پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / پزشکی          19 دی 1401 - 09 January 2023


وزارت بهداشت جدیدترین آیین نامه تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی استعداد درخشان دانشجویان علوم پزشکی را ابلاغ کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، جدیدترین آیین نامه تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی استعداد درخشان دانشجویان علوم پزشکی توسط دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضاء و به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

در مقدمه این آیین نامه آمده است:

در اجرای بند ۱ ماده ۲ آیین نامه شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به منظور برقراری تسهیلات ویژه آموزشی، پژوهشی و رفاهی برای دانشجویان استعداد درخشان و شکوفایی استعدادهای بالقوه آنان با محوریت ارزش های والای اسلامی، انسانی و ملی این آئین نامه تصویب شد.

ماده ۲: دانشجوی استعداد درخشان به فردی اطلاق می شود که واجد شرایط مقرر در بندهای ذیل باشد:

۱-۲: دارا بودن یکی از شاخص های زیر:

الف: برگزیدگان آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی با کسب رتبه کشوری مساوی و کمتر از ۵۰۰ ( با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور)

ب: دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری از المپیادهای دانش آموزی شیمی، ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، رایانه و نجوم (با معرفی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)

ج: رتبه های اول تا سوم انفرادی و رتبه اول گروهی کشوری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در هر یک از یک حیطه های المپیاد (به شرط آنکه هر یک از اعضای برگزیده رتبه اول گروهی، در مرحله انفرادی ۸۰ درصد نمره نفر سوم انفرادی همان حیطه را کسب کرده باشند) با معرفی دبیرخانه المپیاد علمی وزارت بهداشت.

د: برگزیدگان حائز رتبه های اول تا سوم کشوری جشنواره رازی و جشنواره های خوارزمی و جوان خوارزمی (در زمینه علوم پزشکی) و نفرات اول تا سوم جشنواره جایزه ملی ایثار با معرفی دبیرخانه های مربوطه

هـ: دانشجویان دارای ابداع یا اختراع ثبت شده در زمینه علوم پزشکی با تائید معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت.

و: دانشجویان نمونه کشوری گروه پزشکی در هر مقطع با معرفی ستاد انتخاب دانشجوی نمونه کشوری

ز: ۲.۵ درصد پذیرفته شدگان برتر کشوری در هر یک از آزمون های متمرکز جامع علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی، جامع داروسازی و جامع پیش کارورزی پزشکی با کسب حداقل ۷۵ درصد نمره کل آزمون مربوطه با معرفی مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی

ح- رتبه های برتر پذیرفته شدگان در آزمون ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی (Ph.D):

- در آزمون های ورودی کارشناسی ارشد: تا ظرفیت ۲۰ نفر پذیرفته شده در هر رشته، نفر اول کشوری؛ تا ۵۰ نفر پذیرفته شده در هر رشته، دو نفر اول کشوری و درصورتی که تعداد پذیرفته شدگان بیش از ۵۰ نفر باشد، در مجموع سه نفر اول کشوری.

- در آزمون های ورودی دکتری تخصصی (Ph.D): درصورت شرکت حداقل ۵۰ نفر در آزمون ورودی هر رشته تا ظرفیت ۱۰ نفر پذیرفته شده در هر رشته، نفر اول کشوری؛ ۱۱ تا ۲۰ نفر پذیرفته شده در هر رشته، دو نفر اول کشوری و درصورتی که تعداد پذیرفته شدگان بیش از ۲۰ نفر باشد، در مجموع سه نفر اول کشوری

ط: ۱۰ درصد برتر دانش آموختگان هر رشته با ورودی مشترک در مقاطع کارشناسی و بالاتر در هر دانشگاه (مشروط بر اینکه تعداد فارغ التحصیلان هر دوره حداقل ۵ نفر باشد) با کسب معدل کل حداقل ۱۷

تبصره ۱: مجموع دانش آموختگان یک دانشگاه در یک سال تحصیلی (از مهرماه هر سال تا شهریورماه سال بعد) اعم از دانشجویان بهره مند از آموزش رایگان، شهریه پرداز، پردیس های خودگردان و بین الملل و ...) ملاک ۱۰ درصد برتر دانش آموختگان قرار می گیرد.

تبصره ۲: در مورد دانشجویان تغییر رشته، انتقالی و یا تطبیق واحد داده شده در صورتی که حداقل ۸۰ درصد واحدهای درسی خود را با یک ورودی گذرانده باشند با همان ورودی مقایسه می شوند و در غیر این صورت نمی توانند از تسهیلات این آئین نامه بهره مند شوند.

تبصره ۳: مبنای محاسبه معدل کل جهت ۱۰ درصد برتر برای مقطع کارشناسی بدون احتساب ترم آخر با گذراندن موفق ۵۰ واحد درسی، برای کارشناسی ناپیوسته و ۱۱۵ واحد درسی برای کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بدون احتساب پایان نامه، دکتری عمومی پزشکی تا پایان دوره کارآموزی (قبل از آزمون پیش کارورزی)، دکتری عمومی دندانپزشکی تا پایان نیمسال یازدهم و برای دکتری عمومی داروسازی تا پایان ۱۸۰ واحد است.

تبصره ۴: واجدین شرایط این بند صرفا می توانند از تسهیلات آموزشی پایان دوره (استفاده از سهمیه با شرکت در آزمون ورودی مقطع بالاتر مطابق آئین نامه مربوطه) و تسهیلات مربوط به گذراندن طرح مطابق بند ۵ ماده ۳ این آئین نامه استفاده کنند.

ی: یک درصد دانشجویان برتر هر رشته با ورودی مشترک در هر دانشگاه در پایان هر سال تحصیلی بر اساس نیمسال ورود به دانشگاه (تعداد دانشجویان هر دوره باید حداقل ۵ نفر باشد) به شرط کسب معدل کل حداقل ۱۷ در آن سال تحصیلی.

تبصره: دانشجویان واجد شرایط بند «ی» تنها در صورتی می توانند از تسهیلات ادامه تحصیل استفاده کنند که هنگام فارغ التحصیلی جزء یک درصد دانش آموختگان هم رشته با ورودی مشترک (بند ط) نیز باشند.

ک: دانشجویان پژوهشگر برجسته بر اساس دستورالعمل اجرایی «نحوه امتیازدهی به فعالیت های تحقیقاتی دانشجویان پژوهشگر موضوع بند ک» ابلاغی از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، توسط معاون پژوهشی دانشگاه جهت تایید نهایی به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت معرفی می شوند.

۲-۲: دانشجویان واجد شرایط هر یک از موارد مذکور در بند ۲-۱ در زمان استفاده از تسهیلات این آئین نامه باید در مقطع کارشناسی معدل کل حداقل ۱۷ و در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر معدل کل حداقل ۱۶ را کسب کنند. (به استثنای قسمت ط و ی بند ۲-۱ که کسب معدل کل حداقل ۱۷ الزامی است.)

۳-۲: چنانچه معدل دانشجو در دوره کارشناسی ناپیوسته بیش از یک ترم معدل کمتر از ۱۶، در مقطع کارشناسی پیوسته بیش از دو ترم متوالی یا متناوب معدل کمتر از ۱۶، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بیش از یک ترم معدل کمتر از ۱۵ و در مقطع دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) بیش از سه ترم معدل کمتر از ۱۵ کسب کنند، مشمول آئین نامه و تسهیلات مربوطه نخواهند شد.

تبصره ۱: در هر زمان که دانشجو شرایط استعداد درخشان را کسب کرد تا پایان دوره باید آن را حفظ کند.

تبصره ۲: مدت معمول تحصیل برای مقطع کارشناسی ناپیوسته ۴ نیمسال، کارشناسی پیوسته ۸ نیمسال، کارشناسی ارشد ناپیوسته ۵ نیمسال، دکتری عمومی پزشکی ۱۴ نیمسال، دکتری عمومی دندانپزشکی ۱۲ نیمسال و دکتری عمومی داروسازی ۱۱ نیمسال است. در دانشگاه های که بر اساس کوریکولوم آموزشی مربوطه طول مدت معمول تحصیل متفاوت است، ملاک کوریکولوم مصوب آن دانشگاه خواهد بود.

تبصره ۳: در مواردی که زمان فارغ التحصیلی متقاضی به دلایل موجه که مورد تایید معاون آموزشی دانشگاه باشد (از قبیل بیماری و ...) به تعویق افتد، حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به مدت معمول تحصیل او اضافه می شود که در این صورت رتبه وی با گروهی که اکثر (بیش از ۵۰ درصد) واحدهایش را با آنها گذرانده است محاسبه و مقایسه می شود. در مورد مرخصی زایمان این مدت به دو نیمسال افزایش می یابد.

۴-۲: دانشجویان واجد شرایط هر یک از موارد مذکور در بند ۲-۱ و ۲-۲ این ماده که دارای حکم محکومیت قطعی از شورای انضباطی دانشجویان یا هیات تخلفات آزمون ها (مبنی بر تخلف آموزشی یا اخلاقی) باشند، مشمول استفاده از تسهیلات این آئین نامه نخواهند شد.

۵-۲: دانشجویان رشته های مجازی که دارای مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی هستند و پذیرش آنها به صورت متمرکز از طریق مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی انجام می شود در صورت احراز شرایط آئین نامه می توانند از تسهیلات آن بهره مند شوند.

۶-۲: متقاضیان استفاده از تسهیلات استعداد درخشان، در هر یک از مقاطع تحصیلی باید شرایط آئین نامه را در حین تحصیل در همان مقطع (قبل از فارغ التحصیلی) احراز کنند.

ماده ۳: تسهیلات آموزشی و پژوهشی:

۳-۱: دانشجویان استعداد درخشان دوره دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) مجاز هستند در صورت داشتن حداقل معدل ۱۷ در دو نیمسال تحصیلی و تایید استاد مشاور به طور همزمان در یکی از رشته های کارشناسی یا MPH یا ارشد آموزش پزشکی در همان شهر محل تحصیل رشته اول به تحصیل ادامه دهند.

تبصره ۱: دانشجو پس از ورود به رشته دوم باید واحدهای درسی از هر دو رشته را به نحوی اخذ کند که در مدت معمول تحصیل در رشته اول، هر دو رشته را به پایان برساند.

تبصره ۲: در صورت ارائه رشته دوم به صورت مجازی دانشجو می تواند از این تسهیلات به صورت مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهرهای دیگر استفاده کند.

۳-۲: دانشجوی مشمول این آئین نامه می تواند به پیشنهاد دفتر استعداد درخشان دانشگاه ها و تایید معاونت آموزشی دانشکده، دروس عمومی را به صورت غیرحضوری یا معرفی به استاد بگذارند. این دروس جزء حدنصاب واحدهای درسی دانشجو در آن نیمسال تحصیلی منظور نمی شود و کسب حداقل نمره ۱۴ به عنوان شرط قبولی لحاظ می شود.

تبصره: دروس معارف اسلامی شامل این بند نمی شود و دانشجوی استعداد درخشان موظف هستند در کلاس های دروس معارف اسلامی دانشگاه به صورت حضوری شرکت کنند. در صورت برگزار شدن دروس معارف به صورت مجازی می توانند از کلاس های مجازی استفاده کنند.

۳-۳: دانشجوی استعداددرخشان مجاز است در هر نیمسال تحصیلی به پیشنهاد استاد مشاور و تایید معاونت آموزشی دانشکده مربوطه حداکثر تا ۲۷ واحد درسی را در رشته اصلی تحصیلی خود بگذراند.

۳-۴: دانشگاه می تواند تسهیلات زیر را برای دانشجویان واجد شرایط فراهم کند:

الف) یکی از اعضای هیات علمی ترجیحا دارای مرتبه استادیاری به بالا را به عنوان استاد مشاور دانشجو تعیین کند.

ب) به منظور آموزش مباحث جدید علمی به دانشجویان استعداد درخشان، اقدام به تشکیل کلاس های ویژه کند.

ج) کلاس های آموزش زبان، مهارت های رایانه‌ای، مدیریت روش تحقیق و سایر موارد مشابه بر اساس نیاز سنجی برای دانشجویان دارای استعداد درخشان با تخفیف ویژه تشکیل دهد

د) امکانات لازم را برای شرکت دانشجویان دارای استعداد درخشان در کنفرانس های علمی و کارگاه‌های آموزشی داخل و خارج از کشور فراهم کند.

هـ) نسبت به پرداخت کمک هزینه های لازم برای پایان نامه های تحقیقاتی بر حسب مورد و شرایط هر دانشگاه اقدام کند.

تبصره: کمک هزینه مذکور از محل اعتبارات پژوهشی دانشگاه قابل پرداخت است.

۳-۵: دانشجویان مشمول این آیین نامه (به استثنای دانشجویان مقاطع دکتری تخصصی و تخصصی بالینی) می‌توانند با رعایت مصوبات کمیسیون موضوع مواد ۲ و ۳ آیین نامه اجرایی قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان خدمات موضوع قانون مذکور را در سازمان ها و مراکز آموزشی، پژوهشی، درمانی و یا مدیریتی مرتبط با دانشگاه ها یا وزارت بهداشت بگذراند مشروط بر اینکه سازمان‌های فوق به خدمات آنان نیاز داشته باشند.

ماده ۴: تسهیلات رفاهی

دانشگاه می‌تواند حداکثر امکانات ممکن را در جهت اعطای وام و کمک هزینه تحصیلی، خوابگاه، بن خرید کتاب و تسهیلات استفاده از کتابخانه ها، آزمایشگاه‌ها، رایانه و اینترنت، امکانات زیارتی، تفریحی و ورزشی را برای دانشجویان استعداد درخشان فراهم آورد.

ماده ۵: هزینه های مالی و اعتباری برنامه های ویژه آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشجویان دارای استعداد درخشان از محل اعتبارات برنامه پرورش و حفظ استعدادهای درخشان و سایر منابع دانشگاه تامین می شود.

تبصره: مبنای تخصیص بودجه دانشگاه‌ها نتایج ارزشیابی به عمل آمده از برنامه ها و عملکرد آنها و متناسب با تعداد دانشجویان دارای استعداد درخشان هر دانشگاه است.

ماده ۶: نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده معاونت آموزشی دانشگاه بوده و در شرح و تفسیر مفاد آن نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت ملاک خواهد بود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین پزشکی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی