پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          12 بهمن 1391 - 31 January 2013





ارزیابی مقایسه ای آزمون دکتری سال های 90 و 91



رییس سازمان سنجش آموزش کشور با استناد به تحقیقات انجام شده پیرامون آزمون دکتری سال های 90 و 91 به تشریح تفاوت های این آزمون و داوطلبان آنها در دو سال گذشته پرداخت.



پرتال دانشگاهی به نقل از   گزارش  ایرنا، ˈابراهیم خداییˈ در جمع روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور، اظهارداشت: آزمون دکتری نیمه متمرکز برای اولین بار در سال 1390 با رقابت داوطلبان در 108 رشته تحصیلی و از 280 درس امتحانی برگزار شد که تعداد رشته ها در آزمون سال 91 به 285 مورد و آمار دروس تخصصی نیز به یک هزار و 375 مورد افزایش یافت.

وی به افزایش 61 درصدی ظرفیت پذیرش آزمون دکتری سال 91 نسبت به سال ماقبل آن اشاره کرد و گفت: تعداد شش هزار و 476 نفر در اولین آزمون دکتری نیمه متمرکز پذیرفته شدند که این آمار در سال پس از آن با احتساب مرحله تکمیل ظرفیت به 10 هزار و 332 نفر رسید.

خدایی درخصوص ارزیابی های آزمون دکتری دو سال گذشته پیرامون معدل، دانشگاه محل فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد و محل قبولی دکتری و همچنین مدت زمان فارغ التحصیلی داوطلبان، توضیح داد: برمبنای ارزیابی های صورت گرفته، در سال 90 حدود 74 درصد داوطلبان آزمون دکتری را افرادی تشکیل می دادند که کمتر از چهار سال از فارغ التحصیلی آنها در مقطع کارشناسی ارشد گذشته بود که این آمار در آزمون سال 91 به 83 درصد رسید.

وی ادامه داد: معدل مقطع کارشناسی ارشد داوطلبان آزمون دکتری سال 91 به طور متوسط ، 20/17 و معدل مقطع کارشناسی آنها نیز 71/15 بود که نسبت به آزمون سال قبل آن اندکی افزایش نشان می دهد.

رییس سازمان سنجش تصریح کرد: تخصصی تر شدن آزمون دکتری باعث شده تا درصد پذیرفته شدگان مقطع دکتری هر دانشگاه از میان فارغ التحصیلان همان دانشگاه افزایش یابد، به گونه ای که در آزمون سال 90 حدود 33 درصد و در آزمون سال 91 نزدیک به 41 درصد فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه ها توانستند در مقطع دکتری دانشگاه قبلی خود پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهند.

به گفته خدایی هم اکنون آمار قبولی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد اکثر دانشگاه های کشور در مقطع دکتری همان دانشگاه ها بالای 35 درصد است که این امر نشانگر افزایش کیفیت ورودی دوره های دکتری است.

خدایی یادآور شد: براساس آمار، در سال 90 حدود 45 درصد پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه تهران، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد این دانشگاه بودند که در آزمون سال 91 این تعداد به 51 درصد رسید.

وی اضافه کرد: آمار پذیرش دانشجویان دکتری از میان فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف در این دانشگاه 75 درصد و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر 40 درصد بوده است.



*** تغییرات اجرایی آزمون دکتری سال 92


رییس سازمان سنجش به برخی تغییرات اجرایی آزمون دکتری نیمه متمرکز سال 92 اشاره کرد و گفت: آزمون دکتری که در دو سال گذشته در بهار برگزار شد امسال به 18 اسفندماه موکول شده است.

خدایی تاریخ دقیق برگزاری آزمون دکتری سال 92 را روز جمعه، 18 اسفند ماه 91 ذکر کرد و گفت: این آزمون با رقابت 220 هزار داوطلب برگزار می شود که تعداد داوطلبان نسبت به سال قبل، 50 هزار نفر اضافه شده است.


وی تاکید کرد: بر اساس برنامه زمان بندی شده، نتایج اولیه آزمون دکتری در نیمه دوم فروردین 91 اعلام می شود تا واجدان شرایط بتوانند انتخاب رشته خود را انجام بدهند و داوطلبان چند برابر ظرفیت نیز در نیمه اردیبهشت ماه برای شرکت در مصاحبه از سوی سازمان سنجش به دانشگاه ها معرفی خواهند شد.


خدایی گفت: باتوجه به محدودیت زمان باقی مانده از روسای دانشگاه ها و پژوهشگاه ها خواست تا قبل از پایان اسفند ماه، ظرفیت نهایی پذیرش خود را به سازمان سنجش اعلام کنند تا این سازمان بتواند روند برگزاری آزمون دکتری را به نحو مطلوب مدیریت کند.



*** قانون حذف کنکور توسط نمایندگان مجلس در دست بازنگری است


رییس سازمان سنجش درمورد موانع اجرای قانون حذف کنکور نیز اظهارداشت: قانون پذیرش دانشجو (حذف کنکور) در سال 1386 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که مبنای آن قرار شد سوابق تحصیلی و نمرات امتحانات نهایی سال های دوم و سوم آموزش متوسطه و پیش دانشگاهی جایگزین کنکور شود و اگر داوطلبی نتوانست نمره خوبی ازاین امتحانات به دست بیاورد بتواند با شرکت در امتحان جداگانه ای آن را جبران کند.


خدایی تصریح کرد: این قانون به دلایلی اجرایی نشد زیرا اولا سوابق تحصیلی که مورد نظر قانون بود به درستی ایجاد نشد و ثانیا این نکته نیز مغفول واقع شد که اصولا رقابت اصلی و عمده داوطلبان برای 10 درصد رشته های دانشگاهی صورت می گیرد و این درحالیست که به طور متوسط حدود هفت هزار تن از داوطلبان با معدل بالای 75/19 فارغ التحصیل می شوند و چگونه می توان همه آنها را براساس معدل در دانشگاه های مورد نظرشان پذیرفت.


وی گفت: قانون حذف کنکور برای اصلاح و رفع نواقص موجود در مجلس شورای اسلامی در دست بازنگری قرار گرفته است.



تگ ها دکتری دکترا آزمون دکتری آزمون دکترا آزمون ارزیابی آزمون دکتری

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی