پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          10 خرداد 1391 - 30 May 2012


دانش آموختگان دانشگاه ده برابر بیشتر از دیپلمه ها بیکارند

کیوان سرافراز: این روزها تب و تاب انتخاب رشته در میان پذیرفته شدگان دوره های تحصیلات تکمیلی از یکسوی ، دغدغه های آینده شغلی و معضلی به نام اشتغال دانش آموختگان از سویی دیگر چالش معناداری را در اذهان عمومی پدید آورده است.


در شرایطی که مدیران آموزش عالی به بهانه هایی چون رشد علمی و فناوری کشور و ممانعت از خروج تحصیلکردگان، توسعه تحصیلات تکمیلی را از جمله جدی ترین برنامه های وزارت علوم می دانند؛ نبود راهکار مناسبی برای برون رفت از معضل بیکاری دانش آموختگان زنگ خطر افزایش این موج در آینده نزدیک را پیش روی نظام دانشگاهی به صدا درآورده است .بگذریم از اینکه در چنین وضعیتی هیچگونه تضمینی برای توسعه کیفی آموزش عالی در قبال سیاستهای توسعه جمعیتی در مراکز آموزش عالی وجود ندارد.

اعتمادی به مهارت دانش آموختگان نیست
آخرین آمارهای رسمی ارایه شده از سوی مسؤولان حکایت از نرخ بیکاری در دانش آموختگان دانشگاهی آن هم ده برابر کسانی است که تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم دارند؛ .هشداری جدی که خود نشان از عمق بحران بیکاری نبود تناسب کامل میان برنامه های دانشگاه ها و نیازهای بازار کار است.
نتیجه طبیعی نبود سیستمی که بتواند متقاضیان ورود به دانشگاه ها را از احتمال بیکار ماندن به دلیل انتخاب رشته های نامناسب با نیازهای روز بازار کار آگاه نماید، انبوه دانش آموختگانی است که نه تنها بخش صنعت که بسیاری از حوزه های خدماتی نیز اعتمادی به دانش و مهارتهای علمی آنها ندارند.
محبعلی ، مدیر یک کارگاه صنعتی در حومه تهران با بیان اینکه در فرآیند تولید و توسعه پروژه های صنعتی تجربه و مهارت دو شرط لازم و غیر قابل انکار محسوب می شوند، می گوید: مدیربنگاه صنعتی که موضوع سود و زیان و تأمین هزینه های تولید بخش عمده ای از دغدغه های وی را شکل می دهد، هرگز به دنبال جذب نیروی انسانی غیر ماهر و غیرمتخصص حتی با مدرک دانشگاهی نخواهد رفت، چرا که در غیر این صورت باید فکری به حال هزینه های پیش بینی نشده ناشی از اتلاف وقت و انرژی بنگاه تولیدی خود باشد.وی می گوید: بسیاری از شاغلان در مراکز تولیدی را جوانانی تشکیل می دهند که فاقد تحصیلات عالی دانشگاهی اند و برخی از مدیران مجرب ترجیح می دهند مهارتهای لازم را در حین کار به آنها آموزش دهند.
در عین حال بخش دیگری از کارفرمایان نیز می گویند، رشتههایی که امروز بیشتر به مباحث تئوریک می پردازند تا موضوعات مهارتی و تخصصی، بیکاران بیشتری را در خود جای دادهاند. مدیر یک کارگاه دیگر تولیدی با اشاره به همین نکته می گوید، چندی پیش با یکی از متقاضیان کاری مواجه شده است که مدعی بود مهارت بالایی در طراحی و نصب تابلوهای برق صنعتی دارد، اما مدرک دانشگاهی او علوم اجتماعی است!
قدیری اضافه می کند: امروز دانشگاه ها نیز همچون مؤسسات خدماتی و تولیدی به فکر کسب درآمد برای بقای خود و پرکردن صندلی های خالی شان افتاده اند، غافل از آنکه وظیفه آنها تربیت نیروهای کیفی برای اشتغال در بازار کار است در غیر این صورت باید همچنان شاهد افزایش دانش آموختگان غیرمتخصص در حوزه های مختلف باشیم.

دانشگاه ها انگیزه ساز نیستند
علاوه بر نبود تناسب بین ظرفیت فعلی پذیرش دانشجو در دانشگاه و نیازهای آینده بازار کار و نیز نبود تناسب بین محتوای آموزش با مهارتهای شغلی عوامل دیگری را نیز می توان در بروز بحران اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی مؤثر دانست: دکتر صدر؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با ما می گوید: واقعیت این است که دانشگاه ها در ایجاد و تقویت روحیه علمی و انگیزه خدمترسانی به جامعه در دانشجویان توفیق جدی نداشته اند و این موضوع یا به دلیل دغدغه های دانشجویان است و یا به دلیل مشغله های متفاوت استادان و مسؤولان دانشگاهی که هنوز نتوانسته اند به تعریف مشترک و جامعی از اهداف آموزشی دست یابند.
وی اضافه می کند: آشنا نبودن اعضای هیات علمی با فرایند و نحوه انجام امور در واحدهای تولیدی و خدماتی مرتبط با رشته تحصیلی دانش آموختگان نیز این چالش را بیشتر کرده است، علاوه بر آنکه نظام آموزشی به دلیل ارتباط ضعیف خود با بخش صنعت قادر به تربیت نیروی کار کارآمد و متخصص مورد نیاز جامعه نیست، از همین روی بخش عمده ای از توان موسسات تولیدی و خدماتی صرف آموزش هایی می شود که دانش آموختگان در دانشگاه آنها را نیاموخته و با آنها بیگانه اند.
وی همچنین می گوید: علاوه بر اهمالی که دانشگاه در خصوص دانش آموختگان داشته است جامعه نیز در تامین شرایط بهینه برای جذب آنها قصور کرده است؛ فرهنگ مدرک گرایی و گرایش نهاد خانواده به آموزش های نظری روح تلاش و پشتکار را از جوانان گرفته و همین مسأله جوانان پرتوقعی را تربیت کرده است که جز به نشستن در پشت میزها رضایت نمی دهند.

تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد
طبق مطالعات انجام گرفته جمعیت جوان و فعال کشور تا سال 1400 به 61 میلیون نفر خواهد رسید و به عبارتی دیگر 2/5 درصد رشد خواهد داشت، اگر نتیجه این پژوهش صحیح باشد باید سطح اشتغال نیز از رشدی 2/5 درصدی در سال برخوردار باشد تا وضعیت فعلی حفظ شود به بیان دیگر تا سال 1400 باید 29 میلیون فرصت شغلی در ایران ایجاد شود.
اما نکته ای که در این میان مغفول مانده، نبود تناسب بین تعداد فرصتهای شغلی تخصصی ایجاد شده در جامعه و تعداد دانش آموختگان است؛ علاوه بر آن فقدان ارتباط نزدیک بین دانشگاهها و بخشهای مختلف جامعه باعث شده است که بین ظرفیت پذیرش دانشجو و تقاضای بازار به نیروی متخصص تناسبی وجود نداشته باشد که علت آن را باید در نبود هماهنگی و انسجام در تصمیم گیری بین نظام آموزش عالی با سایر بخشهای جامعه به دلایلی همچون نبود آمار واقعی، فقدان نگرش استراتژیک در بخشهای دولتی و خصوصی، ناتوانی مدیران در طرح ریزی و برآورد احتیاجات نیروی انسانی براساس استراتژی های کلان توسعه، نبود اجرای برنامه های میان مدت و بلندمدت جذب، اجرای سلیقه ای سیاستها و خط مشی ها و تغییر در برنامه های تدوین شده پس از هر تغییر در مدیریتها دانست.
به نظر می رسد، وقت آن است تا مدیران آموزش عالی کمی نیز بیش از همیشه و بیش از آنکه به طرح هایی همچون طرح «آمایش آموزش عالی» برای حل معضل بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها دل خوش کنند، کلید این معضل را با نگاهی عمیق تر نه تنها در آموزش عالی که در تمامی نظام تعلیم و تربیت جست و جو کنند.




تگ ها دانش آموختگان دانشگاه دیپلمه بیکاری

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی