پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          05 تیر 1399 - 25 June 2020


در شورای تحول علوم انسانی، سرفصل‌ دوره دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی به تصویب رسید.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۸۱ شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه که به ادامه بررسی سرفصل دوره «دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی» اختصاص داشت؛ حجت‌­الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم در ابتدای جلسه طی سخنانی گفت: بعد از تصویب کلیات این رشته در جلسه ۱۶۹ شورا، کارگروه اقتصاد نشست مشترکی با حضور متخصصین علوم اقتصادی و علوم رایانه از دانشگاه­‌های تهران، شهید بهشتی، خوارزمی، امام صادق(ع) و الزهراء داشت.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم افزود: در نشست مذکور استقبال خوبی نسبت به طراحی و اجرای این رشته به عمل آمد و مدعوین پیشنهادهای تاثیرگذاری در تدوین سرفصل­‌های دروس ارائه دادند و از ظرفیت آنها برای تدوین برنامه استفاده شد.

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم: تدوین رشته دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی یک حرکت تحول آفرین و عدول از اقتصاد نو کلاسیک به سمت نوآوری است.

​وی با بیان اینکه اصل تدوین این رشته کار بسیار مهمی بود گفت: تدوین رشته دکترای پیوسته اقتصاد محاسباتی یک حرکت تحول آفرین و عدول از اقتصاد نو کلاسیک به سمت نوآوری است.

پس از سخنان حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر مصباحی مقدم، حسین راغفر عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) طی سخنانی گفت: این رشته یک شیوه جدید مبتنی بر شبیه­‌سازی بوده و رویکرد محاسباتی متفاوتی با محاسبات سنتی در اقتصاد دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد اقتصاد مبتنی بر عامل با توجه به ظرفیت­‌های بی­‌سابقه که با رشد انفجارگونه هوش مصنوعی همراه شده است، آخرین دستاورد مدل­سازی در علم اقتصاد است گفت: این رشته تحصیلی می‌کوشد تا وجوه واقعی اقتصاد را تبیین و تحلیل کند.

راغفر: این رشته نگاه متفاوتی به خود علم اقتصاد دارد و تدوین برنامه در آن، بر پایه دروس و رشته‌­های مشابه در سطح جهانی و توجه به نیازها و امکانات و ضروریات کشور تنظیم شده است.

​عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرء (س) افزود: این رشته نگاه متفاوتی به خود علم اقتصاد دارد و تدوین برنامه در آن، بر پایه دروس و رشته‌­های مشابه در سطح جهانی و توجه به نیازها و امکانات و ضروریات کشور تنظیم شده است.

راغفر ادامه داد: با توجه به تحولات تکنولوژیکی و فن­آوری‌­هایی که به سرعت در حوزه هوش مصنوعی در حال شکل­‌گیری است قطعاً نیاز است که هر چند سال یکبار این شرح دروس مجدداً بازنگری شوند.

در ادامه راغفر گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص رفع ایرادات مطرح شده در جلسه قبل و نیز شرح دروس ارائه کرد.

پس از سخنان دکتر راغفر، اعضای شورای تحول به اظهار نظر درباره جزئیات دروس و سرفصل­‌های برنامه آموزشی دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:

تبیین جایگاه اقتصاد محاسباتی، شناخت عوامل موثر در اقتصاد ایران، لزوم نگاه متفاوت اقتصاد محاسباتی، به عقلانیت اقتصادی و جامعه انسانی، عدم بروز و ظهور کافی اقتضائات اقتصاد محاسباتی در دروس، لزوم ارائه نقد و ارزیابی نظریه‌­های کلاسیک و روش تحقیق در دروس، اضافه شدن به تعداد واحدهای پایان­‌نامه و دروس عملی.

لزوم طرح اقتضائات نگرش محاسباتی مبتنی بر عامل در اقتصاد ایران، اتخاذ موضع اساسی در خصوص اقتصاد نئوکلاسیک و نئولیبرال، ارائه دلایل متقن برای اجرای برنامه به صورت دکترای پیوسته، تغییر عنوان رشته با توجه به بین رشته­‌ای بودن این برنامه، توزیع نامناسب دروس و لزوم اضافه شدن درس ریاضی پیشرفته و نظریه­‌های تصمیم به دروس از دیگر پیشنهادات ارائه شده در این زمینه بود.

پس از اظهار نظر اعضاء، دکتر راغفر به بررسی دیدگاه­‌های ارائه شده پرداخت و گفت: عامل­‌ها یک قاعده رفتاری بر آن­ها حاکم است که این قاعده از جامعه‌­ای به جامعه دیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه پیوستگی در این رشته، پیوستگی در یادگیری است گفت: به دلیل پیوستگی و عدم انقطاع بین دروس و به جهت صرفه جویی اقتصادی این برنامه بصورت پیوسته تدوین شده است.

حداد عادل: طبعاً رشته اقتصاد محاسباتی راه تازه­ای را باز می­‌کند برای عناصر دیگری که تاکنون در اقتصاد نئوکلاسیک، نئو لیبرال و غیره مطرح نبوده‌­اند.

پس از سخنان دکتر راغفر دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: طبعاً رشته اقتصاد محاسباتی راه تازه ­ای را باز می­‌کند برای عناصر دیگری که تاکنون در اقتصاد نئوکلاسیک، نئولیبرال و غیره مطرح نبوده‌­اند.

وی با بیان اینکه در جریان کرونا علیرغم تحریم‌­های اقتصادی کشور، رفتار ملت ایران با کل دنیا متفاوت بود گفت: با دعوت رهبر معظم انقلاب به رزمایش مواسات و همدلی، انگیزه­‌های مبتنی بر ارزش­‌ها و اعتقادات خاص جامعه اسلامی، صحنه متفاوتی را خلق کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اتفاقی که در رزمایش همدلی و مواسات روی داد حتی از دوران جنگ نیز وسیع‌­تر بود افزود: در این رشته بررسی که از عامل می­‌شود، اگر عامل شهروند یک جامعه دینی، اسلامی و انقلابی باشد، در اقتصاد محاسباتی دارای جایگاه است. 

وی با بیان اینکه در اینجا بحث مصادیق مطرح نیست افزود: این رشته از راه گردآوری داده‌­ها مبتنی بر عوامل بیرونی و استفاده از رایانه و غیره در صدد دستیابی به یک مدل است.

پس از سخنان دکتر حداد عادل، سرفصل‌ دوره دکتری پیوسته اقتصاد محاسباتی به تصویب رسید.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی