راه اندازي دوره دکتراي مهارتي در دانشگاه علمي کاربردي
راه اندازي دوره دکتراي مهارتي در دانشگاه علمي کاربردي
اصفهان - خبرگزاري مهر: رئيس دانشگاه علمي کاربردي کشور از راهاندازي دوره دکتراي مهارتي طي آيندهاي نزديک در دانشگاه علمي کاربردي خبر داد.
عبدالرسول پورعباس در حاشيه نشست روساي مراکز آموزش علمي کاربردي استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان با بيان اينکه دانشگاه علمي کاربردي ظرفيت افزايش دورههاي آموزشي خود به دکترا را نيز دارد، افزود: بر اساس برنامهريزيهاي صورت گرفته در دانشگاه علمي کاربردي کشور، در آيندهاي نزديک دوره دکتراي مهارتي در اين دانشگاه راهاندازي ميشود.
وي با اشاره به اينکه سازمان فني و حرفهاي تجهيزات و امکانات بسياري دارد که دانشگاههاي علمي کاربردي ميتوانند به راحتي از اين تجهيزات استفاده کنند، اظهار داشت: دانشگاه علمي کاربردي با همکاري سازمان فني و حرفهاي و استفاده از امکانات اين سازمان به راحتي ميتواند دورههاي دکترا را در رشتههاي مهارتي و به صورت کاملاً پيشرفته راهاندازي کند و دانشجو بپذيرد.
رئيس دانشگاه علمي کاربردي کشور با اشاره به ظرفيتهاي اين دانشگاه در فضاي علمي کشور، تصريح کرد: در دانشگاه علمي کاربردي بيش از يک هزار رشته جديد راهاندازي شده است که ظرفيت قابل قبولي براي تامين نيروي کار متخصص در کشور محسوب ميشود.
وي با بيان اينکه دانشگاه علمي کاربردي تربيت نيروي متخصص در رشتههاي عملي را مد نظر قرار داده است، اضافه کرد: بر اساس تصميمات اتخاذ شده در دانشگاه علمي کاربردي، در سال جاري 30 درصد رشتههاي نظري حذف شد که البته اين ميزان در سال آينده به 70 درصد خواهد رسيد.
پورعباس با اشاره به جايگاه مهم آموزشهاي مهارتي در جامعه، ادامه داد: خوشبختانه آموزشهاي مهارتي به عنوان بخشي از آموزشهاي رسمي در تمامي کشورهاي دنيا مورد توجه جدي قرار گرفته که سازمانهاي بينالمللي نيز چگونگي آموزشهاي مهارتي را به صورت مستمر دنبال ميکنند.
وي با انتقاد از وضعيت توسعه کيفي رشتههاي مهارتي در کشور ما طي سالهاي گذشته، بيان داشت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وضعيت آموزش رشتههاي مهارتي کشور در قالب مراکز مختلف از نظر کميت رتبه نخست جهان را در اختيار گرفت اما متاسفانه به لحاظ توسعه کيفي جايگاه در خور شان خود را کسب نکرد.
رئيس دانشگاه علمي کاربردي کشور با تاکيد بر اينکه چگونگي عدم دستيابي به جايگاه کيفي مناسب در توسعه کيفي رشتههاي مهارتي بايد مورد واکاوي قرار گيرد، گفت: بايد شرايطي فراهم شود که در کنار توسعه کمي، توسعه کيفي رشتههاي مهارتي نيز مورد توجه مسئولين قرار گيرد.
وي به دلايل عدم موفقيت ايران در توسعه کمي رشتههاي مهارتي اشاره کرد و افزود: حرکت در مسير غلط آموزش مهارتهاي مختلف مهمترين دليل عدم موفقيت توسعه کيفي رشتههاي مهارتي در کشور محسوب ميشود که بايد براي آن چارهاي انديشيد.
پورعباس تاکيد کرد: استقلال، يکپارچگي و آموزش مبتني بر پژوهشهاي فنآورانه از جمله نيازهاي نظام آموزشي کشور براي دستيابي به جايگاه بزرگ توسعه آموزشهاي مهارتي است که بايد تدابير خاصي به منظور دستيابي به اين اهداف کلان انديشيده شود.
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1207924