پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          18 اردیبهشت 1401 - 08 May 2022


مجموعه سه‌جلدی با موضوع «دانشگاه‌های حکمت بنیان» توسط مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی منتشر شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، این مجموعه سه جلدی که حاصل یکی از کلان پروژه‌های محول‌شده به این مرکز است و به موضوعات مختلف در باب دانشگاه‌های حکمت بنیان پرداخته است.

مجموعه سه‌جلدی با موضوع «دانشگاه‌های حکمت بنیان» با عناوین «از عقلانیت تا حکمت»، «از فاضل تا حکیم» و «از دانشگاه‌های کارآفرین تا دانشگاه‌های انسان‌ساز و تمدن‌آفرین» منتشر شده است. این کلان پروژه شامل مراحل مفهوم سازی، نظریه پردازی، مدل سازی، بسط گفتمان، هدف گذاری، تدوین راهبردهای عملیاتی و تمهید اجرای گذار به سمت دانشگاه های حکمت بنیان است.

موضوع دانشگاه های حکمت بنیان برای اولین بار، در نشست مقام معظم رهبری مدظله العالی با اساتید دانشگاه‌ها مطرح شدد، فعالیت‌هایی در زمینه حرکت دانشگاه‌ها در جهت این آرمان صورت گرفته است.

از مهر ماه سال ۱۳۹۹ توسعه دانشگاه‌های حکمت بنیان به عنوان بخشی از برنامه تحول مورد انتظار دانشگاه‌های علوم پزشکی، در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرارگرفت و تحقق این مهم، در اسفندماه ۱۳۹۹ بطور رسمی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی سپرده شد.

در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، چارچوب کلی کلان‌پروژه دانشگاه حکمت بنیان در شورای عالی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی مصوب شد.

نویسندگان در بخشی از کتاب به تبیین مفهوم عالم و دانشمند پرداخته اند و می نویسند: «در ادبیات معاصر از واژه‌های متعددی برای اشاره به افرادی که دارای درجات بالای علم و معرفت هستند استفاده می‌شود. واژگانی مانند عالم، دانشمند، خردمند، فرهیخته، فیلسوف، فاضل، اندیشمند، نخبه، خبره، سرآمد، متفکر، دانش‌پژوه و حکیم بدون‌آنکه تمایز معنایی شفافی میان آنها وجود داشته باشد برای توصیف افرادی که در علم و دانش و معرفت، صاحب مرتبه هستند بکار گرفته می شوند.

اگرچه تمامی اصطلاحات و تعبیرات فوق بیانگر مفهوم عالم و دانشمند است، در جزئیات معانی آنها تفاوت هایی وجود دارد.»

نویسنده کتاب معتقد است: «دانشگاه حکمت‌بنیان (Sage-based Universities)، دانشگاهی است که بر پایه‌های فایده گرایی، پاسخگویی اجتماعی و کل نگری بنا شده است، به تفکر و عقلانیت، اصیل ترین و عمیق ترین ارزش های انسانی و مبانی نظری و فلسفی علوم توجه می کند و عالی ترین غایات فردی، اجتماعی و تمدنی را هدف خود قرار می‌دهد.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده است با ترسیم یک چارچوب مفهومی برای دانشگاه حکمت‌بنیان، سه زیربنا، سه ستون و سه سطح از غایات را در نظر گرفته و دانشگاه حکمت بنیان را در وهله اول یک دانشگاه ارزش‌بنیان (Value-based University) توصیف کرده است.

یعنی دانشگاهی که در آن سیاستگذاری مبتنی بر ارزش و مدیریت مبتنی بر ارزش صورت می‌گیرد، برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر ارزش مبنای آموزش قرار می گیرد، از مواجهات غنی از ارزش برای انتقال ارزش‌ها استفاده می‌شود، فضا و اتمسفر دانشگاه از طریق مدیریت برنامه درسی پنهان در چارچوب ارز ش‌ها باقی می‌ماند و شکل‌گیری ارزش‌ها در فراگیران مورد ارزشیابی تکوینی و نهایی قرار می گیرد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی