پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانش آموزی          18 آذر 1392 - 09 December 2013


 تعطیلی پنجشنبه مدارس زیر ذره بین کارشناسان و روبرو با تردید



ادامه طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس با تردید روبه‌روست، احتمال تجدید نظر در این‌باره وجود دارد و مسئولان در انتظار نظر نهایی کارشناسان در این‌باره هستند.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به مهر گفت: برای لغو دستورالعمل تعطیلی پنجشنبه‌ مدارس نیازمند نظر کارشناسی هستیم، چرا که تعطیلی این روز مصوبه شورای‌عالی نبوده است و وزیر سابق آموزش و پرورش دستورالعمل آن را صادر کرده بود.

محمد دیمه‌ور اظهار کرد: براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش، پنجشنبه فرصتی برای فعالیت‌های مکمل درسی است و مدارس می‌توانند در طول سال 100ساعت فعالیت خارج از مدرسه داشته باشند، اما سال گذشته شاهد تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه بودیم.

وزیر آموزش و پرورش شهریور امسال درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها اعلام کرد: گروهی مأمور بررسی همه جانبه موضوع شده‌اند که نتیجه نهایی آن برای آگاهی مردم اعلام می‌شود ولی تا آن زمان مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل هستند.

قانون تعطیلی پنجشنبه‌ها

وزیر سابق آموزش و پرورش اما شهریور91 درباره احتمال لغو طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس در دولت بعد گفته بود: اگر قرار است تعطیلی روزهای پنجشنبه تغییر کند، باید وزیر آینده نیز مراحل قانونی را طی کند.حمید‌رضا حاجی‌بابایی افزوده بود: تا حالا مگر مصوبه‌ای داشته‌ا‌یم که گفته باشد آموزش و پرورش چه روزی درس بدهد؟ شورای‌عالی آموزش و پرورش باید مصوب کند و ما همه این اقدامات را انجام داده‌ایم و در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوب کرده‌ایم.

البته همان موقع دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: مصوبه‌ای در شورای‌عالی آموزش و پرورش تحت عنوان تعطیلی پنجشنبه مدارس نداریم بلکه مصوبه‌ این شورا با عنوان «ساماندهی زمان آموزش» است.به گفته مهدی نوید‌ادهم منظور از ساماندهی زمان آموزش، یعنی چگونه از زمانی که در اختیارمان هست، استفاده بهینه کنیم. این استفاده بهینه شامل درون کلاس، حیاط مدرسه، خانه و جامعه است.

طرحی که به بی‌راهه رفت

طرح تعطیلی پنجشنبه دبستان‌ها در سال88 از سوی یکی از معاونان وزیر اسبق آموزش و پرورش مطرح و در توجیه آن گفته شد دانش‌آموزان دوره ابتدایی زود خسته می‌شوند و‌ باید اوقات بیشتری را با خانواده‌ها سپری کنند.همچنین زمان کار معلمان ابتدایی در مقایسه با معلمان دیگر دوره‌های تحصیلی بیشتر است و با اجرای این طرح ساعات کاری آنها با سایر معلمان یکسان می‌شود. به فاصله چند روز از مطرح‌شدن پیشنهاد تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی، مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه در سال تحصیلی90-89، درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش خبر داد.

پس از‌ آنکه این طرح مدتی مسکوت ماند، حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش آن را مجددا مطرح کرد، او ابتدا دستور داد تا دبستان‌هایی که امکان اجرای این طرح را دارند، داوطلبانه پنجشنبه‌ها را تعطیل کنند، ولی دیری نپایید که‌ همه دبستان‌ها پنجشنبه‌ تعطیل شدند.او اسفند‌ماه89 از تصویب طرح تعطیلی پنجشنبه دبستان‌ها در شورای‌عالی آموزش و پرورش خبر داد و اعلام کرد که امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی وجود دارد و همین سخنان کافی بود تا مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها نیز پنجشنبه‌ها تعطیل شوند.

با اجرای تعطیلی پنجشنبه در برخی دبستان‌ها، مدیران مدارسی که مخالف این تعطیلی بودند نیز ناچار به تسلیم در برابر فشار معلمان شدند. همچنین دیری نپایید که اجرای آزمایشی تعطیلی پنجشنبه به همه دبستان‌ها تعمیم پیدا کرد. این طرح سال تحصیلی 91-90 در 80درصد مدارس و سال تحصیلی 92-91 در همه مدارس کشور اجرا شد.

بی‌توجهی به‌نظر مخالفان

اجرای این طرح مخالفان زیادی داشت، مجلسیان در صف مقدم مخالفان بودند و می‌گفتند مدارس نباید تعطیل شوند و فشار روی دانش‌آموزان زیاد می‌شود، خانواده‌هایی که پدر و مادر هر دو شاغل بودند نیز مخالف این طرح بودند.وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به مخالفت مجلسیان گفت: تعلیم و تربیت و مدرسه تعطیل‌بردار نیست و پنجشنبه‌ها کلاس‌های فوق برنامه، اردو، پرورشی و... برای دانش‌آموزان و دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و... برای معلمان برگزار می‌شود.

او در پاسخ به نگرانی والدین شاغل نیز گفت: هر کاری که بر‌ای پر‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی انجام می‌دهند، در این ایام نیز انجام دهند و این مسئله ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

نظر مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این‌باره اعلام کرد: با درنظر گرفتن ساعات تدریس در مدارس ایران و شرایط موجود، کاهش ساعات درس وکاهش یک روز درسی از لحاظ کارشناسی قابل پذیرش نیست و در این شرایط، توقف اجرای طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش بسیار ضروری جلوه می‌کند.به هر روی این طرح بدون توجه به نظرات مخالفان اجرا شد و البته وزیر سابق علت عجله در اجرای طرح‌ها در دولت دهم را احتمال اجرا نشدن آنها در دولت بعدی اعلام کرد.

اکنون دانش‌آموزان با توجه به تعطیلی پنجشنبه، در روزهای دیگر زمان‌ بیشتری نسبت به پیش از اجرای این طرح در مدارس می‌مانند که به گفته وزیر آموزش و پرورش موجب خستگی آنها می‌شود و عملا 2ساعت آخر نه دانش‌آموز آمادگی یادگیری دارد و نه معلم توان درس دادن و این همه موارد باعث بازنگری در این طرح شده است.

تگ ها تعطیلی روز پنجشنبه مدارس تعطیلی در روز پنجشنبه ها تعطیلی مدارس در پنجشنبه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی