پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          09 دی 1400 - 30 December 2021


معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری شورا گفت: امروز شاخص، عدد ۱۳ پزشک به ۱۰ هزار نفر است و رسیدن به عدد ۲۰ پزشک به ۱۰ هزار نفر در ۴ سال آینده ظرفیت پذیرش پزشکی را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر، رجبعلی برزویی درباره اینکه آیا نسبت ۲۰ پزشک به ۱۰ هزار نفر، کمبود پزشک تا ۱۰ سال آینده در کشور را رفع می‌کند یا خیر؟ افزود: نمی‌توانیم به یک باره جهش سریع داشته باشیم چون کیفیت در پزشکی بسیار اهمیت دارد، بر این اساس توافق کردیم در فرآیندی به یک شاخص مناسب برسیم.

وی گفت: امیدواریم بعد از ۴ سال با همکاری وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، این ظرفیت به شاخص‌های بهتری برسد.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط سالمندی جمعیت کشور در سال‌های آینده ممکن است این تعداد افزایش پزشکان مناسب باشد ولی کافی نیست، در کشورهایی که سالمند بیشتری دارند این نسبت ۲۵ تا ۳۵ به ۱۰ هزار نفر می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه سالمندی در کشور ما از ۲۰ سال آینده به اوج خواهد رسید گفت: ما در ۲۰ سال آینده تقریباً به ۱۶ درصد و در ۳۰ سال آینده به ۲۰ درصد جمعیت سالمندی می رسیم، کشورهایی که ۲۰ درصد جمعیت سالمندی دارند نسبت پزشک آنها ۲۵ تا ۳۵ به ۱۰ هزار نفر است.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امیدواریم با همین روند خوبی که شروع شده در زمانی که سالمندی در کشور به درصد بالاتری می‌رسد افزایش و پذیرش ما متناسب با آن حرکت کند.

وی ادامه داد: اگر می‌توانستیم ظرفیت پزشکی و سرانه را به عدد بالاتری ببریم بهتر بود اما ۳۶ سال در یک مسیر حرکت کردیم و نمی‌توانیم یکباره جهش انجام دهیم.

برزویی گفت: تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در افزایش جذب پزشک در کشور بسیار ارزشمند است، اگر این تصمیم الان گرفته نمی‌شد حتماً در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با بحران جدی مواجه بودیم.

وی خاطر نشان کرد: افزایش ظرفیت پزشکی طی ۴ سال انجام می‌شود و بعد از آن توقف، افزایش یا شتاب بیشتر آن مجدد بررسی خواهد شد، بر اساس شاخص‌های موجود بعد از ۴ سال در حداقل‌ترین حالت، ظرفیت پذیرش ۱۶ هزار نفر در سال ادامه پیدا خواهد کرد.

معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این افزایش ظرفیت پزشکی شامل دندانپزشکی هم می‌شود؟ گفت: در یک تبصره از این مصوبه تخصص پزشکی، دندانپزشکی و همچنین تخصص دندانپزشکی داریم که مقرر شد تا وزارت بهداشت حداکثر طی ۲ ماه آینده طرح آن را به ستاد نقشه راه علمی کشور ارائه و شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز داده که ستاد نقشه راه علمی کشور این را مصوب کند بنابراین تا ۲ ماه آینده شاهد خبرهای خوب برای افزایش تخصص پزشکی و افزایش ظرفیت دندانپزشکی خواهیم بود.

وی افزود: برنامه‌ای را از وزارت بهداشت خواستیم که رشته‌های تخصصی مانند طب اورژانس را که نیاز کشور به آنها زیاد است اما داوطلب کمتری دارد مشوق‌های لازم را ارائه دهد تا این رشته‌ها هم توسعه جدی پیدا کند.

برزویی ادامه داد: از وزارت بهداشت خواستیم تا طرح استقرار فراگیر شبکه سلامت، موضوع نظام ارجاع، پزشک خانواده و بهره گیر ی از فناوری‌های نوین در نظام سلامت را تا ۳ ماه دیگر ارائه دهد تا بتوانیم یک بسته کامل برای نظام سلامت داشته باشیم.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی