پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          23 اسفند 1390 - 13 March 2012



داوطلبان کنکور دکتری تخصصی همچنان در ابهام

سودابه رادفرد

شاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۵۶
يكي از مباحثي كه امروز با توجه به جايگاه علمي ايران در منطقه خاورميانه و افق ۱۴۰۴ از اهميت ويژه اي برخوردار است مساله تحصيلات تكميلي، نوع نگاه به آن، تغيير در ساختارهاي موجود و بهينه كردن روشهاي گزينش دانشجو است. در اين راستا در سال گذشته، طرح پيشنهادي وزارت علوم مبني بر برگزاري آزمون نيمه متمركز ورودي دكتري تخصصی توسط سازمان سنجش آموزش كشور اجرا و به دانشگاه هاي داراي ظرفيت دكتري ابلاغ شد و امسال دومین سالی است که آزمون نيمه متمركزي براي سنجش علمي متقاضيان ورود به دوره دكتري برگزارمی شود. اين آزمون بر خلافت روند قبلی آن که آزمون ورودی به صورت کاملاً متمرکز و در دانشگاه های مختلف با برگزاری آزمونهای متفاوت انجام می شد، در حقيقت يك غربالگري اوليه است كه توسط وزارت علوم صورت مي گيرد و سنجش قطعي علمي از طريق گزينش افراد از ميان سه برابر ظرفيتي كه به دانشگاه ها براي انجام مصاحبه علمي معرفي مي شوند به دانشگاه ها واگذار شده است اما در فاصله اندکی که تا کنکور دکتری تخصصی ۹۰-۹۱ باقی مانده است، همچنان منابع درسی این آزمون از طرف سازمان سنجش اعلام نشده و تنها به ذکر عناوین دروس این آزمون، در سایت این سازمان اشاره است و دیگر مواردی که داوطلبان را در وضعیت ابهام نگداشته اند، کم نیستند.

کنکور نیمه متمرکز دکتری که طبق تقویم وزارت علوم و آموزش عالی قرار است در ۲۵ فروردین برای بار دوم برگزار شود، همچنان متقاضیان ورود به این مقطع تحصیلی را در ابهام نگهداشته و هیچ گونه اطلاعاتی از منابع مورد آزمون در اختیار داوطلبان قرار نمی دهد، در حالیکه یکی از پیش نیازهای برگزاری کنکور به صورت متمرکز یا نیمه متمرکز، مشخص بودن منابع آزمون است. همانطور که در دفترچه کنکور کارشناسی کلیات سر فصل دروس منضم به جزییات منابع درسی مشخص می شود، در مقاطع بالاتر نیز می بایست این شفاف سازی صورت می گرفت و تنها به ذکر عناوین و سرفصل های درسی بسنده نمی شد. برای مثال در اعلام مواد امتحانی رشته مدیریت تنها به ذکر عنوان هایی مثل تئوری مدیریت، آمار و... اکتفا شده است در حالیکه تنها در درس تئوری مدیریت بیش از ۴۰ کتاب مبسوط و معروف وجود دارد که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بنا به تشخیص هریک از دانشگاه های کشور دو تا سه جلد آن تدریس می شود.

در این شرایط، آنهایی که از وضعیت مبهم بیشترین سود را می برند، موسسات آمادگی کنکور و آموزشگاه ها هستند که هریک با تهیه یک بسته آموزشی آنهم به قیمت گزاف، سعی در جلب دانشجو و جذب منابع مالی سرشاردارند. در این کارزار حتی سودجویان پا را فراتر گذاشته و با نهایت استفاده از بلاتکلیفی داوطلبین، بدون تاسیس موسسه یا آموزشگاه با یک شماره تلفن اعتباری و یک شماره حساب، بسته هایی را به نام بسته های آموزشی آمادگی کنکور دکتری به داوطلبان ارائه میدهند که حتی ارزش تورق هم ندارد.

از دیگر موارد قابل اشاره در خصوص وجود ابهام و عدم همسانی در کنکور بالاترین مقطع تحصیلی این است که در کنکور سراسری سال قبل(۸۹-۹۰) نمره آزمون های بین المللی تافل و آیلتس و... در صورت تمایل داوطلب می توانست به جای نمره زبان تخصصی کنکور ارزشیابی و لحاظ شود در حالی که از این بند در آزمون سراسری امسال۹۰-۹۱ هیچ خبری نبود و کسی پاسخگوی داوطلبانی که با این پارادایم اقدام به تحصیل و اخذ چنین مدارکی کرده اند، نبود.

لذا بسیار به جاست که اولاً در ابتدای ثبت نام از متقاضیان کنکور در کلیه مقاطع، وزارت علوم، سازمان سنجش یا هر نهاد یا سازمان متولی دیگر به شفاف سازی مواد آزمون، ضرایب آن و مهمتر از همه منابع آن اقدام کند و در مرحله بعد تلاش شود تا اگر قرار است در کنکور بعدی تغییرات کلی لحاظ شود از مدتی قبل این تصمیم گیری از طرق مقتضی به اطلاع ذینفعان رسانده شود .

تگ ها داوطلبان کنکور دکتری تخصصی

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی