پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          03 دی 1392 - 24 December 2013


محدودیت کاربرد کتب‌ الکترونیک در فرم های پی دی اف در دانشگاه‌های آلمان



دادگاه عالی آلمان اعلام کرد که استفاده از کتاب‌های درسی الکترونیک در آموزشگاه‌های این کشور تنها تا 12 درصد از حجم مطالب کتاب مجاز است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسیاری از دانشگاه‌های آلمان کتاب‌های درسی را در فرم «پی‌دی‌اف» در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

در دانشگاه‌ها و مدارس آلمان این کاربرد متداول شده است که استاد یا معلم بخش‌هایی از کتاب مورد استفاده برای کلاس درس را در فرم الکترونیکی در اختیار دانشجویان و یا دانش‌آموزان قرار دهد. دانشجویان نیز غالبا فایل مربوط به کتاب درسی را برای خود ذخیره می‌کنند تا آن را یا از طریق کامپیو‌تر و یا پس از چاپ روی کاغذ مطالعه کنند.

اما دادگاه عالی آلمان با صدور حکم جدیدی و با توجه به حق نشر اثر از این پس چنین کاری را مجاز نمی‌داند. در رای صادره آمده است که تنها 12 درصد از کتاب‌ها می‌توانند در فرم الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند.

طبق نظر دادگاه، استفاده 12 درصدی از کتاب‌ها در فرم الکترونیکی نیز تازه زمانی مجاز خواهد بود که ناشر پیش از آن با استفاده الکترونیکی از اثر موافقت کرده باشد.

رای دادگاه عالی آلمان در پی شکایت یک انتشاراتی از دانشگاه مجازی «هاگن» صادر شد. طبق قانون آلمان، دانشگاه‌ها و مدارس کشور مجاز نیستند بخشی از کتاب‌ها را برای استفاده در کلاس درس بدون رعایت قانون حق نشر در اختیار دانشجویان و دانش‌آموزان قرار دهند.

دانشگاه هاگن که خدمات درسی را از راه دور انجام می‌دهد، برای یکی از درس‌های ارائه شده در این دانشگاه با نام «درآمدی بر روانشناسی و تاریخچه آن» که بیش از 4000 نفر در آن ثبت نام کرده بودند، بخش‌هایی از یک کتاب در حدود 90 صفحه را در فرم «پی‌دی‌اف» در اختیار دانشجویان قرار داده بود. دانشجویان می‌توانستند این بخش از کتاب را در فرم الکترونیکی بخوانند و یا در حافظه کامپیو‌تر شخصی خود ذخیره کنند. انتشارات Alfred Kِlner که این کتاب را منتشر کرده بود، نوع استفاده دانشگاه مجازی هاگن از این کتاب را در تضاد با قانون حق ناشر دانست و به دادگاه شکایت کرد.

دادگاه عالی آلمان در جریان دادرسی حق را به انتشارات یادشده داد و اعلام کرد، تنها 12 درصد از اثر می‌تواند در فرم الکترونیکی عرضه شود. با این حساب دانشگاه هاگن می‌توانسته تنها حدود 60 صفحه از کتاب را در فرم «پی‌دی‌اف» در اختیار دانشجویان قرار دهد. حال دانشگاه هاگن باید بابت حدود 30 صفحه‌ای که به طور غیرمجاز در اختیار دانشجویان قرار داده است، خسارت پرداخت کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه‌وله، اکنون باید دید استادان دانشگاه‌های آلمان که اغلب کتاب‌های درسی اسکن‌شده را در قالب «پی‌دی‌اف» در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند از این پس به چه روشی کتاب‌ها را در دسترس دانشجویان قرار می‌دهند. با توجه به گران بودن قیمت کتاب برای دانشجویان، خبر بد در آینده می‌تواند این باشد که دانشجویان مجبور شوند نسخه چاپی کتاب‌های درسی را خریداری کنند.

تگ ها کتاب الکترونیک کتب الکترونیک بررسی کتب الکترونیک مطالعه کتب الکترونیک کتابهای الکترونیک در دانشگاهها دانشگاههای خارجی

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی