پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          09 آذر 1400 - 30 November 2021


رئیس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران از تصویب سرفصل‌های دروس مقطع دکتری رشته بین‌رشته‌ای «برنامه‌ریزی آمایش سرزمین» خبر داد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، کرامت‌اله زیاری با اعلام این خبر گفت: برنامه رشته برنامه‌ریزی آمایش سرزمین در دوره دکتری در دانشکده جغرافیا طراحی شده است. چند سال روی این برنامه کار کردیم تا اینکه این رشته در دانشگاه تهران و سپس در وزارت علوم هم تصویب شد. اکنون سرفصل دروس آن مشخص شده و به تصویب رسیده است.

زیاری افزود: مجوز ایجاد این رشته در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه تهران تصویب و صادر شده و منتظر جلسه شورای گسترش وزارت علوم هستیم تا مجوز نهایی را دریافت کنیم.

رئیس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد: به‌زودی با کسب مجوز از وزارت علوم، دوره دکتری رشته برنامه‌ریزی آمایش سرزمین در دانشکده جغرافیا راه‌اندازی می‌شود و در این رشته نسبت به دانشجو پذیرش اقدام خواهد شد.

وی تاکید کرد: رشته برنامه‌ریزی آمایش سرزمین از مهمترین رشته‌های بین‌رشته‌ای مورد نیاز کشور است و برای اولین بار در کشور در دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ایجاد می‌شود. برنامه و سرفصل‌های این رشته در دانشکده جغرافیا تعریف و با انعقاد تفاهم‌نامه با دانشکده اقتصاد، علوم اجتماعی و کارآفرینی ایجاد شده است.

رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت رشته‌های بین‌رشته‌ای در رشد و توسعه کشور گفت: باید به سمت رشته‌های بین‌رشته‌ای برویم و از تجارب و همکاری دانشکده‌ها استفاده کنیم. در این ارتباط لازم است از نظریه‌ها، مدل‌ها و تکنیک‌های مختلف برای توسعه کشور استفاده کنیم، چون رشد و توسعه ملی، منطقه‌ای و محلی نیازمند ایجاد و گسترش رشته‌های بین‌رشته‌ای است.

زیاری افزود: امروز دانشگاه‌های جهان به سمت بین‌رشته‌ای بودن حرکت می‌کنند و دانشکده‌های ما هم باید با یکدیگر در تعامل باشند و رشته‌های بین‌رشته‌ای جدید در راستای حل مسائل جامعه ایجاد کنند.

وی بازنگری رشته‌ها و سرفصل‌ها و دروس را در کنار ایجاد بین‌رشته‌ای‌های جدید، یک ضرورت برشمرد و گفت: باید علاوه بر ایجاد رشته‌های جدید در جهت حل مسائل کشور، رشته‌ها و سرفصل‌های موجود نیز مورد بازنگری قرار گیرند و در این بازنگری‌ها، برنامه‌ها، سرفصل‌ها، دروس و رشته‌های بین‌رشته‌ای به‌خصوص با رویکرد کارآفرینی مدنظر باشد.

زیاری از بازنگری تمام رشته‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری در دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران خبر داد و گفت: در این بازنگری، ضمن توجه به موضوع کارآفرینی، پتانسیل‌ها و نیازهای ملی، منطقه‌ای و محلی کشور و همچنین استانداردهای جهانی را مدنظر قرار دادیم.

رئیس کارگروه علوم جغرافیایی دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: بازسازی رشته‌های گذشته و ایجاد رشته‌های جدید باید همه در این راستا باشند که ضمن برخورداری از مبانی، الگوها و تکنیک‌های علمی به‌روز دنیای علم و آنچه در دانشگاه‌های معتبر و سطح یک جهانی مطرح است، بتوانند مشکلات محلی و منطقه‌ای و ملی را حل کنند.

رئیس دانشکده جغرافیا از راه‌اندازی رشته‌گرایش‌های گردشگری به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این دانشکده در راستای ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای نام برد و گفت: رشته گردشگری در دوره کارشناسی و همچنین در دوره دکتری با عنوان «گردشگری-برنامه‌ریزی فضایی» در شورای برنامه‌ریزی دانشگاه تهران تصویب شده و برای اخذ مجوز راه‌اندازی به وزارت علوم ارسال شده است.

وی یادآور شد: رشته گردشگری یک رشته بین‌دانشکده‌ای است ولی در دروس از ظرفیت دانشکده‌های دیگر مثل اقتصاد، مدیریت، کارآفرینی و علوم اجتماعی استفاده می‌شود. رشته گردشگری دارای گرایش‌های گردشگری فرهنگ، اقتصاد، مدیریت و گردشگری گرایش برنامه‌ریزی فضایی است که گردشگری فرهنگ در دانشکده علوم اجتماعی، گردشگری اقتصاد در دانشکده اقتصاد، گردشگری مدیریت در دانشکده مدیریت و گردشگری برنامه‌ریزی فضایی می‌تواند در دانشکده جغرافیا برگزار شود.

رئیس کارگروه علوم جغرافیایی دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم با بیان اینکه دانشکده جغرافیا یک دانشکده کامل و یک دانشکده مبتنی بر برنامه‌ریزی است، اظهار داشت: رشته‌های علوم جغرافیایی بسیار وسیع هستند و همه سطوح ملی در حوزه‌های آب، زمین، گسل، شیب، سیلاب، کلان‌شهرها، کاربری اراضی و به طور کلی مدیریت و سازمان‌دهی شهر و روستا و اقلیم و سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی و ژئومورفولوژی و جغرافیای سیاسی و مخاطرات محیطی و غیره را شامل می‌شود و باید بین‌رشته‌ای‌های جدید مورد نیاز کشور در این حوزه‌ها و حوزه‌های مرتبط راه‌اندازی شود.

زیاری در پایان گفت: علاوه بر رشته‌های موجود که بیشتر ماهیت بین‌رشته‌ای دارند و رشته‌های جدید در دست اقدام، پیگیر ایجاد دوره دکتری مخاطرات محیطی به صورت یک رشته میان‌رشته‌ای هستیم که در حال حاضر این رشته در دوره کارشناسی‌ارشد برگزار می‌شود.

وی همچنین ایجاد بین‌رشته‌ای‌ها در حوزه گردشگری با عنوان اکوتوریسم و ژئوتوریسم را از برنامه‌های در دست اقدام دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران نام برد.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی