پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / دکتری          22 آذر 1400 - 13 December 2021


نهایی شدن آیین نامه دوره پسادکتری صنعتی در دانشگاه های علوم پزشکی و بررسی موانع حقوقی و مقرراتی در ارتباط با صنعت در نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی مطرح شد.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، سومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه های علوم پزشکی کشور امروز یکشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

در این نشست دکتر حسین کیوانی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت بخش های تحقیق و توسعه صنایع گفت: آزمایشگاه یکی از ارکان مهم صنایع است و بخش های R&D یکی از مهمترین بخش هایی است که می تواند با ارتباط با دانشگاه ها نیازهای خود را مرتفع کند.

وی گفت: شرکت های دارویی و بهداشتی نیازمند بخش های R&D قوی هستند و این بخش ها با ارتباط و دانشگاه و افراد علمی شکل می گیرد.

احصاء موضوعات مشترک میان حوزه های بالینی و استارت آپ ها

کیوانی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی ایران نیازها را جمع آوری کردیم و بررسی کردیم که چگونه می توانیم با صنعت ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی دو روش وجود دارد یکی از آنها کپی کردن است و دیگری فعالیت نوآورانه. ما در دانشگاه یک اقدام نوآورانه انجام دادیم که موضوعات مشترک را با همکاری استارت آپ های حاضر در بخش خصوصی و صنعت و اساتید حوزه های علوم پایه و علوم بالینی احصاء کردیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: به عنوان نمونه در یکی از همکاری هایی که با دانشگاه صنعتی شریف داشتیم برای تولید دستگاه های اندازه گیری قند خون با روش های غیر تهاجمی برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: مثال های زیادی برای دانشگاه های مختلف وجود دارد و معتقدم در کشور ما گنج های مخفی زیادی وجود دارد و با شناسایی مزیت های نسبی در هر منطقه می توانیم عقب افتادگی های خودمان را جبران کنیم.

مسائل حقوقی و مقررات در ارتباط با صنعت باید حل شود

دکتر منصور سیاوش دستجردی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست با تاکید بر لزوم ابهام زدایی از قوانین و مقررات در حوزه ارتباط با صنعت گفت: برخی فکر می کنند که خصوصی سازی یعنی کارخانه را بخریم و زمین اش را بفروشیم و کارخانه را تعطیل کنیم در حالی که خصوصی سازی به معنی رشد و ارتقاء بخش خصوصی است.

وی افزود: خصوصی سازی یعنی به گونه ای قوانین را تدوین کنیم که شرکت های خصوصی اجازه رشد و پیشرفت داشته باشند. مشکل ما در بحث های حقوقی است. چالش اصلی در ارتباط با صنعت بخش ضوابط، قوانین و مقررات است. اگر این ضوابط اصلاح نشود و بورکراسی شدید و پیچیده باشد علم و ثروت خلق نمی شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: ارتباط با صنعت برای دانشگاه های علوم پزشکی الزاما یک ارتباط دو طرفه نیست زیرا از یک طرف بیمارستان داریم که می تواند تجهیزات و فناوری بخرد و از سوی دیگر اعضای هیات علمی داریم که می توانند مبدع فناوری باشند.

وی با اشاره به ماموریت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مسئله حقوقی مرتبط با فرآیند ارتباط با صنعت از سوی این دانشگاه در حال پیگیری است.

ارائه پلتفرم ارتباط با صنعت در دانشگاه های استرالیایی

در ادامه این نشست، دکتر علیرضا احمدوند عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه گریفیث استرالیا در خصوص نقش سازمانها و ساختارها در مدیریت ارتباط دانشگاهها با صنعت (نگاهی به دانشگاه های استرالیا) خاطرنشان کرد: نهاد مرتبط با دانشگاه های استرالیا در گزارشی اعلام کرد که استرالیا در ارتباط با صنعت نسبت به کشورهای دیگر عقب تر است و نیاز است به این موضوع توجه شود.

وی افزود: در این گزارش به پژوهش های جهانی اشاره شد که کشورهای کره جنوبی و آمریکا در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بیشترین میزان تحقیقات مشترک و مرتبط با صنعت را کار کرده اند. همچنین در این گزارش اشاره شده است بیشترین سهم دانشگاه های استرالیا در ارتباط با صنعت در حوزه دیجیتال اکونومی یا اقتصاد دیجیتال رخ داده است و این نشان می دهد که در حوزه های مرتبط با فناوری دیجیتال چه پتانسیل هایی وجود دارد.

احمدوند یادآور شد: در استرالیا یک نهاد دانشگاهی با عضویت ۳۹ دانشگاه وجود دارد که به ارائه توصیه های در سطح بالا و سطح مدیریتی برای سیاستگذاری و تحلیل و شواهد آماری و ارتباط با رسانه و توسعه می پردازد و گزارشی منتشر کرد که به صنایع نشان داد اگر با دانشگاه ها مشارکت کنند چه مزایایی برای آنها دارد.

وی گفت: بر اساس این گزارش با مشارکت های رسمی بین صنایع و دانشگاه ها استرالیا ۱۰.۶ میلیارد دلار در سال درآمد دارد و اگر این مشارکت بیشتر شود به درآمد کشور استرالیا ۱۹.۴ میلیارد دلار اضافه می شود که این میزان بسیار بیشتر از درآمد ناخالص داخلی این کشور است. همکاری دو جانبه صنعت و دانشگاه حدود ۳۰ هزار شغل تمام وقت اضافه تر ایجاد می کند و ۱۶ هزار بیزینس به صورت رسمی با دانشگاه ها ارتباط دارند که در صورت استفاده از پتانسیل همکاری این میزان به ۲۴ هزار بیزینس می رسد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: تحقیقات نهاد دانشگاه های استرالیا نشان می دهد مشارکت صنعت و دانشگاه در این کشور به برگشت سرمایه منجر می شود به گونه ای که به ازای هر دلاری که صنعت مشارکت می کند ۴.۵ دلار برگشت سرمایه دارد. از همین رو گرنت های زیادی از سوی دانشگاه ها طراحی شده است تا بتوانند از ظرفیت صنعت استفاده کنند. از سوی دیگر باید بتوانیم به صنعت بقبولانیم که دانشگاه چه فوایدی دارد و چگونه با دسترسی به دانش روز، هزینه صنعت را برای دستیابی به نوآوری و زمان ارائه نوآوری به بازار کوتاه می کند.

وی خاطرنشان کرد: ۷ نوع ارتباط دانشگاه با صنعت در استرالیا مطرح است که از جمله آن می توان به پژوهش های با انقعاد قرارداد، پژوهش های مشارکتی، دوره های متنوع دانشجویی، ایجاد دفاتر کاری صنایع در دانشگاه ها، ایجاد شبکه های نوآوری، ایجاد گروه های تصمیم گیری و مشورتی در دانشگاه و صنعت، ارائه مشاوره از سوی صاحبنظران دانشگاهی به صنعت اشاره کرد. ضمن اینکه در استرالیا رشد و ارتقاء اعضای هیات علمی وابسته به همکاری پژوهشی و گرنت های پژوهشی است.

آیین نامه پسادکتری صنعتی در دانشگاه های علوم پزشکی نهایی شد

در ادامه این نشست دکتر منصور ضیائی از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گزارش اقدامات ماموریت واگذار شده به این دانشگاه درباره آئین نامه پسادکتری در صنعت را تشریح کرد.

وی افزود: در این آئین نامه دوره پسادکتری در صنعت حداقل یک سال و حداکثر ۳ سال دیده شده و تولید محصول محور هدف اصلی این دوره است. پژوهشگر فردی است که دکتری تخصصی دارد و برای طرح محصول محور باید برنامه خود را به استاد میزبان ارائه دهد. استاد میزبان هیات علمی مستقر در دانشگاه های علوم پزشکی است و مسئولیت نظارت بر طرح را برعهده دارد.

ضیائی یادآور شد: هر استاد میزبان می تواند هدایت دو نفر را برعهده بگیرد. شرایط موسسه برای دوره پسادکتری اهمیت دارد و باید امکانات لازم و یک دوره تحصیلات تکمیلی مرتبط داشته باشد و همچنین تعهد استخدامی نباید داده شود.

وی افزود: واحد پذیرنده حتما باید R&D داشته باشد و منابع مالی و اعتباری و ناظر دارای صلاحت باید از سوی موسسه ارائه دهنده دوره پسادکتری صنعت باید تعیین شود. استاد میزبان شرایط خود را اعلام می کند و معاونت پژوهشی موسسه، پروپوزال ها را دریافت می کند و هر کدام تایید شد به موسسه اعلام خواهد شد و ابلاغ برای پژوهشگر، وزارت بهداشت و واحد پذیرنده اعلام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: تامین حق الزحمه ها و هزینه های پژوهشگر و استاد میزبان برعهده موسسه است و حداقل حقوق پژوهشگر بر مبنای حداقل حقوق یک استادیار دانشگاه است. آغاز دوره پسادکتری صنعتی از تاریخ تصویب پذیرش پژوهشگر است. نظارت هم باید از سوی معاونت پژوهشی، موسسه و دفتر توسعه فناوری دانشگاه انجام گیرد.

بازنگری شاخص های ارزشیابی مراکز تحقیقاتی با نگاه به ارتباط با صنعت

در ادامه این نشست دکتر حیدر محمدی از دانشگاه علوم پزشکی لارستان گزارشی درباره ماموریت بازنگری شاخص های ارزشیابی مراکز تحقیقاتی با نگاه تقویت ارتباط دانشگاه های علوم پزشکی کشور با صنعت و جامعه ارائه داد.

محمدی خاطرنشان کرد: در این ماموریت موضوع ارتباط با صنعت به صورت ویژه نگاه شد. سه محور «تولید علم»، «ارزش آفرینی» و «تاثیرگذاری اجتماعی» در این ارزشیابی مدنظر قرار گرفت. معیار اصلی تولید علم است و ۲ هزار امتیاز دارد. معیار ارزش آفرینی نیز در شاخص هایی مانند پایان نامه، گرنت ها و ارزش آفرینی مالی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: شاخص تاثیرگذاری اجتماعی نیز در نظر گرفته شده که پایه آن این است که به سمت پژوهش های مساله محور برویم تا به توانمندسازی جامعه کمک کنیم. در واقع هدف این بود بتوانیم شیوه های ارزشیابی های را در هم ادغام کنیم. در ادامه معیارهایی برای این شاخص ها طراحی شد و هر مرکز تحقیقاتی در این معیارها قرار بگیرد امتیاز می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لارستان اضافه کرد: در ادامه تعیین معیارها، یک رویکرد تخصص محور هم در نظر گرفته شده که در هر مرکز تحقیقاتی بر اساس رسالت آن مرکز، امتیازبندی می شود. همچنین عملکرد سالیانه مراکز نیز بر اساس فرمول و امتیازات بررسی می شود.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین دکتری

خبرنامه - شبکه های اجتماعی