تشکیل ۲۲رشته جدید در دانشگاه علموفرهنگ و پذیرش ۱۰۲دانشجوی دکتری پژوهشمحور
پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری فارس: معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از اخذ مجوز ۱۷ رشته کارشناسیارشد و ۵ رشته دکتری در دانشگاه علموفرهنگ خبرداد.
امیرحسین ایمانی خوشخو معاون آموزشی جهاد دانشگاهی گفت: کلیه فعالیتهای آموزشی جهاد دانشگاهی در 3 شاخه آموزش عالی، علمیکاربردی و آموزشهای تخصصی کوتاه مدت تعریف میشود.
وی افزود: با توجه به سیاستگذاریها در حوزه آموزش عالی دانشگاه علموفرهنگ و 4 موسسه آموزش عالی اهواز، یزد، صنعتی اصفهان و کرمانشاه جمعا با 20 هزار دانشجو در 4 مقطع به سمت دورههای تکمیلی پیش رفته است.
ایمانی خوشخو ادامه داد: برهمین اساس در سال جاری توانستیم مجوز بیش از 17 رشته کارشناسی ارشد و 5 رشته دکتری را اخذ کنیم که دانشجویان این رشته از میان داوطلبان دوره دکتری جذب خواهند شد و عمدتا در دانشگاه علموفرهنگ به عنوان بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور تحصیل خواهند کرد.
وی تشویق دانشجویان به سمت حوزههای پژوهشکاربردی را از دیگر برنامههای جهاد دانشگاهی دانست و همین تشویقها را باعث کسب مقام اول مسابقه ملی پلهای فلزی کشور توسط دانشجویان رشته عمران این دانشگاه برشمرد.
رئیس دانشگاه علموفرهنگ تصریح کرد: اقدام دیگر جهاد دانشگاهی تشکیل کانون پژوهشی دانشجویان است تا دانشجویان در گروههای مختلف سازماندهی شده و در دوران تحصیل بتوانند به فعالیتهای پژوهشی ورود پیدا کنند.
ایمانی خوشخو افزود: در حیطه علمیکاربردی هم دورههای فناوریمحور را دنبال میکنیم و بر همین اساس مجوز ۲ رشته کارشناسی ارشد "فضاساز" که مربوط به سقفهای با ستون کم و وسیع است و همچنین رشته "هواپیمای بدون سرنشین" را اخذ کردیم.
وی با بیان اینکه رشتههای کارشناسی ارشد توسعه خواهند یافت، تصریح کرد: درسال 91 قرار است تا مجوز 15 رشته در مقطع کارشناسی ارشد فناوریمحور در دانشگاه جامع اخذ شود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی از جذب 102 دانشجوی دکتری پژوهشمحور برای پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی با همکاری وزارت علوم در سال 91 گفت و افزود: در این روش پژوهشگاهها در کنار کار اصلی به تربیت پژوهشگر میپردازند که نهایتا مدرک P.H.D به دانشجو اعطا خواهد شد.
وی حرکت مدرک P.H.D به سمت پژوهش را اتفاق بسیار بزرگی برای تربیت نیروهای پژوهشگر دانست که جهاد دانشگاهی در این عرصه پیشگام شده است.
ایمانی خوشخو درخصوص برنامه جهاد دانشگاهی برای دورههای تخصصی کوتاه مدت نیز گفت: جهاد دانشگاهی قصد دارد تمام پژوهشهای کاربردی خود را در قالب یک بسته آموزشی به علاقهمندان رشتههای مختلف آموزش دهد، یعنی طرح تحقیقاتی و نتیجه آن پس از ارجاع به دستگاه مربوطه در قالب بستههای آموزشی درآمده و پس از تعریف منابع، با جذب دانشجو این طرحها تبدیل به جریان علمی شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در طرح تحقیقاتی دکلهای نفتی باید بتوانیم محققینی تربیت کنیم که زمینهساز تداوم این رشته شوند و اگر خواستند یک روزی فعالیت کنند در خود جهاد دانشگاهی فعالیت کنند.
رئیس دانشگاه علموفرهنگ درخصوص تاکید رهبری بر همکاری دانشگاه و صنعت با بیان اینکه سیاستگذار اصلی کشور مقام معظم رهبری هستند، اظهار داشت: اگرچه تاکید بر فعالیتهای پژوهشمحور محترم است ولی جامعه باید به سمت پژوهشهای کاربردی که نیاز جامعه را مرتفع میکند، برود.
ایمانی خوشخو ارتباط دانشگاه با صنعت، ارتباط دانشگاه با نیازهای جامعه را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: برهمین اساس جهاد دانشگاهی ابتدائا به دنبال کشف نیاز جامعه و پس از آن تعریف طرح تحقیقاتی است و پس از طی این مسیر نتیجه طرح را به دستگاه مربوطه ارجاع میدهد.
وی تصریح کرد: این فرمایش رهبری جهاد دانشگاهی را بیشتر ترغیب میکند تا در شرایط تحریمها اتکا به خود را بیشتر کند و در پژوهشهای کاربردی نیازهای کشور را مرتفع سازد که نمایش نمونههای تحقیقاتی جهاد در آینده نزدیک که مشابه خارجی دارد، نمونهای از این تلاشها است.