پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          24 مهر 1399 - 15 October 2020


کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت مصوب کرد: دانشگاهی که موفق به کسب امتیاز حداقلی استانداردها و ارزشیابی های آموزشی نشود، با کاهش ظرفیت دانشجو و حذف رشته مواجه می شود.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، جلسه کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت با حضور دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری، دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون و مسئولین حوزه آموزش در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.

در این جلسه اعضای کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت مصوب کردند چنانچه دانشگاهی موفق به کسب امتیاز حداقلی استانداردها و ارزشیابی های آموزشی نشود، شورای گسترش دانشگاه ها می تواند نسبت به کاهش ظرفیت یا توقف پذیرش دانشجو و یا حذف رشته مقطع در دانشگاه مربوطه اقدام کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تقدیر از مدافعان سلامت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت گفت: اگرچه بار کرونا به دوش همکاران ما اضافه شده است، اما فراموش کردن فعالیت های اساسی پایه و ویژه ای که به اصلاح و ارتقاء علمی می پردازد خسران بزرگی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز خاطر نشان کرد: یکی از تعاریف دانشگاه این است که تولیدکننده یک دانش و فرایند جدید باشد و اعتباربخشی، جزء لاینفک نظام های آموزشی و پژوهشی است.

تنظیم پیش نویس اولیه اعتباربخشی داروسازی

در این نشست دکتر غلامرضا اصغری دبیر شورای آموزش داروسازی با اشاره به مصوبات این دبیرخانه در حوزه اعتباربخشی داروسازی، گفت: پس از تنظیم پیش نویس اولیه اعتباربخشی داروسازی و ارسال آن برای دانشگاه‌ها، نظرات دانشگاه ها در دبیرخانه نهایی شد تا پس از اعمال نظر و تایید نهایی اعضای کمیسیون ملی اعتباربخشی وزارت بهداشت به تصویب برسد.

وی تاکید کرد: جلسات توجیهی با معاونین آموزشی دانشگاه های داروسازی در راستای آماده سازی اجرای فرایندهای ارزیابی درونی انجام شده است و در استانداردها به استانداردهای ترجیحی نیز توجه شده است تا علاوه بر امکانات محدود دانشکده های داروسازی دانشگاه های تیپ ۳، زمینه ارتقاء دانشکده های داروسازی دانشگاه های تیپ ۱ و ۲ نیز مدنظر باشد.

دبیر شورای آموزش داروسازی گفت: استانداردهای دبیرخانه داروسازی شامل ۸ حوزه و ۳۷ زیر حوزه است که دارای ۳۷ استاندارد الزامی و ۳۵ استاندارد ترجیحی است و در تدوین این استانداردها تجارب کشورهای استرالیا و آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار گرفته است.

اصغری با بیان اینکه ورود حوزه پژوهش به استانداردها و سند اعتباربخشی برای اولین بار است که در کشور انجام می‌شود، افزود: در دانشکده‌های داروسازی بسیار به حوزه پژوهش بها داده شده و نیاز کشور است و در راستای بومی سازی استانداردهای جهانی، پژوهش به مجموعه استانداردها اضافه شد.

انجام استانداردسازی رشته های تخصصی داروسازی

وی خاطرنشان کرد: استانداردسازی رشته های تخصصی داروسازی نیز در حال انجام است و ۲ بورد تخصصی تاکنون پیش نویس اولیه را تدوین کرده اند.

دبیر شورای آموزش داروسازی یادآور شد: در اعتباربخشی داروسازی تلاش شده است تا حد امکان از تجارب کشور در اعتباربخشی پزشکی عمومی استفاده شود و به حوزه دیجیتال و آموزش مجازی نیز توجه شده است، لذا به روزرسانی اعتبار بخشی بر اساس نیازهای جامعه قابل انجام است.

در ادامه این جلسه دکتر طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و عضو کمیسیون ملی اعتباربخشی یادآور شد: در بحث استانداردسازی، توافق جمعی، بسیار مهم است و این مسئله، نظرسنجی از دانشگاه‌ها را می‌طلبد و اگر دانشگاه‌ها مستندات مشابه و مشترک استانداردهای حوزه پزشکی عمومی را یکبار تهیه کنند از اتلاف انرژی و زمان جلوگیری می‌شود.

دکتر معصومه جرجانی دبیر شورای آموزش علوم پایه پزشکی گفت: لازم است در تدوین و استاندارد سازی سنجه های رشته داروسازی، ذهنیت دانشگاه ها و دانشکده ها به سوی آینده‌ای نزدیک که تحولات قابل توجهی در آن رخ خواهد داد جهت گیری داشته باشند.

به روزرسانی شاخص های اعتباربخشی انجمن های علمی گروه پزشکی

در ادامه جلسه کمیسیون ملی اعتباربخشی، اعتباربخشی انجمن های علمی گروه پزشکی مورد بررسی قرار گرفت که در ابتدا دکتر سید جلیل حسینی دبیر کمیسیون انجمن های علمی گروه پزشکی به تشریح اعتباربخشی انجمن ها از سال ۹۵ تاکنون پرداخت و یادآور شد: در اعتباربخشی اولیه با وجود ۲۰ شاخص از مجموعه ۶۶ انجمن، ۱۶ انجمن با کیفیت مورد نظر تطابق داشتند. 

وی افزود: در راستای آشنایی بیشتر انجمن ها با شاخص های مورد نظر کمیسیون و تعامل بیشتر انجمن ها با کمیسیون انجمن های علمی، تاکنون چند مرحله ارزشیابی انجام شده است و اعضای هیات علمی انجمن ها و جراحان به عنوان مشاور به کمیسیون دعوت شدند.

حسینی افزود: در این حوزه از وزارت علوم الگوبرداری شده و شاخص‌های ما به شاخص های وزارت علوم شباهت زیادی دارد و در نظر است پس از چندین سال ارزشیابی انجمن‌ها و با در نظر گرفتن ۷ شاخص اصلی اعم از آموزشی، پژوهشی، مالی و .. برای هر شاخه، تقسیم بندی های مجزایی انجام شود. جزئیات شاخص‌ها مانند اعتباربخشی قبلی است که به روز رسانی شده و برای هر یک از فعالیت‌های انجمن ها، امتیاز ویژه ای در نظر گرفته شده است.

دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این زمینه گفت: بهتر است در انجمن ها مانند حوزه پژوهش دانشگاه ها به جای اعتباربخشی از واژه رتبه بندی استفاده شود و ممکن است هر سال این رتبه بندی، با توجه به فعالیت انجمن ها تغییر پیدا کند که این خود باعث ایجاد نوعی رقابت می‌شود. 

وی افزود: فایده این انجمن ها این است که حداقل ماهی یک بار دور هم جمع می‌شوند و نتیجه این خواهد بود که انجمن ها در همه زمینه ها با هم به رقابت می پردازند، لذا باید جوانب مختلف، مانند امکانات انجمن های مختلف را مدنظر داشت زیرا در دنیا گاهی تاثیر انجمن های ملی کمتر از دانشگاه ها نیست و گاهی معتبرترین مجله ها مربوط به انجمن هاست.

بازنگری استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان آموزشی تابعه دانشگاه‌های علوم پزشکی

در ادامه جلسه دکتر مرضیه نجومی درباره گزارش بازنگری استانداردهای اعتباربخشی بیمارستان آموزشی تابعه دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی از سال ۹۶ آغاز شده و آیین نامه فعلی در حال حاضر دارای ۹ محور ۶۶ استاندارد و ۷۱ سنجش است.

وی یادآور شد: چنانچه نمونه جدید سنجه ها مورد تایید کمیسیون ملی اعتباربخشی قرار بگیرد امتیاز های قبلی بازبینی خواهد شد. 

در همین راستا دکتر مهدی پور، عضو کمیسیون ملی اعتباربخشی، درخواست کرد استانداردهای جدید به گونه ای تنظیم شود که برای بیمارستان های تک تخصصی کوچک و بیمارستان های عمومی بزرگ قابل اجرا باشد و در نهایت مقرر شد که شرط آموزشی شدن مراکز درمانی و ورود به اعتبار بخشی آموزشی، کسب درجه ممتاز در اعتباربخشی درمان باشد.

دکتر حق دوست با تاکید بر ضرورت حفظ اعتبار بخشی آموزشی یادآور شد: برآیند اجماع و نظرخواهی از ذینفعان بیمارستانی و دانشگاهی، مسئله مهمی است و اعتبار سنجی باید علاوه بر نظر ارزیابان توسط مدیریت دانشگاه نیز مورد تایید قرار بگیرد.

وی افزود: اگر بیمارستانی راندمان کاری خوبی نداشته باشد، قطعاً نمی‌تواند صلاحیت آموزشی را نیز دریافت کند و در حال حاضر خوشبختانه با معاونت درمان به تفاهم دست یافته‌ایم تا اعتباربخشی آموزشی و درمانی هم جهت و همسو باشند.

بازنگری استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای

در ادامه جلسه، بازنگری استانداردهای اعتباربخشی موسسه ای و آیین نامه تدوین شده اعتباربخشی موسسه ای نیز توسط دکتر چنگیز ارائه شد.

چنگیز گفت: پیش‌نویس استانداردهای موسسه ای شامل ۸ حیطه و ۹۱ استاندارد است و شباهت زیادی به پیش‌نویس برنامه پزشکی عمومی دارد. کیفیت و تعالی سازمانی حیطه جدیدی است که به حوزه فرآیند اعتباربخشی موسسه‌ ای وارد شده است.

اجرای اعتباربخشی هیئت های ممیزه علوم پزشکی

دکتر سیدعلی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت از آغاز اجرای اعتباربخشی در این حوزه خبر داد و گفت: آیین نامه اعتباربخشی هیئت های ممیزه مشتمل بر ۶ ماده آماده و ابلاغ شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در این زمینه گفت: هیات ممیزه مرکزی وظیفه نظارت بر عملکرد هیئت ممیزه های محیطی را به عهده دارد و ستاد از پذیرش هر گونه پرونده معذور است و پرونده ها باید در دانشگاه‌ها پیگیری شوند.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی