پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          22 آبان 1390 - 13 November 2011





شرایط کاری برای فارغ التحصیلان دکتری



نیمی از فارغ‌التحصیلان دکتری بیکارند
مسئولان وزارت علوم می‌خواهند به هر ترتیبی شده جذب دانشجو در دوره دکتری را تا حداکثر ظرفیت افزایش دهند و برای رسیدن به این هدف، بروز بحران فارغ‌التحصیلان دکتری بیکار در کشور را نادیده می‌گیرند؛ البته تاکنون که ظرفیت این دوره محدود بوده نیمی از فارغ‌التحصیلان دکتری بیکار هستند.

همشهری:مسئولان وزارت علوم می‌خواهند به هر ترتیبی شده جذب دانشجو در دوره دکتری را تا حداکثر ظرفیت افزایش دهند و برای رسیدن به این هدف، بروز بحران فارغ‌التحصیلان دکتری بیکار در کشور را نادیده می‌گیرند؛ البته تاکنون که ظرفیت این دوره محدود بوده نیمی از فارغ‌التحصیلان دکتری بیکار هستند.

گسترش بی‌رویه آموزش عالی در کشور همچنان ادامه دارد و نتیجه آن افزایش آمار دانش‌آموختگان بیکار است. مهم‌ترین علت بیکاری نیز مرتبط نبودن رشته‌های دانشگاهی با بازار کار و نیاز صنعت است. حسین نادری‌منش، معاون آموزشی وزیر علوم با تایید تلویحی این موضوع در کرمان گفت: «اگر دانشجویان را خوب تربیت کنیم آنان خود کارآفرین می‌شوند».وی برای چندمین بار است که اینچنین سخن می‌گوید و به‌طور صریح نگفته تربیت دانشجوی خوب برعهده چه سازمانی است، آیا وزارت علوم در این کار مهم نقشی ندارد.

دوصد گفته چون نیم کردار نیست

معاون آموزشی وزارت علوم، آذر‌ماه سال۸۹ نیز در حاشیه همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در زاهدان گفت: فرصت‌های شغلی منطقه‌ای متناسب با خروجی دانشگاه‌ها نیست. ضروری است برای جلوگیری از بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی بین مراکز آموزش عالی و بخش صنعت (خصوصی و دولتی) تعامل بیشتری به‌وجود‌ آید تا هم بخش‌های مختلف تولیدی از نیروهای متخصص و مرتبط بهره‌مند شوند و هم از شمار بیکاران تحصیل‌کرده کاسته شود. جالب اینکه وی پس از گذشت یک‌سال باز هم سخنان پیشین خود را تکرار می‌کند و ظاهرا طی این یک سال هیچ تغییری در این زمینه
رخ نداده، البته بر تعداد دانش‌آموختگان بیکار یقینا افزوده شده ‌است و چه‌بسا سال آینده نیز همین سخنان تکرار شود.

بحران لیسانسیه‌های بیکار جدی است

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی معضلی است که کشور ما با آن روبه‌رو است و به باور کارشناسان درصورت بی‌‌توجهی، در آینده نه چندان دور به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود.نرخ بیکاری دانش‌آموختگان در ایران براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی مسئولان دست‌کم بین ۱۰ تا ۲۰‌‌درصد است و هیچ دستگاه یا وزارتخانه‌ای هم خود را موظف به اشتغال این گروه نمی‌داند و هر یک دیگری را مسئول اشتغال دانش‌آموختگان معرفی می‌کند. وزارت علوم تا‌کنون بارها اعلام کرده وظیفه ما ارائه آموزش عالی است و اشتغال دانش‌آموختگان ربطی به ما ندارد؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مسئولیتی نمی‌پذیرد.وزرای کار در دولت‌های نهم و دهم تنها به انتقاد از روند آموزشی در وزارت علوم بسنده کرده و دانشگاه‌ها را به مثابه «کارخانه تولید مدرک» قلمداد کرده‌اند اما هیچ‌کدام ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه را بر‌عهده نمی‌گیرند یا قبول ندارند و البته هرازگاهی نیز نرخ بیکاری دانش‌آموختگان را در مقایسه با سایر گروه‌ها اعلام کرده‌اند.برای مثال در اسفند‌ماه‌۸۹ شیخ‌الاسلامی، وزیر کار سابق نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نسبت به دیپلمه‌ها را ۲۰‌برابر اعلام کرده و پس از گذشت چند ماه و در مسند وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این نرخ را ۱۰‌برابر اعلام کرد.وی در اجلاس شورای‌عالی استان‌ها گفت: «نرخ بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ۱۰برابر نرخ بیکاری در دارندگان مدرک دیپلم و پایین‌تر است.»

متولی کیست؟

پرسشی که طی چند سال اخیر بی‌پاسخ مانده این است: متولی پذیرش دانشجو و آموزش آنان در کشور وزارت علوم است، همه مسئولان این دستگاه هم به مشکلات پیش از همه واقف هستند پس چرا برای رفع مشکلات چاره‌اندیشی نمی‌کنند و تنها به بیان مشکلات اکتفا کرده و همچنان در رشته‌هایی که بازار کار آنها اشباع‌شده دانشجو می‌پذیرند و برای رهایی کوتاه‌مدت از مشکلات می‌خواهند ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی ارشد و دکتری را افزایش دهند؟ به هر روی این غده چرکین به‌زودی سر باز می‌کند.



تگ ها شرایط کاری،فارغ التحصیلان دکتری

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی