معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: تا پايان سال 87 از مجموع 600 رشته بين رشتهاي مصوب، بيش از200 رشته در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تدوين شد. به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر محمد باقر خرمشاد با اعلام اين مطلب در همايش مطالعات ميان رشته اي در دانشگاه تهران افزود: همايش مطالعات ميان رشتهاي كه با همت پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي اين وزارتخانه برگزار شده است حاصل تلاش مطالعات چندين ساله در خصوص تدوين رشتههاي بين رشتهاي است. وي با اشاره به ضرورت تدوين رشتههاي بين رشتهاي، اظهار داشت: موضوع كاربردي كردن علوم انساني و آشتي دادن اين حوزه از علم براي پاسخگويي به نيازهاي ملموس جامعه در رشتههاي علوم انساني از مهم ترين ضرورتهاي تدوين و راه اندازي رشتههاي بين رشتهاي محسوب ميشود. خرمشاد افزود: مطالعات مربوط به رشتههاي بين رشتهاي با هدف ارتقاي وضعيت علوم نساني از سال 84 در وزارت علوم با ارسال نامهاي از سوي اين وزارتخانه به كليه دستگاهها و نهادهاي اجرايي و علمي كشور به طور رسمي آغاز شد كه ماحصل آن تصويب 600 رشته بين رشتهاي در وهله اول و گزينش نهايي بيش از 200 رشته بين رشتهاي در مرحله نهايي شد كه البته اين روند همچنان ادامه دارد. معاون وزير علوم از اولويت اعزام بورسيههاي خارج كشور با محوريت مطالعات ميان رشتهاي خبر داد و گفت: به منظور برآورده ساختن نياز كشور و تربيت نيروهاي متخصص در حوزه مطالعات ميان رشتهاي، فارغ التحصيلان دانشگاهي با محوريت رشتههاي بين رشتهاي به خارج از كشور اعزام ميشوند. همچنين دانشگاههاي مجري رشتههاي ميان رشتهاي، در زمينه اعزام اعضاي هيات علمي به فرصتهاي مطالعاتي خارج از كشور در اولويت قرار دارند. خرمشاد با تاكيد بر توليد ادبيات غني در طول چهار سال گذشته در زمينه رشتههاي بين رشتهاي در قالب تدوين كتابها و برگزاري نشستهاي تخصصي در اين زمينه تصريح كرد: مطالعات ميان رشتهاي بر خلاف ساير رشتههاي علوم انساني كه غالبا آموزش محور است بر پژوهش محوري تاكيد دارد. معاون وزير علوم همچنين به استفاده از تجارب ساير دانشگاهها و كشورها در تدوين رشتههاي بين رشتهاي اشاره كرد و گفت: دانشگاههاي معتبر دنيا همانند هاروارد، استنفورد، كاليفرنيا و ساير مراكز علمي معتبر دپارتمانهاي بين رشتهاي را در طول سالهاي گذشته راه اندازي كردهاند كه وزارت علوم در استخراج و تدوين رشتههاي ميان رشتهاي از تجربيات اين دانشگاهها بهره مند شده است. http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1336534