پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دانشگاه خارجی          28 اردیبهشت 1393 - 18 May 2014


شکست دانشگاه‌های عرب در «ماراتنِ سبز شدن»

آمار جدید نشان می‌دهد که دانشگاه‌های عربی از پیوستن به فهرست «دانشگاه‌های سبز جهان» جامانده‌اند.

به گزارش پرتال دانشگاهی کشور و به نقل از ایسنا ، «جنبش دانشگاه‌های سبز»،‌ تلاش می‌کند تا دانشگاه‌های جهان را به تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای و مصرف کمتر آب فرابخواند اما آمار نشان می‌دهد که در میان مجموع 500 دانشگاه جهان که سیاست‌های سازگاری با محیط زیست اتخاذ کرده‌اند تنها نام 12 دانشگاه از کشورهای عربی به چشم می‌خورد.

نتایج حاصل از آخرین رده بندی اعلامی از سوی موسسه «GreenMetric» ‌منعکس‌کننده تلاش‌های 301 دانشگاه جهان در 49 کشور از قاره‌های آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا در زمینه کنترل انرژی،‌ مصرف آب و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها است. این رده بندی بر مبنای شاخص‌هایی نظیر وسعت دانشگاه، فضای آموزشی به نسبت جمعیت، موقعیت جغرافیایی دانشکده و وسعت فضای سبز انجام می‌شود. در این رده بندی همچنین اطلاعاتی از مصرف انرژی، حمل و نقل، مصرف آب و بازیافت زباله‌ها و کلیه تلاش‌هایی که از سوی این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در راه اعمال سیاست‌های سبز پایدار و مدیریت برنامه‌های آموزشی انجام می‌شود لحاظ شده است.

در این میان لبنان تنها یک دانشگاه در رده بندی دانشگاه‌های سبز جهان دارد که در رتبه 197 جهان قرار گرفته است. در این رده بندی همچنین دو دانشگاه فلسطینی و سه دانشگاه اردنی قرار دارند که این مسئله باعث شده تا اردن بهترین کشور دنیای عرب در زمینه داشتن دانشگاه‌های سبز معرفی شود. از کشورهای عرب - آفریقایی نیز دو دانشگاه مصری و یک دانشگاه مراکشی در این رده بندی حضور دارند.

از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز تنها دو دانشگاه از عربستان و امارات در جمع دانشگاه‌های سبز جهان به چشم می‌خورند. این تلاش اندک در تضاد با مطالعات اخیر است که نشان می‌دهند کشورهای کم‌ارتفاع حاشیه خلیج فارس بیش از سایر کشورها در معرض خطر ناشی از تغییرات جوی و بالا آمدن آب دریاها هستند. این پدیده جوی تا پایان قرن حاضر سبب بالا آمدن آب دریاها به میزان بیش از یک متر و زیر آب رفتن هزاران کیلومتر از سواحل می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلدنیوز، «آن کیلدال»، مدیر نگهداری در دانشگاه هنگ کنگ معتقد است با وجود اینکه اعلام رده بندی از سوی موسسه GreenMetric‌ بسیار طرح خوبی است اما با این حال بسیاری از دانشگاه‌هایی که در زمینه کنترل انرژی و فعالیت‌های سبز پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند در این فهرست گنجانده نشده‌اند. به عنوان مثال برخی دانشگاه‌های خاورمیانه پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند اما فعالیت‌های آنها در خارج از این منطقه ناشناخته باقی مانده است. برای مثال در رده بندی جدید موسسه GreenMetric‌، دانشگاه صنعتی زنجان نیز در میان 301 دانشگاه سبز در رتبه 128 جهان قرار دارد.


تگ ها دانشگاه‌های سبز جهان GreenMetric

پر بازدیدترین دانشگاه خارجی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی