پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بورسیه          16 آذر 1391 - 06 December 2012



افزایش اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان کشور تونس

وزیر علوم گفت: تعداد بورس‌های تحصیلی اعطایی به دانشجویان کشور تونس به 20 بورس تحصیلی در سال افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزای فارس، کامران دانشجو وزیر علوم در دیدار با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی تونس افزود: تعداد بورس‌های تحصیلی اعطایی به دانشجویان تونسی قبل از انقلاب این کشور 4 مورد بود اما از این پس به 20 بورس تحصیلی در سال افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مشترکات تاریخی و دینی دو کشور ایران و تونس، به پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 34 سال قبل و انقلاب مردم تونس در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: بیداری اسلامی در دو سال اخیر پس از پیروزی مردم تونس بر استبداد داخلی و استکبار جهانی گسترش یافت.

وزیر علوم با بیان اینکه انقلاب یک حرکت مستمر بوده و پیروزی در انقلاب آغاز راه مبارزه با استکبار جهانی است، افزود: هدف مهم در هر انقلابی حفظ وحدت، آرمان‌ها و اهداف عالیه انقلاب است و باید همیشه به صورت مستمر ادامه داشته باشد.

دانشجو با تشکر از موضع‌گیری دولت و ملت تونس درباره جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت از آرمان‌های حق طلبانه ملت فلسطین گفت: ما در کشورمان علی رغم همه سخت گیری‌هایی که جهان غرب و استکبار علیه ما با اعمال مواردی از قبیل انواع تحریم‌ها و جنگ تحمیلی انجام دادند، توانسته‌ایم پیشرفت‌های مناسبی داشته باشیم و این امر ناشی از توکل ملت و دانشگاهیان ما به خداوند متعال است.

وی با اشاره به رتبه اول ایران در تولید علم در منطقه و رتبه شانزدهم در جهان گفت: نرخ رشد علمی ایران حدود یازده تا سیزده برابر نرخ متوسط رشد علمی جهان است و ما توانسته‌ایم در رشته‌هایی چون هوافضا، نانو و بیو تکنولوژی و علوم هسته‌ای کاملا خودکفا باشیم و این علوم هم اکنون در ایران به علومی بومی تبدیل شده‌اند.

وزیر علوم در ادامه مشکل اصلی غرب و استکبار با ملت ایران را همین پیشرفت‌های علمی دانست و افزود: آنها به علت نوع جهان بینی که دارند، نمی‌توانند این پیشرفت‌های علمی ایران را تحمل کنند زیرا براساس جهان بینی و دیدگاهی که ما و شما به آن معتقد هستیم، علم برای پیشرفت بشریت باید به کار گرفته شود ولی استکبار جهانی و جوامع غربی، علم را ابزاری برای سلطه بر دیگران قلمداد می‌کنند.

به گفته دانشجو: بارها در محافل غربی اعلام شده، ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است ولی همه می‌دانیم، اینها بهانه است و دلیل اصلی مخالفت غرب و دنیای استکبار با کشور ما، پیشرفت‌های علمی ایران است و دلیل بارز آن هماهنگی آنها با عوامل رژیم صهیونیستی برای ترور دانشمندان ایرانی است ولی این کور دلان از این مسئله غافل‌اند و ملتی که حریت دارد و شهادت رابه عنوان یک ارزش قبول دارد، به هیچ عنوان ذلت و تحت سلطه بودن را قبول نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه نقش مهمی در تبادلات علمی و فرهنگی بین دو کشور دارد، افزود: ما از توسعه ارتباطات و مراودات علمی بین دانشگاه‌های ایران و تونس استقبال می‌کنیم و هم اکنون نیز دانشگاه تهران با دانشگاه الزیتونیه تونس و دانشگاه زابل با دانشگاه شط مریم ارتباطات مناسبی دارند.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در این ارتباطات دو جانبه می‌توانیم تبادل استاد و دانشجو داشته باشیم و پروژه‌های مشترک تحقیقاتی را با مشارکت محققان و دانشگاهیان دو کشور تعریف کرده و مدارک مشترکی نیز برای انجام این گونه امور صادر کرده‌ایم.

*راه‌اندازی 32 کرسی زبان و ادبیات عربی در دانشگاه‌های کشور

دانشجو در ادامه با اشاره به وجود 32 کرسی زبان و ادبیات عربی در دانشگاه‌های ایران گفت: در کشور تونس فقط یک کرسی زبان و ادبیات فارسی وجود دارد و ما می‌توانیم در خصوص ایجاد کرسی‌های بیشتر زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های تونس اقدام کنیم.

*همکاری ایران و تونس در رشته‌های ژنتیک،زیست فناوری و زلزله

وی همچنین از امکان همکاری‌های مشترک پژوهشگاه‌های ایران و تونس در امور پژوهشی در رشته‌هایی چون مهندسی ژنتیک، مهندسی زیست فناوری و مهندسی زلزله خبرداد و گفت: در تفاهم نامه‌ای که تنظیم شده مقرر شد کمیسیونی با مشارکت شش نفر از مسئولان آموزش عالی دو کشور تشکیل شود تا با نشست‌ها و هماهنگی‌های انجام شده، مقدمات اجرایی شدن این تفاهم‌نامه فراهم آید.

همچنین در این دیدار بن سالم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی تونس در سخنانی با اظهار خرسندی از حضور در ایران و بازدید از مراکز علمی و دانشگاهی، انجام این سفر را قبل از پیروزی انقلاب تونس غیرممکن دانست و افزود: در دوران قبل از انقلاب تونس بیش از 30 هزار نفر از جوانان و دانشمندان تونسی در زندان به سر می‌بردند و خداوند پیروزی در این انقلاب کرامت و عزت را بر ما ارزانی داشت.

وی همچنین با تأیید گفته وزیرعلوم کشورمان مبنی بر لزوم استمرار و حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب گفت: ما انقلاب کردیم تا زمینه‌های رشد علمی، فناوری و فرهنگی جوانان‌مان را فراهم کنیم و می‌خواهیم همچون ایران در زمینه علم و فناوری پیشرفت کنیم و در راه رسیدن به این مهم نیازمند کمک و یاری و استفاده از تجربه کشور‌های دوست همچون ایران هستیم.

وزیرآموزش عالی تونس در ادامه با بیان اینکه علم متعلق به کل بشریت است و به منطقه خاصی تعلق ندارد، عنوان کرد: در طول تاریخ، کشور تونس اطلاعات علمی فراوانی را از طریق آندلس به اروپا عرضه کرده و دانشگاه الزیتونیه تونس حدود دو قرن پیش از دانشگاه الازهر تأسیس شده بود و حتی در آن زمان مدرک تحصیلی هم صادر می‌کرد.

*اعزام هیئتی از دانشگاهیان تونسی به ایران

بن سالم با اظهار امیدواری از گسترش روابط دو کشور ایران و تونس گفت: ما در صدد هستیم در آینده‌ای نزدیک هیئتی از دانشگاهیان تونس را به ایران اعزام کنیم تا ضمن بازدیدهای تخصصی‌تر، زمینه‌های ارتباطات بیشتر علمی و فناوری بین دو کشور فراهم شود.

گفتنی است، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی تونس و هیئت همراه در طول سفر به کشورمان ضمن بازدید از دانشگاه‌های تهران، امام صادق(ع) و پژوهشگاه‌های زلزله و مهندسی ژنتیک، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان صدا و سیما و انتشارات سمت با مسئولان این مراکز دیدار و گفتگو کردند.

لازم به ذکر است، در این دیدار معاونان آموزشی، اداری مالی، فرهنگی اجتماعی، حقوقی و امور مجلس و قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و همچنین رئیس سازمان امور دانشجویان کشور و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز حضور داشتند.

تگ ها اعطای بورس تحصیلی دانشجویان کشور تونس

پر بازدیدترین بورسیه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی