پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / بورسیه          20 مهر 1392 - 12 October 2013


آخرين آمار دانشجويان غير بورسيه و موسسات مجاز اعزام دانشجو


معاون امور بورس و دانشجويان خارج سازمان دانشجويان با اشاره به فعاليت 191 موسسه مجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور، آخرين جزئيات دانشجويان شاغل به تحصيل در خارج از کشور را تشريح کرد.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر حسن مسلمي نائيني در حاشيه مجمع عمومي کانون موسسات اعزام دانشجو و در جمع خبرنگاران با بيان اينکه اعزام دانشجو به کشورهاي خارجي توسط موسساتي انجام مي‌شود که مجوز از وزارت علوم و شورايي که از دستگاه‌هاي مختلف کشور است، مي‌گيرند اظهار کرد: اين موسسات تا چند سال پيش به صورت پراکنده و داراي مشکلات متعدد بودند که خوشبختانه در حال حاضر بين آنها ارتباط برقرار شده و با وزارت علوم نيز ارتباط خوبي برقرار کرده‌اند.

وي با بيان اينکه از طريق اين موسسات ما نيز مي‌توانيم دانشجويان را بشناسيم و با آنها ارتباط داشته باشيم، تصريح کرد: بنابراين اگر دانشجويان خارج از کشور نياز به درخواستي داشته باشند مي‌توانند از اين طريق به اطلاع وزارتخانه برسانند.

معاون امور بورس و دانشجويان خارج سازمان دانشجويان با اشاره به برنامه‌هاي کانون موسسات اعزام دانشجو براي هدايت دانشجويان گفت: ما بايد دانشجويان را هدايت شده و هدفمند اعزام کنيم که در زمان اعزام، نيازهاي کشور را مدنظر قرار دهيم که از طريق همين موسسات مي‌توان اين کار را انجام داد.

مسلمي نائيني خاطر نشان کرد: متاسفانه به دليل اشتياق به تحصيل و فراگيري علم در بين مردم کشور، ممکن است عده‌اي از اين شرايط سوء استفاده کنند. بنابراين از خانواده‌ها خواهش مي‌کنم که براي اعزام دانشجوي خود به موسسات مجاز مراجعه کنند.

وي با بيان اينکه اسامي موسسات مجاز در سامانه اداره کل بورس وزارت علوم موجود است، تصريح کرد: اگر دانشجو از اين طريق اعزام شود، در صورتي که مشکل يا شکايتي باشد، مي‌توانيم آن را بررسي کنيم. همانطور که در سال‌هاي اخير تعداد زيادي از شکايات روي هم جمع شده بود و کانون موفق شد با تشکيل هيات‌هاي خاص، آنها را بررسي و حل کند.

معاون امور بورس و دانشجويان خارج سازمان دانشجويان با بيان اينکه موسسات ادعا دارند که مي‌توانند در جذب دانشجوي غيرايراني نيز فعال باشند، گفت: ما در اين زمينه مشکلات زيادي داريم و تعداد دانشجويان غيرايراني ما نسبت به کشورهاي همسايه نيز کم است. بنابراين با توجه به اينکه برخي از موسسات در کشورهاي خارجي دفتر داشته يا ارتباط خوبي با دانشگاه‌هاي خارجي دارند، مي‌توانند تبليغي براي دانشگاه‌هاي ايراني باشند.

مسلمي نائيني درباره چگونگي کسب مجوز براي موسسات، اظهار کرد: موسسات بر اساس ضوابط و قوانين مصوبه دولت مجوز مي‌گيرد و در خصوص اعزام به خارج نيز تنها مي‌توانند در دو يا سه کشور فعاليت کنند. از طرفي تاکيد ما اين است که موسسات در کشورهاي خارجي نماينده داشته باشند که مسائل را پيگيري کنند.

وي افزود: همچنين موسسات بايد در شهرهاي خاصي فعاليت کنند و نمي‌توانند در تمام نقاط کشور فعاليت داشته باشند. از طرفي اين موسسات بايد سالانه گزارش کار بدهند که در حال حاضر کانون بر اين موسسات نظارت مي‌کند.

معاون امور بورس و دانشجويان خارج سازمان دانشجويان همچنين درباره تعداد دانشجوياني که سالانه به خارج از کشور اعزام مي‌شوند، تصريح کرد: آماري که ما داريم، آماري است که دانشجويان براي معافيت از تحصيل به وزارت علوم مراجعه مي‌کنند که براي سال 91 حدود 1700 نفر بود. اما به طور کلي بر اساس برآوردها، سالانه حدود چهار تا پنج هزار نفر براي تحصيل به خارج از کشور مي‌روند.

مسلمي نائيني خاطر نشان کرد: اما به طور کلي آمار دانشجويان خارج از کشور که اطلاعات تکميلي آنها در سامانه نِشا ثبت شده 58 هزار نفر است که 40 درصد آنها در مقطع دکتري، حدود 44 درصد در مقطع کارشناسي ارشد و 16 درصد در مقطع ليسانس تحصيل مي‌کنند.

وي با بيان اينکه از اين تعداد 65 درصد مرد و 35 درصد زن هستند، گفت: مالزي، آمريکا، کانادا و انگليس به ترتيب چهار کشوري هستند که بيشترين پذيرش را از دانشجويان ايراني دارند.

وي با بيان اينکه در سال 88، 73 موسسه مجاز در کشور وجود داشت که ارتباطي با هم در وزارتخانه نداشتند، اظهار کرد: در آن زمان 180 موسسه به صورت غيرمجاز فعاليت مي‌کردند، اما در حال حاضر 191 موسسه مجاز داريم و تعداد موسسات غيرمجاز بسيار کم شده است.

مسلمي نائيني درباره نحوه برخورد با موسسات غيرمجاز، تصريح کرد: ما اسامي آنها را براي دادستاني فرستاديم، اما اين موسسات معمولا چندين کار مختلف انجام مي‌دهند. براي مثال دفتر هواپيمايي هستند و در کنارش اين کار را نيز انجام مي‌دهند. بنابراين برخورد ما اين است که موسسات مجاز را تقويت کنيم تا خود به خود موسسات بدون مجوز حذف شوند.

معاون امور بورس و دانشجويان خارج سازمان دانشجويان در پايان در پاسخ به سوالي درباره تعداد بازگشت دانشجويان از خارج از کشور، گفت: اين آمار در اختيار امور دانش‌آموختگان سازمان دانشجويان است، اما سال گذشته بيش از 3000 مدرک در سازمان دانشجويان ارزشيابي شده است.

تگ ها دانشجوی بورسیه دانشجویان غیربورسیه آمار دانشجویان غیربورسیه موسسات مجاز اعزام دانشجو

پر بازدیدترین بورسیه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی