پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مصوبات آموزش عالی          27 تیر 1392 - 18 July 2013


8 وعده فرهنگی وزارت علوم به دانشجویان , از تأسیس خانه سینما تا نصب تندیس شهدا

تاسیس خانه سینما، برگزاری نمایشگاه مد و لباس، وعده اختصاص مسکن مهر از جمله برنامه های فرهنگی وزارت علوم در دولت دهم بود که طی 4 سال بارها به آن تأکید شد و در مراسم مختلف از آنها به عنوان اهداف این بخش یاد شد در این گزارش به میزان تحقق یافتن این وعده ها در دولت دهم می پردازیم.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از مهر، غلامرضا خواجه سروی همزمان با حضور کامران دانشجو در وزارت علوم بر تصدی معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه از سال 88 تکیه زد.

معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم وعده های بسیاری در طول چهار سال معاونتش داد که دل بسیاری از دانشجویان و استادان را شاد کرد اما تحقق این وعده ها با مشکلاتی مواجه شد.

خواجه سروی در این باره که آیا معاونت فرهنگی وزارت علوم در این چهار سال اهدافی را که داشت عملی کرد یا نه، گفت: "معاونت فرهنگی از اینکه توانسته باشد به مطلوب خود برسد هنوز فاصله زیادی دارد. البته زیرساخت‌هایی صورت گرفته است، تشکیلاتی ایجاد شده است و توانسته‌ایم دانشگاه‌ها را به مسیر خودشان برگردانیم. البته باید بدانیم رسیدن به اهداف زمان‌بر است و به نظرم باید همین رویه در ادامه نیز دنبال شود و وزیر علوم آینده دغدغه‌اش باید اجرای همین برنامه‌ها باشد. "

در این گزارش به مهمترین وعده های تحقق نیافته معاونت فرهنگی وزارت علوم از جمله مسکن مهر، خانه سینما، تندیس شهدا، برگزاری نمایشگاه مد و لباس، اشاره می شود.

تغییر نام دانشگاهها به مفاخر فرهنگی

غلامرضا خواجه سروی سال گذشته در نشست معاونان فرهنگی، بر تغییر نام دانشگاهها به مفاخر فرهنگی تاکید کرد، اما مدتی نگذشت که هیچ دانشگاهی از این تغییر نام استقبال نکرد. زیرا دانشگاهها به ویژه دانشگاههای بزرگ بر این باورند که تغییر نام می توانند تاثیرات منفی در رتبه بندی شان داشته باشد.

قرار شد نام دانشگاههای جدیدالتاسیس به مفاخر شهر محل سکونت تغییر یابد که تنها انگشت شماری از دانشگاههای نوپا مجبور به این کار شدند اما سایر دانشگاههای تازه راه اندازی شده نیز تن به چنین تغییری ندادند.

عدم تحقق مسکن مهر

مسکن مهر را وزارت علومیهای دولت دهم در میان دانشجویان باب کردند، از اردیبهشت سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان متاهل به امید دریافت یک سقف در فراخوان پر دردسر وزارت علوم ثبت نام کردند و تاکنون دانشجویان مسکن خود را دریافت نکرده اند و تنها یک هزار مسکن مهر احتمالاً قرار است به دانشجویان منتظر اعطا شود.

معاونت فرهنگی در اقدامی دیگر مرحله دوم اعطای مسکن مهر را هم اعلام کرد اما این مرحله با مشکلاتی مواجه شد خواجه سروی اواخر سال گذشته اعلام کرد که وزارت علوم مرحله دوم را اجرا نمی کند.

برگزاری نمایشگاه مد و لباس

برگزاری نمایشگاه مد و لباس برای نخستین بار در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم باب شد. خواجه سروی و تیمش برای نخستین بار از برگزاری نمایشگاه مد و لباس خبر دادند، این نمایشگاه قرار بود در بهمن برگزار شود که بعداً زمانش به اسفند تغییر کرد و در نهایت هنوز برگزار نشده است.

تاسیس خانه سینمای دانشگاهی

از وقتی که تاسیس خانه های فرهنگ در دانشگاههای کشور شروع شد، خواجه سروی بر ایجاد خانه سینما هم در خانه های فرهنگ تاکید کرد، وی در این باره حتی گفته بود: وقتی فیلمهای معقول و منطقی پیدا نشود، ممکن است عده ای از راههای دیگر نیازهای خود را برآورده کنند.

اما نکته اینجاست که خانه فرهنگ در دانشگاههای کشور ایجاد شدند ولی خانه سینما در این پروژه فرهنگی قوی عمل نکرد.

نصب تندیس شهدا

نصب تندیس شهدا و برگزاری جشنواره ای برای ساخت آن یکی دیگر از اقدامات فرهنگی وزارت علوم به شمار می آمد که به گفته یکی از مسئولان در بخش فرهنگی، عده زیادی برای طراحی این تندیسها استقبالی نشان ندادند.

خانه های فرهنگ

هر چند وزارت علوم و بخش فرهنگی، خود را داعیه دار ایجاد خانه های فرهنگ در دانشگاههای کشور می داند و در این زمینه آماری هم ارائه داده است اما واقعیتهایی از دانشگاهها حاکی از آن است که اکثر خانه های فرهنگ به علت کمبود فضا و بودجه آنچنان که باید در دانشگاهها پا نگرفتند.

جشنواره های کرسیهای آزاد اندیشی

پس از تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها، معاونت فرهنگی وزارت علوم هم اعلام کرد که هر ماه یک دانشگاه را به عنوان دانشگاه برتر در برگزاری کرسیهای آزاد اندیشی انتخاب می کند. حتی به این منظور سامانه ای تعریف کرد، اما متاسفانه تنها نام کمتر از 10 دانشگاه در این لیست مشاهده می شود و اسامی دانشگاهها از اواخر سال گذشته اعلام نشده است.

حتی قرار بود در خردادماه امسال جشنواره کرسیهای آزاد اندیشی به منظور تقدیر از دانشگاههای برتر برگزار شود که به دلیل کمبود بودجه، یک عدم تحقق وعده دیگر را برای وزارت علوم  رقم زد.

این جشنواره قرار بود در خردادماه برگزار و از دانشگاههای برتر تقدیر شود.

پردیس شهدا

معاونت فرهنگی وزارت علوم که خود را داعیه دار پاسداشت خون و مقام شامخ شهدای جنگ تحمیلی می داند، در وعده ای دیگر اعلام کرد که قرار است در گوشه ای از دانشگاههای کشور پردیس شهدا برای زیارت ایجاد شود، هر چند خواجه سروی در نشستهای خبری خود اعلام کرد که این پردیسها در حال ساخت است اما خبرهای دیگر حاکی از آن است که تنها یک یا دو دانشگاه پردیس شهدا را ساخته اند.

به گزارش مهر، یکی از مهمترین مشکلاتی که بارها معاونت فرهنگی وزارت علوم بر آن اذعان داشت کمبود بودجه فرهنگی بود که به گفته خواجه سروی 200 میلیارد تومان از این بودجه تحقق نیافت.

معاونت فرهنگی وزارت علوم چراغ راه معاونتهای فرهنگی دانشگاهها است که امید می رود در دولت بعدی، با عنایت بیشتری نسبت به اجرایی شدن برنامه ها و اختصاص بودجه به این بخش مواجه باشیم.


تگ ها مصوبات آموزش عالی وعده های آموزش عالی آموزش عالی

پر بازدیدترین مصوبات آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی