پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          23 دی 1390 - 13 January 2012


دانشگاه‌های خصوصی افغانستان فرصتی برای جوانان افغان

پرتال دانشگاهی کشور به نقل از خبرگزاری فارس: رشد چشمگیر دانشگاه‌های خصوصی افغانستان در سال‌های اخیر باعث حضور بیشتر جوانان افغان برای تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی شده‌ است و کارشناسان افغان معتقدند که دانشگاه‌های خصوصی افغانستان فرصتی برای جوانان افغان است.
با سقوط طالبان و ایجاد تغییر در بخش‌های مختلفی از افغانستان آموزش عالی این کشور نیز شاهد تغیییراتی چشمگیر در یک دهه اخیر بوده است.

افزایش کمی دانشگاه‌های خصوصی، تقویت دانشگاه‌های دولتی، افزایش در میزان ورود داوطلبان به دانشگاه، حضور چشمگیر زنان و دختران افغان در مقاطع مختلف دانشگاه و تأسیس دانشگاه‌های خارجی در این کشور  دلیلی بر رشد آموزش عالی افغانستان در سال‌های اخیر است.

در مراسمی که با حضور مسئولان وزارت آموزش عالی افغانستان برگزار شد، افغان‌ها فارغ‌التحصیلی اولین دانش آموختگان موسسات آموزش عالی خصوصی در این کشور را جشن گرفتند.

"مسعود ترشت‎وال" رئیس موسسات آموزش عالی خصوصی وزارت آموزش عالی افغانستان در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه "کاتب" اظهار داشت: از استادان خارجی در دانشگاه‌های افغانستان فقط برای انتقال تجربه آنان استفاده شود.

وی تصریح کرد: ما دوست داریم برای حل مشکل خود از تجربه دیگران استفاده کنیم.

تفاوتی میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی نیست

ترشت‌‌وال با بیان این که هیچ تفاوتی بین فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان وجود ندارد، ادامه داد: از کارگزاران نهادهای آموزش عالی خصوصی می‌خواهم برای دانشجویان خود بهترین شرایط را برای فراگیری علم فراهم کنند.

وی گفت: به هر اندازه که میزان پایبندی به کلاس و درس استاد بین دانشجویان افزایش یابد، وزارت آموزش عالی رضایت بیشتری از فعالیت این دانشگاه‌ها خواهد داشت.

دانشگاه خاتم النبیین (ص) از دانشگاه‏های خصوصی موفق در سطح افغانستان

در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه خاتم النبیین(ص) که با حضور نمایندگان پارلمان، مسئولان وزارت تحصیلات عالی، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، 170 دانشجوی این دانشگاه از رشته‌های حقوق، اقتصاد، کامپیوتر موفق به پایان دوره کارشناسی شدند.

رئیس دانشگاه‌های خصوصی وزارت تحصیلات عالی افغانستان در این مراسم که در دانشگاه خاتم النبیین(ص) برگزار شد، اظهار داشت: این دانشگاه از موفق‌ترین دانشگاه‌های خصوصی در کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: هیچ تفاوتی در اخذ بورسیه‌های تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد و اخذ بورسیه در بین دانشجویان افغان به رقابت آزاد گذاشته می‌شود.

ترشت‌وال افزود: با توجه به سیستم نظارتی و آموزش دانشگاه خاتم النبیین(ص)، این دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این که وزارت آموزش عالی در تلاش است تا زمینه تدریس اساتید فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه‌های خصوصی افغانستان فراهم کند، گفت: در 850 آیه از قرآن‌کریم انسان‌ تشویق به آموختن علم و دانش شده است و این، مسئولیت انسان‌ها را در این باره افزایش می‌دهد.

"فاطمه گیلانی" رئیس عمومی جمعیت هلال ‌احمر افغانستان در ادامه این مراسم با بیان این که جوانان افغانستان شیفته درس خواندن هستند و مجبورند برای تأمین هزینه‌های آن کار کنند، گفت: جای خوشحالی دارد که جوانان افغان‌ توانستند هم درس بخوانند و هم کار کنند و ایجاد موسسات تحصیلات عالی خصوصی شرایط تحصیل را برای جوانان افغان راحت‌ تر کرده است.

وی تصریح کرد: در کنار این که کمیت دانشگاه‌های خصوصی در افغانستان افزایش می‌یابد باید به کیفیت آن هم توجه ویژه صورت گیرد.

باید در دانشگاه‌های خصوصی افغانستان به زبان‌های رسمی این کشور تدریس شود

رئیس عمومی جمعیت هلال‌احمر افغانستان افزود: آموزش عالی کاتب موفق شده است به یکی از زبا‌ن‌های رسمی افغانستان تدریس کند و این در حالی است که برخی دیگر از دانشگاه‌ها به زبان‌های خارجی تدریس می‌کنند.

"هاشم قیام" دانش‌آموخته دانشگاه کاتب در سخنانی در این مراسم با بیان این که اهمیت دانش باعث شده است که کشورهای مختلف بخش بزرگی از بودجه خود را به این مهم اختصاص دهند، گفت: با گسترش دانش زمینه برای ایجاد ثبات در جامعه فراهم می‌شود.

وی در ادامه گفت: دانش و تخصص یک ضرورت معنوی نیست بلکه یک نیاز مادی و اجتماعی برای انسان است.

این دانش آموخته افغان تصریح کرد: 3 دهه جنگ در افغانستان باعث شده است که آسیب‌هایی جدی به علم و دانش افغانستان وارد شود و این در حالی است که منابع رسمی تأیید می‌کنند از میلیاردها دلار کمکی که به افغانستان صورت می‌گیرد بخش زیادی از آن در قالب حقوق و امتیاز به مشاوران و متخصصان خارجی داده می‌شود.

تگ ها دانشگاه‌های خصوصی افغانستان فرصتی برای جوانان افغان

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی