پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / مصوبات آموزش عالی          31 فروردین 1393 - 20 April 2014


قراردادهای استثماری در دانشگاه‌های اسکاتلند





 هزاران کارگر در اسکاتلند از سوء استفاده و استثمارهای ناشی از قراردادهای کاری موسوم به قرارداد کاری «صفر ساعت» رنج می‌برند که این بحران گریبانگیر دانشگاه‌های این کشور نیز شده است.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از (ایسنا)، قرارداد کاری «صفر ساعت» قراردادی است که به موجب آن کارفرما خود را ملزم به فراهم کردن کار برای کارگر نمی‌کند اما در مقابل کارگر می‌بایست در هر زمانی که نیاز است آماده کار باشد. در نتیجه تعداد ساعت و زمان مشخصی برای انجام کار متصور نیست. مطابق این قرارداد، همچنین به کارگران تنها به‌ میزان ساعت‌هایی که کار کرده‌اند، دستمزد پرداخت می‌شود. قرارداد «صفر ساعت» برای برخی افراد نظیر بازنشستگان و دانشجویانی که نیاز به درآمد مقطعی داشته و به‌ دنبال شغل ثابتی نیستند مناسب است اما برای افراد شاغل به ویژه آنها که بدهی وام داشته یا سرپرست خانوار هستند به دلیل اینکه تعداد ساعات کاری و میزان حقوق پرداختی نامشخص است، مناسب نیست. این قرارداد کاری در بریتانیا مرسوم است.

هزاران کارگر در اسکاتلند به دنبال امضای قراردادهای کاری «صفر ساعت» حقوقی پایین‌تر از دستمزد حداقل دریافت می‌کنند. این قراردادها منجر به وخامت اوضاع در دانشگاه‌های اسکاتلند شده به طوری که از اداره درآمد و گمرکات سلطنتی انگلیس (HMRC) خواسته شده تا به وضعیت قراردادهای با دستمزد پایین پایان دهد. در اسکاتلند حدود 90 هزار نفر با قرارداد کاری «صفر ساعت» مشغول به کار هستند که این قراردادها هیچ امنیت شغلی برای کارکنان ندارد و کارفرما ضمن ارائه دستمزد پایین می‌تواند به راحتی پرسنل خود را از کار اخراج کند. نیمی از کارگرانی که این قراردادهای کاری را به ناچار پذیرفته‌اند کمتر از 15 هزار پوند درآمد دارند.

از کمپانی‌های استثماری که چنین قراردادهایی را وضع می‌کنند می‌توان به مک دونالد و برگر کینگ اشاره کرد. طی این قراردادها به جای اینکه طرفین سود ببرند، تنها کارفرمایان سود می‌برند به طوری که این قراردادها به کارفرمایان همه جوز امکانی از جمله اجازه پرداخت حداقل دستمزد را می‌دهند در حالی که کارگران همیشه با اضطراب اخراج دست و پنجه نرم می‌کنند.

این بحران در دانشگاه‌های اسکاتلند بسیار وخیم‌تر و به شدت مورد انتقاد است چرا که حدود 79 درصد از کارکنان دانشگاه‌های این کشور با قراردادهای «صفر ساعت» مشغول به کار هستند این در حالی است که در کل بریتانیا این آمار 53 درصد است. در اسکاتلند 4500 مدرس دانشگاهی در دانشگاه‌ها و کالج‌ها با این قراردادها استخدام شده‌اند که این تعداد حدود نیمی از کل کارکنان موسسات آموزش عالی این کشور را تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکاتسمن، در دانشگاه «ادینبورگ» در مجموع 2400 نفر از نیروی کاری قرارداد «صفر ساعت» بسته‌اند که این رقم بالاترین میزان در کل بریتانیا است.


پر بازدیدترین مصوبات آموزش عالی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی