مديركل گسترش وزارت علوم در گفتوگو با ايسنا:
دوره «دكتري پيوسته» به مقاطع تحصيلي كشور اضافه ميشود
14 ماموريت اصلي زيرنظامهاي آموزش عالي تهيه شد
مديركل دفتر گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تعيين و تدوين ماموريتهاي تمامي زير نظامهاي آموزش عالي كشور خبر داد.
دكتر رجبعلي برزويي، در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به برنامه طرح تحول آموزشعالي بر مبناي آمايش سرزمين، گفت: در حال حاضر 9 زير نظام آموزشي عالي در کشور شامل دانشگاههاي دولتي، دانشگاه آزاد، دانشگاه پيام نور، دانشگاه جامع علمي كاربردي، موسسات غير دولتي غير انتفاعي، موسسات مجازي(الکترونيکي)، مراکز آموزش عالي وابسته به دستگاههاي اجرايي، مراکز پژوهشي و تحقيقاتي و دانشگاهها و مراکز آموزش عالي وابسته به وزارت بهداشت وجود دارد.
وي با اشاره به بررسيهاي انجام شده درباره نظام آموزشي كشورهاي مختلف دنيا، افزود: درهيچ كدام از كشورهاي مورد بررسي اين 9 زيرنظام آموزش عالي به صورت يكجا مشاهده نميشود و در واقع ايران همه زيرنظامهاي آموزش عالي فعال در دنيا را به صورت يكجا در خود جاي داده است.
برزويي در ادامه با بيان اينكه در اساسنامه همه اين زير نظامهاي آموزش عالي يكسري بحثها همچون مباحث ارزشي يكسان است، گفت: اين زيرنظامهاي آموزش عالي با توجه به اهداف تشکيل آنها در چهار موضوع؛ ماموريت، روش پذيرش، روش آموزش و مقاطع تحصيلي، ميتوانند با يكديگر تفاوت داشته باشند.
وي با اشاره به بررسي اساسنامههاي موجود هشت زيرنظام آموزش عالي تحت نظر وزارت علوم، گفت: نكته جالب در بررسيهاي انجام شده اين بود كه اساسنامه اين زيرنظامهاي آموزش عالي دست آنها را باز گذاشته است كه بتوانند همه ماموريتهاي يكديگر را انجام دهند. هر چند در سنوات گذشته تلاشهاي ارزشمندي براي هدفمندکردن فعاليتهاي اين زيرنظامها شده است و فعاليت مجموعه اين زيرنظامهاي آموزش عالي در سالهاي گشته منجر به تحولات افتخارآميز در آموزش عالي كشور شده است، اما اگر اين زيرنظامها، به طور کامل در راستاي اهداف و ماموريتهاي تعريف شده فعاليت مي کردند يقينا ميتوانستند منشاء تحولات اساسيتر براي آموزش عالي كشور باشند.
تهيه 14 ماموريت اصلي براي زيرنظامهاي آموزش عالي کشور
دوره «دكتراي پيوسته» به مقاطع تحصيلي كشور افزوده ميشود
برزويي با بيان اينكه در حال حاضر 14 ماموريت اصلي براي زيرنظامهاي آموزش عالي کشور استخراج شده است، گفت: در زمينه مقاطع تحصيلي علاوه بر وجود چهار مقطع كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري، دوره دكتري پيوسته (کارشناسي ارشد+ دکتري) نيز به عنوان يك مقطع به مقاطع موجود اضافه خواهد شد.
وي با بيان اينكه در زمينه روشهاي آموزشي نيز دو روش آموزش حضوري و غيرحضوري در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: آموزش حضوري شامل آموزش حضوري مستقل و مشترك با مراكز آموزشي و پژوهشي داخل و خارج از كشور و آموزش غيرحضوري نيز شامل آموزش مكاتبهاي و مجازي - الكترونيكي است.
برزويي درخصوص روشهاي پذيرش در بررسي انجام شده در طرح تحول آموزشي نيز گفت: اين روشها شامل برگزاري آزمون به صورت سراسري، اختصاصي، فراگير، مصاحبه و سوابق تحصيلي است.
مديركل دفتر گسترش وزارت علوم در خاتمه گفتوگوي خود با ايسنا خاطرنشان كرد: براساس موارد مذكور جداولي تدوين شده و از دانشگاهها خواستهايم كه مشخص كنند در ماموريت و روشهاي تدوين شده، كدام ماموريت براي آن نظام اصلي و كدام هدف فرعي است. همچنين از متخصصين امر نيز در اولويتگذاري اين ماموريتها كمك ميگيريم تا در نهايت ماموريت هشت زير نظامهاي آموزش عالي تدوين و سهم هر نظام آموزشي در كل آموزش عالي تعيين شده تا بر اساس آن توسعه آموزش عالي انجام شود.