پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          18 خرداد 1392 - 08 June 2013


اصلاح تابلوی مدارس و بار مالی مدارس بر دوش مردم


وزارت آموزش و پرورش اصرار دارد که ریل‌گذاری تحول بنیادین در آموزش و پرورش انجام شده و قطار تحولات اکنون باید با سرعت در این مسیر به پیش برود؛ مدارس هوشمند شوند، دبستان‌ها به 2دوره 3ساله تبدیل شوند، کتاب‌ها و روش تدریس تغییر کند و... اکنون هم باید تابلو و سربرگ‌ها و مهر همه مدارس تغییر کند.
هفته گذشته مهدی نوید‌ادهم، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرد براساس مصوبه جلسه 881شورای‌عالی آموزش و پرورش عناوین دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی نظام آموزشی جدید به تصویب رسیده و طبق همین مصوبه همه مکاتبات، مذاکرات، اسناد، مهر و تابلوی مدارس براساس عناوین جدید باید اصلاح شود.

البته در سخنان دبیرکل محترم شورای‌عالی آموزش وپرورش یک ابهام وجود داشت و مشخص نشده بود که بار مالی این تغییرات از چه محلی تأمین می‌شود، چون معمولا در مصوباتی که اجرای آن بار مالی دارد باید قانونگذار نحوه و محل تأمین اعتبار آن را مشخص کند زیرا اجرای این مصوبه برای همه مدارس بار مالی به‌دنبال دارد که تأمین آن با توجه به پرداخت‌نشدن سرانه به مدارس دولتی عادی فشار بیشتری را به خانواده دانش‌آموزانی که دراین مدارس درس می‌خوانند تحمیل می‌کند، مانند آنچه در بحث هوشمندسازی مدارس به خانواده‌های این دانش‌آموزان تحمیل می‌شود.

جالب اینکه وزیر محترم آموزش و پرورش هم در گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منتشر کرده در همایش مشترک شورای معاونان، از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی و اصلاح تابلوی مدارس و همچنین نام و مشخصات پایه‌های مختلف تحصیلی پس از تأیید رئیس‌جمهور خبر داده است.

حاجی‌بابایی گفته براساس مفاد این بخشنامه، تابلوی دبستان‌ها پس از ذکر نام واحد آموزشی به 2دوره اول و دوم دبستان نامگذاری می‌شود و تابلوی دبیرستان‌های کشور نیز با ذکر عناوین دوره اول و دوم متوسطه مشخص خواهد شد. تنها تفاوت سخنان دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با رئیس این شورا که وزیر آموزش و پرورش است در اولتیماتومی است که تعیین شده، حاجی‌بابایی تأکید کرده که «ادارات آموزش و پرورش و تمام مدارس کشور موظف هستند در اسرع وقت نسبت به اصلاح تابلوهای مدارس، سربرگ‌ها و مهر واحدهای آموزشی اقدام کنند.»

بار مالی مدارس بر دوش مردم

طی یک سال اخیر بدون هیچ توضیحی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش همه هزینه مدارس دولتی بر دوش مردم بوده است و حتی در مدارس دولتی عادی نیز از خانواده‌های دانش‌آموزان پول دریافت شده، البته می‌دانیم که براساس توصیه اکید مسئولان، مدیران نباید هنگام ثبت‌نام مبلغ یا تعهدی از پدران و و مادران دانش‌آموزان بگیرند تا انجمن اولیا و مربیان مدارس تشکیل شود و با تصویب انجمن موضوع صورت قانونی به‌خود بگیرد و مانعی نداشته باشد.

مسئولان محترم آموزش و پرورش خود به نیکی می‌دانند که مدارس دولتی به لحاظ مالی در چه وضعیتی هستند و نه‌تنها یک ریال هم به‌عنوان سرانه به مدارس پرداخت نکرده‌اند، بلکه هزینه‌هایی مانند هوشمندسازی به خانواده‌ها تحمیل کرده‌اند که هیچ توجیهی ندارد. البته دولت خود آورده‌ای نداشته است و وزیر هم معتقد است آنها فقط استارت کار را می‌زنند بقیه کارها را مردم خودشان انجام می‌دهند و رقابتی در این‌باره بین مدارس ایجاد می‌شود.

به هر روی انتظار می‌رود در ابلاغیه‌ای که با امضای رئیس‌جمهور محترم برای تغییر تابلوی سردر، سربرگ‌ها و پاکت‌نامه و مهرهای مدارس ارسال می‌شود به‌طور شفاف محل تأمین اعتبار این هزینه‌ها که با توجه به تورم موجود چشمگیر است، مشخص شود و این هزینه‌ها نیز از جیب مردم تأمین نشود. زیرا وقتی خرج از کیسه مهمان باشد تغییرات چه آسان باشد!

چه اصراری است که همه تغییرات در دولت دهم انجام شود، چرا وقتی سرانه به مدارس نمی‌دهیم باید توقع داشته باشیم که هزینه‌هایی انجام دهند که ضرورتی ندارد و قید «اسرع وقت» چه پیامی دارد؟ این همه شتابزدگی نشان تحول بنیادین است؟ باید سخنان مقام معظم رهبری که تأکید فرمودند؛ در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با درنظرگرفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت، باید سرلوحه همه امور باشد.

تگ ها اصلاح تابلوی مدارس تعویض تابلوی مدارس مسائل مالی مدارس

خبرنامه - شبکه های اجتماعی