پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          27 تیر 1391 - 17 July 2012




دانشجویان اعتراض خود را نسبت به طرح دانشجوی پولی اعلام کردند

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری فارس: نشست فعالان جنبش دانشجویی با وزیر علوم به یک کرسی آزاداندیشی تبدیل شد و طی آن دانشجویان اعتراض خود را نسبت به طرح دانشجوی پولی اعلام کردند.


کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در برنامه بعدازظهر نشست هماهنگی تشکل‌های دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی درحال برگزاری است، به پرسش‌ها و مسائل مطرح شده دانشجویان پاسخ گفت.

دانشجو گفت: ما هر نقدی که به یکدیگر داریم در چارچوب این است که همگی در خانواده انقلاب هستیم و مرز مشخصی با دشمن داریم.

وی افزود: دشمن از نقد و بحث‌های ما نمی‌تواند سوء استفاده بکند چراکه ما از ابتدا مشخص کرده‌ایم که صف کشی اصلی‌مان مقابل دشمن مشترکمان آمریکا و ایادی داخلی و خارجی آن است.

وی در خصوص آزادی در دانشگاه‌ها گفت: آزاد بودن دانشگاه به این معنا نیست که حرکتی بخواهد بدون هیچ گونه چارچوبی بکند و یا هر حرفی که می‌خواهد بر زبان بیاورد؛ این چارچوب مشخص برای ما یقینا اسلام است.

وی با اشاره به گفت‌وگوی مستقیمش با دانشجویان گفت: در خصوص این جلسه در زمانی که در اختیار نماینده تشکل‌ها قرار گرفت خود بنده بودم که به آقای خواجه سروری پیشنهاد پرسش و پاسخی برگزار شدن مراسم را دادم.

دانشجو ادامه داد: از همین الان اعلام می‌کنم با صحبت‌هایی که با دکتر دارا داشتیم انشاالله قرار است که در ماه مبارک رمضان با هر تشکل دانشجویی یک مراسم افطاری داشته باشیم تا بهتر و سریعتر به مشکلات و دغدغه‌های آنها بتوانیم رسیدگی کنیم.

وی با تاکید بر روح مطالبه گری جریان دانشجویی گفت: اگر شما فعالین دانشجویی به وضعیت و شرایط موجود قانع و راضی باشید قطعا ضربه خواهیم خورد اما این را هم بدانید که مطالبه گری با پرخاشگری متفاوت است.

وزیر علوم در خصوص انتقاداتی که دانشجویان به موارد اسلامی کردن دانشگاه داشتند، گفت: شما که این قدر دلتان برای اسلامی کردن دانشگاه‌ها می‌سوزد تا به حال چند مقاله در این خصوص نوشته‌‌اید.

دانشجو سپس به وضعیت عفاف و حجاب پرداخت و تصریح کرد: از سال 63 تاکنون این مسئله مغفول مانده است و من تصمیم گرفتم که آن را احیا کنم؛ طی 30 سالی که از انقلاب گذشته است ما تنها یک دانشگاه دختران الزهرا (س) را داشتیم اما امروز موفق به تاسیس 10 دانشگاه ویژه دختران شده‌ایم.

دانشجو با تاکید بر اینکه کار فرهنگی فقط کار ایجابی نیست، افزود: کجای اندیشه امام اختلاط را مجاز می‌داند؛ اختلاط یعنی مناسبات بین دختران و پسران آن هم به سبک غربی است.

وی ادامه داد: از سال 66 هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاد اما وقتی من این موضوع را مطرح کردم 100 مقاله علیه حرف‌هایم نوشته شد ما مسئله ساماندهی را مطرح کردیم اما در خارج از کشور تحت عنوان تفکیک جنسیتی آن را القاء کردند؛ مگر می‌شود تمام مجموعه بر اساس انسان یک بعدی تعریف شده باشد و نهایتا انتظار داشته باشیم که دانشگاه خروجی اسلامی داشته باشد.

وی در خصوص مسئله علوم انسانی گفت: درباره تحول علوم انسانی سیاست گذاری‌ها و اقداماتی صورت گرفته است که ما در وزارت علوم ملزم به اجرای آن بودیم؛ حال شما هر کجا از این سیاست‌ها را که اجرا نشده است بیان کنید؛ در این خصوص دو نظریه مطرح می‌شود عده‌ای می‌گویند ابتدا همه چیز باید درست شود و بعد ما آن را اجرا کنیم و عده‌ای هم اعتقاد دارند که باید کم کم و مستمرا اصلاح را انجام دهیم و امیدوارم که در مهرماه بتوانیم مواردی را به عنوان مصادیق این امر خدمت شما فعالین دانشجویی ارائه کنیم.

دانشجو سپس به بیان تحلیل‌های خود در خصوص مسئله دانشجوی مازاد بر ظرفیت یا همان دانشجوی پولی پرداخت که این تحلیل‌ها از سوی دانشجویان با حاشیه‌های بسیاری همراه بود.

وزیر علوم اظهار داشت: آیا در خصوص دانشجوی مازاد بر ظرفیت که شما به آن دانشجوی پولی می‌گویید، از خود شما هم مگر پولی‌‌تر پیدا می‌شود.

دانشجو همچنین گفت: در سال حدود 10 تا 12 میلیون‌تومان خرج تحصیل شما دانشجویان است که تمام آن را دولت می‌پردازد اما دانشجوی مازاد بر ظرفیت هم در کنکور شرکت می‌کند اما پولش را خودش می‌دهد.

دانشجو افزود: اگر به اینگونه دانشجویان در کشور ظرفیتی برای تحصیل ارائه ندهیم به کشورهایی نظیر ارمنستان، تاجیکستان و غیره می‌روند که اولین آسیب آن خارج کردن سرمایه و پول از کشور است؛ و ثانیاً آن اندازه‌ای که در کشور علوم را یاد می‌گیرند آنجا و در کشورهای خارجی به آن دست نمیابند؛ البته مشکل دوری از خانواده و مشکلات فرهنگی نیز آسیبی است که نباید از آن غافل شد.

وی با مثالی به تشریح دانشجوی پولی پرداخت و گفت: به عنوان مثال ظرفیت پذیرش دانشجو در یک رشته خاص دانشگاه صنعتی شریف 5 عدد است و ما برای نفر ششم اینگونه تعریف کرده‌ایم که شما می‌توانید با پرداختن هزینه تحصیل خود در این دانشگاه مشغول علم‌آموزی شوید.

در این بین یکی از دانشجویان سؤالی پرسید مبنی بر اینکه اگر آن دانشجویی که رتبه شش را کسب کرده است و پول هم نداشته باشد، تکلیف او چیست؟

وزیر علوم در پاسخ به این دانشجو گفت: این مسأله هیچ ربطی به آن ندارد که دانشجویی که پول و سرمایه را لازم دارد محدود شود.

در این حال دانشجویان بیان کردند که پس انقلاب پا برهنه‌ها چه می‌شود؟

وزیر علوم نیز پاسخ داد که این موضوع هیچ ربطی به انقلاب پابرهنه‌ها ندارد.

دانشجویان نیز که با سروصدای مخالفت خود را با این طرح اعلام می‌کردند، بیان داشتند؛ آقای وزیر این جلسه را کرسی آزاداندیشی بدانید و در این خصوص به دانشجویان جوابگو باشید.

وزیر علوم نیز در پاسخ گفت که من اینجا برای برگزاری کرسی آزاداندیشی نیامده‌ام؛ حال آنکه برگزاری چنین جلسه‌ای نیاز به مقدمات و بسترهای دیگری دارد.

در همین بین یکی از دانشجویان از میان جمعیت با صدای بلند گفت که همین دانشجوی پولی در آینده تبدیل خواهد شد به وزیر پولی و رئیس‌جمهور پولی که این گفته با تشویق دانشجویان همراه شد.

وزیر علوم در ادامه گفت: طرح دانشجوی پولی را وزارت علوم پیشنهاد نداده است بلکه ما موظف به اجرای آن هستیم اما من هم ابتدا باید با تحلیل‌ و استدلال‌هایی دل خود را راضی کنم تا بتوانم این طرح را اجرا کنم و امروز من این استدلال‌ها را برای خود فراهم کرده‌ام.

بحث میان دانشجویان و دانشجو تا جایی درگرفت که نهایتاً وزیر علوم با گفتن این جمله که "تفاوت نظر داریم" سعی کرد به بحث خاتمه دهد اما در ادامه جعفری‌نژاد دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی از جای خود بلند شد تا روی سن بیاید و با دانشجو رو در رو صحبت کند اما این مسأله با ناراحتی وزیر علوم همراه شد که نهایتاً وی از روی سن پایین آمد؛ البته با اصرار مشاورین وزیر علوم دانشجو مجدداً و برای ادامه بحث روی سن برگشت.

همچنین جعفری‌نژاد پشت تریبون رفت و گفت: ما در کشور دانشگاه‌های پولی نظیر دانشگاه آزاد، دانشگاه جامع علمی، کاربردی و دانشگاه پیام نور داریم اما نباید دانشگاه‌های مادرمان را مثل دانشگاه شریف، تهران، بهشتی و غیره را در اختیار این گزاره قرار دهیم.

این فعال دانشجویی ادامه داد: من خودم در دانشگاه تهران درس می‌خوانم و فرایندی که از اجرای طرح در میان دانشجویان داشته‌اند این است که هیچکدام از آنها حاضر نیستند کنار دانشجویی بنشینند که بدون هیچ توان علمی‌ای و تنها با داشتن پول و سرمایه به دانشگاه راه یافته است.

وی افزود: مشکل اصلی کشور ما که حتی امروز هم با آن سروکار داریم چیزی است که تمام اقدامات دستگاه‌های ما به سمت سرمایه‌داری حرکت می‌کنند.

جعفری‌نژاد خطاب به وزیر علوم ادامه داد: شما می‌گویید دلتان برای کسانی می‌سوزد که در داخل قبول نمی‌شوند و باید پول بپردازند و به خارج از کشور عزیمت کنند؛ اما اکنون با کاهش کیفیت آموزشی، همین دانشجویان متوسط و نه حتی نخبه دانشگاهی ما به دنبال خروج از کشور هستند؛ آیا بهتر نیست که خواسته این دانشجویان را در وزارت علوم پاسخ دهید.

وزیر علوم در پاسخ به صحبت‌های این فعال دانشجویی گفت: من قبول ندارم که کیفیت آموزشی ما پایین است چراکه ما اکنون در جایگاه هفدهم تولید علم قرار داریم و اما در خصوص دانشجوی پولی اعتقاد داریم که این سیاست اعمالی وزارت علوم سیاست درستی است و جلوی خیلی از مفاسد را می‌گیرد؛ ما اکنون 178 هزار نفر متقاضی تحصیلات تکمیلی داریم که از این بین تنها بخش کوچکی از آنها می‌توانند وارد دانشگاه شوند. حال وظیفه حاکمیت است که اگر می‌تواند چه به صورت دانشجویی پولی و چه غیر پولی این ظرفیت را حتی شده تنها یک عدد اضافه کند.

وی در پاسخ به انتقاد دانشجویان مبنی بر گزینش مدیران و رؤسای دانشگاه‌ها مبنی بر روابط و نه بر اساس ضوابط، اظهار داشت: من از افرادی که می‌شناسم باید معاونین خود و رؤساهای دانشگاه‌ها را انتخاب کنم یا از افرادی که نمی‌شناسم؟ من باید در بین افرادی که از آنها شناخت دارم تحقیق کنم که با کدام می‌توانم در وزارت علوم بهتر فعالیت کنم.

دانشجو اضافه کرد: کمیته 9نفره‌ای نیز تشکیل شده است که در آن کمیته در خصوص افراد بحث و بررسی می‌شود و نهایتاً نتیجه آن برای تصمیم‌گیری به من ارائه می‌شود.

دانشجو در پاسخ به انتقادی که پیرامون برخورد سلیقه‌ای مدیران مطرح شده بود، گفت: سلیقه را نمی‌توان در انتخاب و مدیریت حذف کرد اما می‌توان آن را کاهش داد.

وزیر علوم پس از پاسخ به موارد مطرح شده توسط دانشجویان به بیان انتظارات خود از تشکل‌های دانشجویی پرداخت.

دانشجو با اشاره به وضعیت امروز اقتصادی کشور گفت: مگر می‌شود قشر دانشجویی ما بدون در نظر گرفتن دغدغه تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند؟ ما در وضعیتی هستیم که باید کمر خود را محکم ببندیم؛ شما باید با قدرت درستان را بخوانید و به تولید داخلی کشور کمک کنید.

دانشجو انتظار دیگر خود را گفتمان سازی دانست و افزود: نباید بگذاریم که دشمن به دانشگاه‌های ما طمع پیدا کند.

وی در ادامه گفت: فضاسازی فرهنگی و سیاسی سالم به عهده شما فعالین این تشکل‌های دانشجویی است و ما نیز از شما انتظار داریم که در این خصوص ما را یاری دهید.

دانشجو در ادامه گفت: پرداختن به مسائل اعتقادی فکری زیربنایی جزو کارهای اساسی جنبش‌های دانشجویی است و لازمه آن در ابتدا این است که باید خودتان را بسازید.

دانشجو با اشاره به انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری تصریح کرد: در سالی که می‌آید در دانشگاه‌ها فضای انتخاباتی به وجود خواهد آمد که باید تشکل‌ها و دانشگاه‌های ما در این زمینه هوشیار باشند؛ همچنین باید امسال وحدت و یکپارچگی‌تان را به شدت حفظ کنید چراکه دشمنان قطعاً به دنبال این هستند که میان شما اختلاف بیاندازند.

وزیر علوم در ادامه انتظارات خود از تشکل‌های دانشجویی گفت: ترویج و تقویت قانون‌گرایی باید در دستور کار شما فعالین دانشجویی قرار بگیرد و همچنین باید مسأله تحول در علوم انسانی را نیز مطالبه و پی‌گیری کنید.

وزیر علوم در پایان گفت: انشالله که خداوند متعال همه ما را جزو خادمین کشور و ولایت قرار دهد.




تگ ها دانشجوی پولی اعتراض دانشجویان

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی