اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی 23 دی 1392 - 13 January 2014
چالشهای جدی آموزش عالی در آفریقا و خاورمیانه
با گذشت سه سال از موج بیداری اسلامی که منطقه را فراگرفته، فارغالتحصیلان جدید در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از عواقب ناشی از ناآرامیهای سالهای اخیر در دانشگاهها آسیب دیدهاند.
به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کیفیت پایین، نابرابری و کمبود ارتباطات که همگی ناشی از ناآرامیهای سالهای اخیر در دانشگاههای منطقه و مختل شدن آنها است، گریبان فارغالتحصیلان سالهای اخیر را در این کشورها گرفته که این مشکلات میبایست برای دستیابی به ثبات اقتصادی و توسعه منطقه حل شوند.
با آغاز سال 2014 میلادی، پایگاه اینترنتی «یونیورسیتی وردل نیوز» از کارشناسان آموزشی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) نسبت به توسعههای اساسی در عرصه آموزش عالی، اثرات موج ناآرامیها بر فعالیت دانشگاهها و توسعههای احتمالی در آینده پرسشهایی کرده است.
«منار صبری»، یک متخصص آموزش عالی در دانشگاه دولتی نیویورک در آمریکا معقتد است که در سال 2013 میلادی، بزرگترین چالش آموزش عالی در خاورمیانه و شمال آفریقا مسئله امنیت و حفاظت بوده است.
صبری همچنین گفت: ناآرامیهای سیاسی در منطقه بر سرمایهگذاری در تحقیقات و توسعه خصوصی مرتبط با آموزش عالی تاثیر گذاشته است.
صبری معتقد است که منطقه همچنان از ناهماهنگی میان نظامهای آموزشی و مهارت و صلاحیتهایی که برای بازار کار نیاز است رنج میبرد چرا که جوانان سنین 15 تا 24 سال که فارغالتحصیلان دانشگاهی نیز شامل آنها میشوند، بالاترین شمار بیکاران را در بیشتر کشورهای منطقه به خود اختصاص میدهند.
علاوه بر این، پدیده فرار مغزها نیز توسعه کشورهای منطقه MENA را تحت تاثیر قرار داده که این پدیده نیز خود متاثر از محدودیتهای فکری و سیاسی و همینطور کمبود فرصتهای شغلی در این منطقه است.
«عبدالقادر جفلات» که یک متخصص آموزش عالی اهل الجزایر در دانشگاه «لیل» فرانسه است نیز میافزاید: استادان شاخص برای یافتن فرصتهای شغلی بهتر جذب دانشگاههای خارجی میشوند.
جفلات همچنین بر این باور است که برنامههای آموزشی دانشگاهها اغلب قدیمی و با بازار کار نامرتبط هستند که این مسئله سبب بیکاری گسترده یا استخدام افراد در مشاغلی میشود که هیچگونه ارتباطی با رشته تحصیلی آنها ندارد.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی یونیورسیتی ورلدنیوز، از دیگر مشکلات عدیدهای که کارشناسان آموزشی به آنها اشاره کردند میتوان کمبود تحقیقات و انتشارات، چالشهای دسترسی و کیفیت، پایین بودن پویایی دانشجویی، علمی و نوآوری را نام برد که این مسائل نیاز به اصلاحات اساسی در نظام آموزشی کشورهای این منطقه را ضروری میکند.