تعطيلي30 درصد دانشگاههاي روسيه به دليل كمبوداعتبار
دپارتمان آموزش عالي روسيه از تعطيلي 30 درصد از دانشگاههاي اين كشور به دليل كمبود اعتبار و محدوديت ظرفيت پذيرش خبر داد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «نيكلاي بولاو»، رييس آژانس فدرال آموزش روسيه، در مصاحبهاي با رسانههاي دولتي اين كشور، گفت: امسال قصد داريم تا يكصد دانشگاه را به دليل كمبود دانشجو با موسسات آموزش عالي قوي ادغام كنيم؛ چرا كه اين روش بهترين راهكار براي استحكام و ايجاد ثبات در بخش آموزش عالي محسوب ميشود.
وي خاطرنشان كرد: دانشگاهها و موسسات آموزش عالي ادغام شده بايد كيفيت آموزشي خود را افزايش دهند، البته بحران اقتصادي كه دو سال است گريبانگير كشورهاي جهان شده، عامل ديگري در ادغام موسسات آموزش عالي و تعطيلي 30 درصد از دانشگاههاي روسيه محسوب ميشود.
به گزارش ايسنا، ماه گذشته براساس كنفرانسي كه در دپارتمان آموزش روسيه برگزار شد، اولين اقدامات در زمينه تعطيلي و ادغام دانشگاهها در كشور مطرح و بر اساس تصميماتي كه توسط شركتكنندگان در اين كنفرانس اتخاذ شد، تمامي دانشگاههاي روسيه نبايد بيشتر از 500 دانشجو را در سال جاري ميلادي بپذيرند و حتي موسساتي هم كه 300 نفر كمتر از اين تعداد دانشجو دارند، تعطيل ميشوند.
در گزارش رسانههاي دولتي روسيه به اين موضوع نيز اشاره شده است كه ادغام دانشگاهها و موسسات آموزش عالي ميتواند با تعليم و آموزش بهتر و در نهايت فارغالتحصيلان كار آزموده همراه باشد و اين موضوع بازار كار مناسبي را براي اين افراد در بازارهاي كاري اروپا فراهم ميكند.
به گزارش ايسنا، پيش از اين اكثر روساي دانشگاههاي روسيه نسبت به وضعيت ادغام اعتراض كرده بودند و موضوع مذكور را نوعي تاثير مستقيم بر عملكرد و فعاليتهاي آموزشي چندين دهه خود اعلام كردند.
ويكتور سادووفيچي، رييس دانشگاه بزرگ مسكو هم در اين مورد گفت: مسوولان كشوري و حتي دپارتمان آموزش عالي روسيه توجه كافي به وضعيت و ارتقاي علمي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور نميكنند، به طوري كه ادغام و يا حتي استحكام و ثبات دانشگاهها در روسيه با اين شيوه يك نوع پوشاندن وضعيت نامناسب فعلي است.
به گزارش ايسنا، ولاديمير واسيليف، نماينده شوراي روساي «سن پطرزبورگ»، نيز در مورد ادغام دانشگاهها و موسسات آموزش عالي اظهار كرد: ادغام دانشگاهها با عنوان ايجاد ثبات و استحكام تنها باعث درگيري ميان استادان ميشود كه اين خود عاملي براي كاهش سطح تحصيلي و ضعف در سيستم آموزشي دانشگاههاي روسيه است؛ البته دولت ميتواند با بالا بردن كيفيت آموزش و بالا بردن دستمزد استادان اين وضعيت ناشي از ادغام را مساعد كند.