پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          04 امرداد 1390 - 26 July 2011

معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان با تشريح راه اندازي دوره هاي پسا دکتري گفت: جذب دانشجويان و نخبگان پس از دفاع از رساله دکتري با تاخير صورت مي گيرد از اين رو با توجه به تجربه ساير کشورها اقدام به ايجاد دوره هاي پسا دکتري در دانشگاه هاي کشور شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر آريا الستي در نشستي در خبرگزاري مهر، راه اندازي دوره هاي پسا دکتري را يک دوره نيمه حرفه اي توصيف کرد که مي تواند در جذب دانش آموختگان دکتري و نخبگان و استفاده از توانايي اين افراد در پروژه هاي مهم کشور کمک کند.

وي در اين باره افزود: دوره پسا دکتري يک دوره صرفا پژوهشي است که منجر به مدرک نمي شود. زماني که دانشجويان دوره PHD را به پايان مي رساند در دوره پسا دکتري وارد مي شود طي آن با همکاري دانشگاه در اجراي پروژه تحقيقاتي مشارکت مي کند.

معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان به نحوه مشارکت دانشجويان دوره هاي پسا دکتري در پروژه هاي تحقيقاتي اشاره کرد و اظهار داشت: زماني که فرد دوره PHD را به پايان مي رساند تا زماني که مشغول به کار شود 6 تا يک سال طول مي کشد از اين رو اساتيد دانشگاه به اين دسته از دانش آموختگان پيشنهاد مشارکت در پروژه تحقيقاتي را مي دهند.

وي ادامه داد: در ازاي اين مشارکت اساتيد از محل گرنت هاي پژوهشي به دانشجويان دوره پسا دکتري ماهيانه مبلغي را به عنوان حقوق پرداخت مي کنند.

فلسفه ايجاد دوره هاي پسا دکتري

الستي با انتقاد از عدم استفاده از دانش آموختگان دوره دکتري، خاطرنشان کرد: دانشجويان پس از دفاع از رساله خود به روزترين اطلاعات را در اختيار دارند ولي جذب اين افراد با تاخير صورت مي گيرد از اين رو با توجه به تجربه ساير کشورها اقدام به ايجاد دوره هاي پسا دکتري در دانشگاه هاي کشور شد.

وي اضافه کرد: برگزاري دوره هاي پسا دکتري با تعامل دوطرفه استاد ميزبان و دانشجوي دوره پسادکتري برگزار مي شود به گونه اي که اساتيد دانشگاه به فرد مي گويند که طرح تحقيقاتي رساله دکتري را تکميل و در مقابل از محل گرنت و اعتبارات پژوهشي حقوق ماهيانه دريافت کنند.

حمايت هاي بنياد براي استفاده از توانمنديهاي محققان

معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان با مقايسه وضعيت دوره هاي دکتري کشور با ساير کشورها، ادامه داد: در ساير کشورها انتشار مقاله شرط فارغ التحصيلي دوره دکتري نيست از اين رو اکثر فارغ التحصيلان دوره دکتري پس از دفاع از رساله خود و طي دوره پسا دکتري اقدام به ارائه کتاب و مقاله علمي مي کنند.

الستي با تاکيد بر اينکه در کشور ما اين اتفاق رخ نداد يعني از زمان طلايي يک پژوهشگر فارغ التحصيل از دوره Ph.Dاستفاده نمي شود، افزود: به دنبال رفع اين مشکل، اشکال کار را پيگيري کرديم و مشاهده شد که استاد ميزبان به دليل نبود امکانات مالي تعهدي در برابر پرداخت حقوق به دانشجويان دوره هاي پسا دکتري احساس نمي کردند از اين رو اين ظرفيت بالقوه معطل باقي مي ماند.

وي دانشجويان دوره هاي پسا دکتري را جزء استعدادهاي برتر کشور ذکر کرد و گفت: از ديد بنياد ملي نخبگان دانشجويان دوره هاي پسا دکتري جز استعدادهاي برتر هستند از اين رو اقدام به شناسايي اين دسته از دانشجويان به منظور استفاده از فارغ التحصيلان دوره هاي دکتري در پروژه هاي تحقيقاتي برگزاري دوره هاي پسا دکتري مطرح شد.

شروط بنياد براي حمايت از دانشجويان دوره پسا دکتري

معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان با تاکيد بر پرداخت حقوق ماهيانه به دانشجويان دوره هاي پسا دکتري، توضيح داد: دانشجويان دوره هاي پسا دکتري از سوي اساتيد ميزبان حقوق ماهيانه دريافت مي کنند و در صورتي که اين حقوق پرداخت نشود، بنياد ملي نخبگان اقدام به پرداخت آن خواهد کرد.

الستي با تاکيد بر اينکه در طرح پسا دکتري حقوق استاديار به دانشجويان داده مي شود، افزود: شرط پرداخت آن نيز تمام وقت بودن دانشجويان است يعني دانشجو بايد در پروژه خاصي به صورت تمام وقت مشغول باشد. علاوه بر اين فرد در استخدام صنعت نباشند و از محل ديگري حقوق دريافت نکند.

هدف از حمايت دانشجويان پسا دکتري

وي هدف از حمايت از دانشجويان دوره پسا دکتري را شناسايي و جذب استعدادهاي برتر کشور عنوان کرد و افزود: حمايت از اين دسته از دانشجويان راه رفتن بر روي لبه تيز شمشير است از يک طرف نبايد اصل عدالت و فرصت مساوي را نقض کرد و از سوي ديگر بايد در نظر گرفته شود که به اندازه توانايي افراد امکانات در اختيار آنها قرار داده شود.

الستي اظهار داشت: در طرح پسا دکتري براي ما مهم بود که استعدادهاي برتر در پروژه هاي تحقيقاتي فعال باشند اما براي اينکه مشخص شود آيا واقعا اين دانشجويان فعال هستند و گزارش عملکرد آنها محصول تباني استاد ميزبان و محقق نباشد راهکارهاي خاصي را ارائه داديم.

آيين نامه پذيرش دانشجوي پسادکتري

معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان با اشاره به اين راهکارها، يادآور شد: برداشت بنياد ملي نخبگان هرگز بر اين نبوده است که تباني ميان اساتيد و دانشجويان دوره هاي پسا دکتري صورت گيرد ولي براي رعايت موازين اداري، آيين نامه اي در اين زمينه تدوين شد.

وي ادامه داد: بر اين اساس، اساتيد بايد نامه خاصي را مبني بر پذيرش ميزباني از محققان در دوره پسا بنويسد و سيستم اداري دانشگاه نيز بايد فرد را به عنوان دانشجوي دوره پسا دکتري به رسميت بشناسد و اعلام کند که تردد اين فرد در دانشگاه تردد بلا مانع است.

عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف ادامه داد: علاوه بر اين دانشجويان اين دوره نيز متعهد مي شوند که در پروژه خاصي با استاد ميزبان همکاري مي کند. به اين ترتيب با اطلاع دانشگاه، تاييد استاد ميزبان و تعهد فرد دوره پسا دکتري فرد به صورت تمام وقت در دانشگاه مشغول به کار مي شود.

گرنت پژوهشي به دوره پسا دکتر تعلق نمي گيرد

معاون پژوهش و برنامه ريزي بنياد ملي نخبگان با تاکيد بر اينکه گرنت به دوره ها پسا دکتري تعلق نمي گيرد، خاطر نشان کرد: گرنت هايي که براي اين دوره در نظر گرفته شده است به محقق داده نمي شود بلکه به استاد ميزبان ارائه مي شود و اساتيد ميزبان هم وظيفه دارند تا نسبت به پرداخت حقوق به محققان دوره پسا دکتري اقدام کنند و اگر اقدام نکردند بنياد به اين دسته از محققان حقوق پرداخت خواهد کرد

تگ ها دانشجو در دوره پسادکتري

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی