فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری و تعیین اولویتهایی برای دانشگاهها
معاون پژوهشی فناوری وزیر علوم گفت: فرصت مطالعاتی ۶ ماهه به دانشجویان دکتری در داخل کشور اعطا میشود.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد مهدینژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز (چهارشنبه) در جلسه هشتاد و دومین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص موضوعات مطرح در این جلسه گفت: اولین موضوع مطرح شده در این جلسه گزارش کمیسیون فرهنگ و تمدن براساس مبانی فکری که از اسناد بالادستی کشور استخراج شده است، قرائت شد.
وی با بیان اینکه این کمیسیون با نظر اعضا از کمیسیون فرهنگ و اجتماع به کمیسیون فرهنگ و تمدن تغییر نام یافت، افزود: در ادامه این جلسه شاخهبندیهای حوزه فرهنگ و تمدن و اولویتبندیهایی که در بحث آموزشی، پژوهشی و فناوری فرهنگ و تمدن تا به حال استخراج شده بود، به اطلاع اعضا رسانده شد.
وی ادامه داد: اعضا کمیسیون ضمن ارائه نظرات تکمیلی توصیه کردند که تعاملات و تأثیرات عملکرد و جهتگیریهای کمیسیونها با یکدیگر لحاظ شود؛ به عنوان مثال کمیسیون فرهنگ و تمدن با کمیسیون علوم انسانی مرتبط باشند که بنابر نظر اعضا کمیسیون دائمی بهترین جایگاه برای این تعاملات و رد و بدل کردن اطلاعات است.
* ایجاد کمیته برای وحدت رویه بین سازمانها و کمیسیونهای مرتبط
معاون پژوهشی فناوری وزیر علوم، ایجاد وحدت و هماهنگی بین سازمانها و کمیسیونها را مصوبه دیگر این کمیسیون دانست و افزود: با توجه به تحول علوم انسانی به دلیل ضرورت زمانی و هم به دلیل درخواست و مطالبه مقام معظم رهبری کمیتهها و کمیسیونها و نهادهای زیادی در کشور ایجاد شده ولی هماهنگی فیمابین این مجموعهها ضعیف است؛ برهمین اساس برای افزایش شتاب و کیفیت هماهنگی بین کمیتهها توسط معاون پژوهشی وزیر علوم، کینژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رؤسا و دبیران این کمیسیونها مذاکراتی انجام شود تا وحدت رویه باعث سرعت کار شود و آثار خیر و برکت این حرکتها در صحنه عمل عرضه شود.
* فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری در داخل کشور
یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این جلسه ارائه فرصت 6 ماهه مطالعاتی به دانشجویان دکتری در داخل کشور بود که تا پیش از این داشنجویان از این فرصت در خارج از کشور بهرهمند میشدند.
مهدینژاد با اشاره به این موضوع اظهار داشت: در فرصت مطالعاتی داخل کشور تلاش میشود توان دانشجویان دکتری صرف حل معضلات کشور شود، علاوه بر این این فارغ التحصیلان با محیط کاری خود بهتر و عمیقتر ارتباط برقرار کنند.
* 5 تا 8 میلیون تومان به ازای پذیرش دانشجویان دکتری
وی امتیازات این اقدام را اینگونه برشمرد که پذیرنده دانشجوی دکتری به ازای هر دانشجو بین 5 تا 8 میلیون تومان از وزارت علوم دریافت میکنند و یا اینکه خود دانشجو به شرط بورسیه بودن اگر بیرون محل تحصیل باشند تا 1.5 برای حقوق و مزایا مقرری دریافت میکنند.
معاون پژوهشی فناوری وزیر علوم افزود: باتوجه به افزایش شدید دانشجویان تحصیلات تکمیلی طبق برنامه پنجم توسعه نیازمند اجرای این کار بودیم تا هم نیاز کشور را به خوبی برطرف شود و معضل و مشکلی به نام فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری برای فارغ التحصیلی پیش نمیآید و هم اینکه مکانهایی که پذیرنده دانشجویان دکتری مانند صنعت، دانشگاهها و مراکز پژوهش دیگر هستند بتوانند دانشجویان را به راحتی پذیرش کنند.
مهدینژاد این اقدام را برای سازمانها به جهت سوق دادن به سمت دانشبنیان و قدرت رقابت و ارائه کیفیتر خدمات و محصولات مفید دانست.
* تعیین اولویتها در دانشگاهها
وی درخصوص تعیین اولویتها در دانشگاهها با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه باید مؤسسات تحقیقاتی که از اعتبارات تحقیقاتی استفاده میکنند، در راستای سیاستها و اولویتهای اعلامی از سوی شورای عالی عتف کار کنند، خاطرنشان کرد: در وزارت علوم اولین اولویتها را با تصویب هیئت وزیران براساس ماده 26 برای هزینه کرد اعتبارات تحقیقاتی به دستگاهها در سال 89 ابلاغ کردیم.
مهدینژاد ادامه داد: در سال 90 بر اساس بند 108 قانون اولویتها و سیاستهای مصوب شورای عالی عتف ابلاغ شد و همه دستگاهها از جمله دانشگاهها موظف به حرکت در چهارچوب این اولویتها شدند.
معاون پژوهشی فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه سال به سال میزان این اولویتها دقیقتر و بهتر میشود، تصریح کرد: علاوه بر این اولویتها و کسانی که قرار است دستاوردهای حاصل از اجرای این اولویتها را بهره بگیرند مشخص میشود.
مهدینژاد با بیان اینکه اجرای 100 درصدی این اولویتها کمی طول خواهد کشید، اظهار داشت: در حال حاضر کمیسیون فرهنگ و تمدن یکسری از اولویتها را مشخص کرده که به دانشگاهها ابلاغ خواهد شد و هم اینکه درباره صرف 0.5 تا 3 درصد بودجه که دستگاههای اجرایی باید اعتبارات پژوهشیشان را شروع کنند اولویتهای ملی را مشخص میکنیم و پیشنهاد میکنیم 60درصد منابع را در اولویتهای ملی هزینه کنند و 40درصد دیگر را هم بر اساس نیازهای دستگاه خودشان پیگیری کنند.