پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مصوبات آموزش عالی          03 اردیبهشت 1391 - 22 April 2012



کارشناسی نبودن انتقال آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری فارس: وزیر علوم گفت: انتقال آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم بدون کار کارشناسی بود و ایرادهایی نیز به آن وارد است.


کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، گفت: تحقیقات بنیادی باید با نگاه به حوزه کاربرد صورت گیرد. این به این معناست که اولویت اول در این تحقیقات باید با حوزه کاربرد باشد. اساس تحقیقات کاربردی، تحقیقات بنیادی است اما فراموش نکنیم که قرار نیست همه دانشگاه‌ها، دانشگاه علمی کاربردی شود، بلکه بقیه دانشگاه‌ها باید ماموریت خودشان را با نگاه به پژوهش کاربردی ادامه دهند.

وی ادامه داد: آنچه که ما الان بدست آورده‌ایم، نتیجه زحمات 30 ساله است و درست نیست که علت همه این دستاوردها را به دوره اخیر و وزارت من بدانیم. من به شخصه معتقدم خون شهدای جهاد علمی باعث این شکوفایی کنونی ما شده است.

دانشجو ادامه داد:‌ در علوم انسانی قائل به این هستم که باید چگونه اندیشیدن تعلیم داده شود نه اندیشه غرب، تا بتوانند نهضت نرم‌افزاری را به بهترین شکل پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: انتقال آموزشکده‌های فنی، حرفه‌ای از آموزش پرورش به وزارت علوم بدون کار کارشناسی بود و ایرادهایی نیز به آن وارد است، از جمله بحث هیئت علمی، اما حالا که منتقل شده است با نهایت تلاش و پوشش در جهت رفع مشکلاتشان قدم برمی‌داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بی‌فایده خواندن ساخت خوابگاه‌های بیشتر، گفت: باید یک فکر دیگر کرد و راه‌حل دیگری پیدا کرد. ساخت خوابگاه اگر معضل اضافه نکند، مشکلی را حل نمی‌کند. باید به سمت بومی‌گزینی حرکت کنیم.

دانشجو تصریح کرد: ما وارد سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی شده‌ایم و به این مناسبت جامعه دانشگاهی 2 هدیه به مردم داده است. اولین آن بالاترین رشد در تولیدات علمی بود و دوم کسب رتبه نخست رشد در تولید علم. که قرار بود رسیدن به این رتبه در سال 1404 محقق شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در این سال وظیفه دارند با افزایش توان علمی خود و کیفیت بخشی هرچه بیشتر به تولیدات داخلی کمک به حفظ نخست در رشد علمی کرده تا در فناوری هم به رتبه نخست منطقه برسیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از ابتدای دولت دهم تبدیل علم و ثروت از سیاست‌های اصلی وزارتخانه بود و ما باید در مسیری گام برداریم که بتوانیم استفاده خوب و درستی از فناوری کنیم. ما یک ماه بعد از صحبت رئیس جمهور برای اجرایی 20 طرح کلان، شورای عطف 40 طرح کلان را تصویب و کلید زد.

وی افزود: ما 19 هزار شغل دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری داریم و این پارک‌ها باید با دانشگاه‌ها همکاری کامل داشته باشند.

دانشجو گفت: یکی از بخش‌های مهم تولید ملی بخش فناوری است و بخش اصلی دیگر آن تربیت و به اشتغال‌گیری نیروی دارای مهارت است که این وظیفه‌ای است که فنی و حرفه‌ای و دانشگاه علم و فناوری پیگیری می‌کند. اگر افزایش تولیدی بدون بکارگیری دانش و مهارت صورت گیرد، خام‌ فروشی منابع است و داریم سرمایه ملی را به باد می‌دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه محل تبدیل سرمایه ملی به سرمایه انسانی است و اگر این سرمایه انسانی در مسیری باشد که اهداف ملت است نشان می‌دهد که ما کار خود را درست انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در بخش آموزش در سال 84 ما 2 هزار و 800 دانشیار داشتیم اما در سال 90 این تعداد به 5 هزار و 800 نفر افزایش یافت. در سال 84 دانشگاه‌های کشور 1500 استاد تمام را در خود می‌دید، ولی تعداد این اساتید در سال 90 به 2700 نفر افزایش یافت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: انتظار ما از دانشگاه‌ها جذب بیشتر و سریع‌تر هیئت علمی است و رؤسای دانشگاه حق دارند و می‌توانند هر تعداد که می‌توانند به صورت پیمانی به کار گیرند.

وی گفت: اگر اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های کشور 2 برابر شود، باز هم نیاز وجود دارد و البته لازم به ذکر است ظرفیت بیشتر در تحصیلات تکمیلی نیز یک الزام است.

دانشجو افزود: ما مهر ماه اسامی سرپرست‌ دانشگاه‌ها را برای بررسی به شورای تحول در علوم انسانی تحویل دادیم اما آنها هنوز نتایج بررسی‌هایشان را اعلام نکرده‌اند.

وزیر علوم با اشاره به بحث مدرک فوق دکترا تصریح کرد: مدرکی به نام فوق دکترا نداریم بلکه یک دوره‌هایی است به نام پست دکترا، یا فوق دکترا که اساتید می‌گذرانند و ما باید این دوره‌ها را در دانشگاه‌های دارای شرایط برگزار و اجرایی کنیم. ما بهترین و دانشمندترین اساتید را در دانشگاه‌های داخلی داریم و از نظر تجهیزات هم با دانشگاه‌های دنیا رقابت می‌کنیم. ما باید امکان فرصت مطالعاتی را در دانشگاه‌های داخل کشور فراهم کنیم.

وی گفت: ما در جذب نیرو به دنبال کسانی هستیم که علاوه بر توانایی علمی معتقد به نظام و دیدگاه‌های ملت مسلمان ایران باشد. ما به دنبال تدوین آئین‌نامه‌ای برای جذب هیئت علمی از افراد دارای تجربه در صنعت در دانشگاه‌های ایران هستیم. این اتفاق در بهترین دانشگاه‌های دنیا هم می‌افتد.

دانشجو در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: کسانی که سردمدار و نقشه‌کش فتنه بودند، نظام وضعیت آنها را مشخص کرده است و ما وقتی بخواهیم کسی را استخدام کنیم، از مراجع ذی‌صلاح استعلام می‌کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در سا ل84، 3 هزار و 200 نفر در مراکز رشد مشغول به کار بودند که این در سال 90 به 19 هزار نفر رسیده است. ما تقویت و توسعه دکترهای پژوهش‌محور را به شدت پیگیری می‌کنیم. حدود هزار پروژه دفاعی در دانشگاه‌ها جاری کرده‌ایم و امید داریم این را به دو برابر افزایش دهیم. در این حوزه 50 دانشگاه درگیر هستند.

وی ادامه داد: ما اولین مرکز رشد علوم انسانی را در قم افتتاح کردیم.

دانشجو افزود: در دانشگاه و پارک‌های فناوری، برای بومی سازی ساخت تجهیزات آزمایشگاهی پروژه‌های عملیاتی تعریف کنید و به طراحی و ساخت وسایل و دستگاه‌های آموزشگاهی بپردازید. از جمله کارهایی که باید انجام شود، راه‌اندازی پایگاه معتبر نمایه‌سازی مقالات و همچنین افزایش تعداد مجلات علمی پژوهشی، داخلی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها است.

وی گفت: هیئت‌های ممیزی موظف هستند بر اساس آئین‌نامه‌ها و سیاست‌های ستاد کل کار ممیزی را انجام دهند نه بر اساس عادت‌های قدیمی و سلیقه‌های شخصی اعضای هیئت ممیزی.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امتیاز مجلات داخلی را افزایش دهید و حتی از مجلات خارجی امتیازات بیشتری به آنها اختصاص دهید چرا که واقعا مجلات داخلی از لحاظ علمی اگر بالاتر از مجلات خارجی نباشند، چیزی از آنها کم ندارند. باید با نظرات بیشتر و با مجلات داخلی اعتبار آنها را افزایش دهیم.

وی افزود: وزارت علوم 150 میلیارد تومان برای تجهیزات دریافت کرده است که این رقم بین دانشگاه‌ها تقسیم خواهد شد.






تگ ها آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش وزارت علوم

پر بازدیدترین مصوبات آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی