تعداد دانشجويان در كشور از مرز 3 ميليون نفر گذشته است
پرتال دانشگاهی کشور : معاون آموزشي وزير علوم گفت: برنامه توسعه استانها بايد همسو با نيروي انساني و ظرفيتهاي هر استان باشد.
به گزارش خبرنگارآريا ازمازندران، حسين نادريمنش درهمايش معاونان آموزشي دانشگاههاي سراسر كشور در دانشگاه مازندران، با اشاره به اينكه برنامه توسعه استانها بايد همسو با نيروي انساني و ظرفيتهاي هر استان باشد، افزود: كشورهايي كه خواهان دستيابي به فناوري هستند، بايد به تربيت تكنسين و متخصص بپردازند. وي: با اعلام اينكه سياست تقويت دانشگاههاي جامع علمي و كاربردي در همين راستا بوده است، خاطرنشان كرد: چشمانداز وزارت علوم آن است تا در كنار هر مركز آموزش عالي، كارگاه مهارت آموزشي نيز داير شود.
نادريمنش بيان داشت: دانشگاهها ميتوانند در قالب طرحهاي تحقيقاتي نياز بخشهاي اجرايي را به صورت علمي و كارشناسي پاسخ داده و توسعه بلند مدت را رقم زنند.
وي افزود: تنها در صورت داشتن چنين ديدگاهي است كه رابطه ميان صنعت و دانشگاه در بخشهاي عملياتي، وحدت حوزه و دانشگاه در زمينه اصول و تئوريها شكل ميگيرد.
معاون آموزشي وزيرعلوم: با اشاره به جايگاه دانشگاهها به عنوان مرجع پاسخگويي به مسائل جامعه گفت: بايد به مرحلهاي دست يابيم كه تمامي مسائل كشور از طريق دانشگاهها قابل واكاوي و ارائه در قالب طرحهاي تحقيقاتي و پژوهشي باشند.
وي تصريح کرد: دانشگاهها بايد محور اصلي تحولات آينده نگاري كشور باشند.
نادريمنش: موفقيتهاي علمي ايران را نشان دهنده اهتمام به آموزش و تحصيل دانست و افزود: بايد در فرآيند آمايش جديتر حركت كنيم.
معاون آموزشي وزير علوم تصريح كرد: تربيت نيروي متناسب با نيازهاي كشور، تامين نيروهاي كاردان و ماهر از كمبودهاي جدي است.
معاون آموزشي وزير علوم: با اشاره به پيشرفتهاي علمي ايران بعد از انقلاب اسلامي افزود: پيش از انقلاب اسلامي تنها 170 هزار دانشجو مشغول به تحصيل بودند و امروز در حالي كه جمعيت ما به دو برابر افزايش يافته است، تعداد دانشجويان بيش از 20 برابر شده است.
نادري منش با اعلام اينكه تعداد دانشجويان در كشور از مرز 3 ميليون نفر گذشته است، افزود: حضور 900 هزار داوطلب در آزمون كارشناسي ارشد و 130 هزار داوطلب شركت در آزمون دكتري مراكز آموزش عالي را نشانههاي تحول در ظرفيت علمي كشور است.
نادريمنش تصريح كرد: هم اكنون 2 هزار و 300 موسسه آموزش عالي در كشور مشغول فعاليت هستند. وي، در ادامه تفويض اختيار به دانشگاههاي كشور را يادآور شد و گفت: برنامههاي وزارت علوم به سمت استقلال بخشي به مجموعههاي استاني است تا با ايجاد رقابتهاي ميان استاني، مركز صرفاً به سياستگذاريهاي كلان بپردازد.
نادري منش: در بخش ديگري از سخنانش به جايگاه ايران در سند چشمانداز 1404 خاطرنشان كرد: كسب جايگاه اول در توليد علم، تبديل علم به فناوري، رشد پر شتاب اقتصاد و رونق كسب و كار، جز با همت و كار مضاعف بهدست نميآيد.
معاون آموزشي وزيرعلوم درپايان: با اعلام اينكه افزايش كمي تعداد دانشجويان، اعضاي هيئت علمي و يا مقالههاي علمي نميتواند شاخص كاملي براي دستيابي به اهداف سند چشمانداز باشد، گفت: بايد براي توسعه علمي تبديل علم به فناوري و ثروت مد نظر قرار گيرد.