست خبری سومین همایش سلامت معنوی که امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: تغذیه، فعالیت بدنی، میزان استرس و استعمال دخانیات در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نقش دارند اما بر اساس تحقیقات کشورهای غربی سلامت معنوی و دینداری نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری‌ها دارد. چرا که افراد دیندار از تغذیه سالم، فعالیت بدنی کافی بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند خود را بهتر با موقعیت‌های استرس زا تطابق دهند. علاوه بر آن کمتر مواد دخانی مانند سیگار استعمال می‌کنند.

وی اذعان کرد: اگرچه ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر 40 تا 50 درصد به علت عوامل ژنتیک است، با این حال درصد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت در افراد دارای سلامت معنوی کمتر است.

رئیس سومین همایش سلامت معنوی درباره تحقیقات انجام شده در کشورهای اسلامی در زمینه سلامت معنوی گفت: متاسفانه تعداد مقالات انجام شده در کشورهای اسلامی در این زمینه کم است. در ایران نیز کارهای پراکنده‌ای انجام شده اما این پژوهش‌ها نیز بر اساس پرسشنامه‌های غربی ساماندهی شده است. البته فرهنگستان علوم پزشکی اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری پرسشنامه‌ای بر اساس اعتقادات اسلامی و شیعی تدوین کرده است و در حال حاضر نیز مرکز تحقیقات سلامت اجتماعی غدد درون ریز در شهر تهران در حال استفاده از این پرسشنامه است.
عزیزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سلامت معنوی به عنوان بعد چهارم سلامت مطرح است، گفت: سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی چهار بعد سلامت را تشکیل می‌دهند که هر یک از ابعاد سلامت بر دیگری تاثیر می‌گذارند.

وی افزود: با توجه به اثرگذاری سلامت معنوی بر سایر ابعاد سلامت، فرهنگستان علوم پزشکی از سه سال گذشته گروه سلامت معنوی را تشکیل داده است و به این موضوع می‌پردازد.

عزیزی با اشاره به سومین همایش سلامت معنوی نیز گفت: این همایش 12 تا 14 آذرماه در سالن همایش‌های امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار و در آن درباره هر دو بعد اجرای سلامت معنوی بحث می‌شود.

وی بااشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به مقوله سلامت معنوی در جامعه تاکید کرد: در این راه باید از همفکری حوزه‌های علمیه و پزشکان بهره برد و براساس نیز در این همایش قصد داریم به موضوع اثرات سلامت معنوی بر ابعاد دیگر سلامت بپردازیم.

عزیزی با بیان اینکه در سومین همایش سلامت معنوی شش سخنرانی جامع و هفت نشست علمی برگزار می‌شود، گفت: در این نشست‌ها مجموعه‌ای از علمای علوم پزشکی و روحانیون حضور می‌یابند. نشست اول مربوط به سلامت معنوی و سبک زندگی اسلامی ایرانی است که گرداننده آن حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی، نشست دوم با موضوع سلامت معنوی و دوران بارداری و کودکی به مدیریت دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی برگزار می‌شود.

به گفته عزیزی، سلامت معنوی و آموزش و پژوهش پزشکی عنوان سومین نشست همایش سلامت معنوی است که مدیریت آن بر عهده اینجانب است. نشست سلامت معنوی در مراقبت‌های بهداشتی و درمانی با مدیریت دکتر کامران لنکرانی و نشست ارزیابی و سنجش سلامت معنوی با هدایت حجت الاسلام و المسلمین سید طاها مرقاتی برگزار می‌شود. عنوان نشست ششم نیز سلامت معنوی و نشاط اجتماعی است و در نشست هفتم نیز مقالات منتخب مطرح می‌شود.

سلامت معنوی را باید در دوره‌های برنامه‌های آموزشی بگنجانیم

وی اضافه کرد: 13 مقاله و 20 پوستر در این همایش ارائه می‌شود و حدود 400 نفر قرار است در آن شرکت کنند. امیدواریم با برگزاری این همایش بخش از مسائل مبهم در زمینه سلامت معنوی با کمک شرکت کنندگان تدوین و زمینه‌ای فراهم شود که آموزش و پژوهش پزشکی در زمینه بهره گیری از سلامت معنوی به منظور پیشگیری‌های اولیه و درمان به کار برده شودالبته این کار با نظر روحانیون انجام خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه هنوز اتفاق نظر کاملی در زمینه بسیاری از مفاهیم سلامت معنوی حاصل نشده است، اظهار کرد: 28 سال پیش کشور نروژ برای نخستین بار موضوع سلامت معنوی را در سازمان بهداشت جهانی مطرح کرد و این موضوع در جلسات ابتدایی بسیار مورد استقبال قرار گرفت با وجود آنکه دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در سال 2000 سلامت معنوی را در زمره مسائل مهم برای همگان مطرح کرد اما در سطح جهانی به آن کمرنگ پرداخته می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه 16 گروه علمی در فرهنگستان علوم پزشکی در زمینه سبک زندگی فعالیت می‌کنند اظهار کرد: در حال حاضر ایران از نظر رتبه علمی به مقام شانزدهم رسیده ولی در زمینه سبک زندگی، تحول مطلوب چندانی نداشته است. در حال حاضر در مسئله آموزش پزشکی سلامت معنوی در حال برداشتن گام‌های اول هستیم و متاسفانه هنوز مانند کشورهای دیگر پزشکان و پرستاران ایرانی آشنایی زیادی با سلامت معنوی ندارند چرا که این موضوع در دانشگاه‌ها تدریس نشده است بنابراین لازم است سلامت معنوی را در دوره‌های برنامه‌های آموزشی بگنجانیم.

وی اضافه کرد: به مراجع مربوطه پیشنهاد داده‌ایم که سلامت معنوی وارد دروس علوم پزشکی شود . البته باید این پیشنهاد از سوی مراجع ذیصلاح تصویب شود تا سلامت معنوی جایگزین یک یا دو واحد دروس عمومی دانشجویان سالهای اول رشته پزشکی شود. البته زمانی که آنان وارد قسمت عملی پزشکی شوند باید با مفاهیم عمیق تر سلامت معنوی نیز آشنا شوند.

وی با اشاره به رویکرد کشورهای غربی به موضوع سلامت معنوی اظهار کرد: در کشورهایی مانند انگلیس، آمریکا و کانادا زمانی که فردی برای بستری شدن به بیمارستانی مراجعه می‌کند از او می‌پرسند که آیا فردی معنوی هست یا نه. اگر پاسخ بیمار مثبت باشد فردی را به او معرفی می‌کنند که در جهت تقویت سلامت معنوی بیمار تلاش کند.

باید به سلامت معنوی قبل از لقاح بپردازیم

وی تاکید کرد: لازم است دانشجویان پزشکی را با نقش سلامت معنوی و پیشگیری از بیماری‌ها آشنا کنیم. در پی این موضوع هنوز در دنیا چندان مطرح نشده است.

وی افزود: سلامت معنوی حاصل ایمان و اعتقاد فرد به قدرت لایزال الهی و زندگی پس از مرگ است که منجر به نشاط و برخورداری از قلب سلیم و پویایی مبتنی بر مکارم اخلاقی و ارتباط صحیح با خدا، خود و جهان پیرامون می‌شود بنابراین سلامت معنوی با سلامت روانی متفاوت است.

وی درباره وضعیت پیشنهاد ارائه شده در زمینه گنجاندن سلامت معنوی در دروس عمومی دانشجویان پزشکی اظهار کرد: این پیشنهاد در مراحل اولیه است در حال حاضر گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی روی آن کار می‌کند و پس از آماده شدن در شورای عالی برنامه ریزی و وزارت بهداشت مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه باید به سلامت معنوی قبل از لقاح بپردازیم گفت: سلامت معنوی در قبل از لقاح باید شروع شود و در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی ادامه یابد. از سوی دیگر علاوه بر گنجاندن سلامت معنوی در برنامه‌های درسی دانشجویان، استادان باید بازآموزی شوند تا با مفاهیم آن به درستی آشنا شوند.

عزیزی در پایان گفت: تا اوایل سال 94 تحقیقات ما تکمیل می‌شود سپس نتایج آن به سازمان‌های تصمیم گیر ارائه می‌شود و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال آینده موافقت آنان را به منظور گنجاندن سلامت معنوی در دروس دانشجویان علوم پزشکی به دست‌ آوریم.


تگ ها سلامت معنوی دانشجویان پزشکی

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی