پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          16 آذر 1392 - 07 December 2013


مهمترین سئوالاتهای مطرح شده از سوی دانشجویان صنعتی شریف از رئیس جمهور

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در نامه ای خطاب به رئیس جمهور کشورمان سئوالات خود را مطرح کردند، از مهم ترین نگرانیهایی که دانشجویان مطرح کردند ایجاد فضای سیاست زده و ملتهب و در نتیجه فاصله گرفتن دانشگاه ها از مأموریت اصلی و نحوه انتصاب معاونان و مدیران در وزارت علوم بود.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از : خبرنگار مهر، جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف با توجه به حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به منسبت 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی در نامه ای سئوالات خود را از دکتر روحانی مطرح کردند که به متن این نامه به شرح زیر است:

"جناب آقای حجت الاسلام دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیت

هر ساله 16 آذر یادآور شهدایی است که خونشان را در راه مبارزه با استکبار داده اند. 16 آذر همواره برای جامعه دانشگاهی نقطه عطف حرکت ها و برنامه های دانشجویی بوده است.

امسال نیز تشریف فرمایی شما به دانشگاه شهید بهشتی در جلسه ای با حضور دانشجویان دانشگاه ها می تواند نویدبخش فراهم آمدن زمینه ای برای طرح پرسش ها و دغدغه های دانشجویان با نگاه های متفاوت باشد که ان شاء الله این چنین نیز خواهد شد. در ادامه جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بخشی از مهم ترین سوالات خود از ریاست محترم جمهوری را خدمتتان طرح می کنند:

1. در چند سال گذشته مسائل و مشکلات اقتصادی کشور، در صدر دغدغه های جاریِ عموم مردم قرار گرفته و مسئولین محترم نیز هرکدام به نوبه ی خود سعی در حل و فصل مشکلات داشته اند. اما در آستانه انتخابات 92 و پس از آن، حضرتعالی با گره زدن بیش از حد مسائل اقتصادی به دیپلماسی کشور در تعامل با کشورهای غربی خصوصاً ایالات متحده-که قطعا بی ارتباط نبوده و تأثیرات متقابل زیادی هم دارند- سعی بر این داشته که نظر عموم مردم را جلب و پس از کسب آراء به تحقق شعارها و وعده های خود بپردازید. اما سوال اصلی اینجاست که آیا تصور نمی کنید که گره زدن تمام و کمال مشکلات اقتصادی به مسائل بین المللی و خارج از کشور می تواند باعث غافل شدن از ساخت درونی اقتصاد کشور شود و تا کنون نیز کما بیش شده است؟ در این میان جایگاه امر مهمی مثل اقتصاد مقاومتی چه می شود و دولت محترم در صد روز نخست چه اقداماتی در جهت مقاومتی کردن اقتصاد کشور داشته است؟ ما دانشجویان راه حل قطعی و اصلی حل مسائل را توجه به توان درونی و نه امید و وابستگی به بیرون از این مرزها می دانیم و سوالمان این است که دولت محترم چه طرح هایی برای تحقق محکمتر کردن ساخت درونی کشور در زمینه اقصاد و دیگر زمینه ها دارد؟ از طرف دیگر آیا این القاء عمومی و ایجاد بیش از پیش مطالبه مردمی در این جهت خاص-حل مشکلات اقتصادی صرفا از طریق مذاکرات و ارتباط با غربی ها - باعث خالی شدن دست تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات نمی شود؟ به عنوان مثال طرح این موضوع در دانشگاه تهران که خزانه کشور خالی است-فارغ از صحت یا عدم صحت این مطلب- آن هم تنها یک روز قبل از دور اول مذاکرات چه معنا و نتیجه ای غیر از خالی شدن دست مذاکره کنندگان کشور و پایین آوردن موضع کشورمان در این مذاکرات حساس می توانست داشته باشد؟

2.ما دانشجویان هرچند راه حل اصلی را برای حل مسائل اقتصادی کشور در مسیری مثل مذاکرات نمی بینیم ولی در هر صورت معتقدیم مذاکرات و توافقاتی که بر سر حقوق یک ملت آن هم برای مدت بسیار طولانی انجام می شود نیز از جهات مختلف حائز اهمیت می باشد. در این زمینه سوالاتی وجود دارد که از جنابعالی که خود زمانی سرپرست تیم مذاکره کننده کشورمان بوده اید جای طرح و پرسش دارد. بنظر می رسد در این موافقتنامه و بخصوص در گام نخست هیچ گونه توازنی نسبت به گام پایانی دو طرف وجود ندارد، از طرفی جمهوری اسلامی تقریبا تمامی اصلی ترین مواردی که حاضر بوده بر سر آن در مقطعی معامله کند را داده و از طرف دیگر، غربی ها حتی کوچکترین تغییر یا تعلیق در زمینه تحریم های اصلی یعنی نفتی و بانکی ایجاد نکرده اند، آیا این عدم توازن-خصوصا با توجه به بی اعتمادی ما به طرف های غربی و نیز اصرار تیم مذاکره کننده بر گام های همزمان و هم وزن و نه گام های یکی پس از دیگری- برداشتن گام های بعدی را بسیار مشکل نمی کند؟ تنظیم این گام اول به شکل نامتوازن با چه توجیهی صورت پذیرفته است؟ نکته دیگری که در این توافق به چشم میخورد شفافیت و روشن بودن اقدامات ایران و از طرف دیگر به کار بردن کلمات مبهم-و در بسیاری از موارد کلماتی که در NPT نیامده و تعریف روشنی ندارد- و عبارت های ابهام آمیز در تعریف اقدامات غربی ها می باشد، در این مورد نیز توجیهات خود را جهت تنویر افکار عمومی بفرمایید. مشکل دیگری که در این موافقتنامه به راحتی به چشم می خورد عدم تضمین قطعی برای خروج پرونده هسته ای کشورمان از شورای امنیت و ملغی شدن قطعنامه ها و تحریم های چندجانبه و یکجانبه می باشد، ایجاد راه های گریز برای این امور- به عنوان مثال – با توجه به نکات ذکر شده چگونه با قطعیت اعلام می دارید که طبق توافق در نهایت تمامی تحریم ها قطعا برداشته خواهد شد؟ نکته پایانی اینکه عدم توازن در اقدامات دو طرف و نیز ابهامات زیاد در تعریف اقدامات طرف مقابل و همچنین وجود راه های گریز قانونی و حقوقی طبق متن برای طرف مقابل جهت عدم انجام خواسته های ایران و نکات و مشکلات عدیده ی دیگری که در این زمینه وجود دارد این سوال و ابهام را در ذهن دانشجویان ایجاد می کند که آیا دولت محترم برای رسیدن این توافق به صد روز اول گزارش دهی اصرار خاصی داشته است؟ و اگر این اصرار وجود داشته چه توجیهی می توان برای آن ذکر کرد، خصوصا اینکه این موافقتنامه بر سر حقوق یک ملت آن هم برای مدت نامحدود نوشته شده است.

3. در این برهه تاریخی از دهه پیشرفت و عدالت یکی از مهم ترین اولویت های کشور پرداختن به رشد علمی و فناوری می باشد و برای این مهم نیز اصلی ترین پایگاه دانشگاه ها هستند. یکی از مهم ترین نگرانی ها در این زمینه ایجاد فضای سیاست زده و ملتهب و در نتیجه فاصله گرفتن دانشگاه ها از مأموریت اصلی آن ها می باشد و نحوه انتصاب معاونان و مشاوران و مدیران اصلی در وزارت علوم نیز نگرانی ها را دوچندان می نماید. انتصاب مدیرانی که به گفته وزیر اطلاعات برای برخی از آن ها استعلامی نشده و عجیب تر از آن افرادی که پاسخ استعلام آن ها منفی بوده چه معنایی جز حاشیه سازی و سیاست زده کردن فضای وزارت علوم و به تبع آن دانشگاه ها می تواند داشته باشد؟ دولت برای هرچه فزاینده تر شدن روند رشد علمی کشور چه برنامه هایی دارد و در این 100 روز نخست دست به چه اقداماتی زده است؟

4. انتخابات سال 88 یکی از مهم ترین مقاطع پس از انقلاب بود که در آن عده ای با ادعای واهی تقلب شیرینی حماسه حضور بی سابقه ملت را به کامشان تلخ کردند. هرچند ادعای تقلب کاملا بی اساس و فاقد هرگونه استدلال و شواهد بود ولی قطعا نحوه پیگیری این ادعا خارج از چارچوب های قانونی و شرعی بود که نامی جز افراطی گری و تند روی نمی توان بر آن نهاد. اکنون که دولت محترم با شعار اعتدال بر سر کار آمده و مردم نیز به این شعار اقبال نشان داده اند بنظر می رسد زمینه اجتماعی بیش از پیش برای برخورد شرعی و قانونی با کسانی که بیشترین افراطی گری را رقم زده اند مناسب به نظر می رسد. سران فتنه را مطابق مبانی شرعی و فقهی مان مفسد فی الارض می دانیم و از شما می خواهیم هرچه سریعتر زمینه اجرای حکم آن ها را در حد توان فراهم نمایید. در پایان از شما می خواهیم نظر صریح خود را در این زمینه بیان نمایید.

در اینجا ضمن تشکر از حضور شما میان دانشجویان، امیدواریم در جلسه ای با حضور همه طیف های دانشجویی، امکان پرسشگری و مطالبه گری دانشجویان با دیدگاه های مختلف را فراهم نمایید.
و من الله التوفیق"


تگ ها سوالات دانشجویان از رئیس جمهور سوالات دانشجویان سوالات مطرح شده دانشجویان از روحانی

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی