پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          20 آذر 1392 - 11 December 2013


کنار آمدن با چالش‌های زندگی دانشجویی در خوابگاه

دانشجویان در طول زندگی دانشجویی خود تا حدودی به نوعی احساس سردرگمی و استرس دارند که این مشکل به ویژه در دانشجویان تازه‌وارد جدی‌تر است.

به گزارش پرتال دانشگا هی به نقل از : سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با وجودی که تمام تجربیات زندگی دانشجویی در خوابگاه مثبت نیستند اما معمولا راهکارها و دستورالعمل‌ها وجود دارند که این روند انتقال از زندگی عادی به زندگی خوابگاهی را تا حدودی آسان‌تر می‌کنند.



به گزارش سایت اینترنتی «ای‌هاو»، برخی از این راهکارهای موثر برای سازگار شدن با زندگی خوابگاهی و داشتن دوران دانشجویی سالم‌تر و کم‌استرس‌تر عبارتند از:

- سعی کنید هم‌اتاقی‌ خود را بهتر بشناسید زیرا قطعا قرار است با این فرد زمان قابل توجهی را در طول این دوران بگذرانید و با وی برخورد داشته باشید. پس اگر حتی قرار است با هم دوست نباشید اما ضروری است دست کم با او رابطه مسالمت‌آمیزی داشته باشید. این مساله می‌تواند برای دانشجویانی که تاکنون داشتن اتاق مشترک را تجربه نکرده‌اند به شدت چالش‌برانگیز باشد اما با اندکی صبر و درک متقابل، رسیدن به تفاهم امکان‌پذیر است. حتی در صورتی که با هم‌اتاق خود در تضاد کامل هستید بازهم به این معنی نیست که هرگز دوستان طولانی‌مدتی نخواهید بود. پس سعی کنید آنچه را که او دوست دارد یا ندارد، امیدها، رویاها و اهداف او را بشناسید اما پیش از اقدام به این کار برای خود مرزها و حریمی را تعریف کنید. با هم توافق کنید که به یکدیگر زمانی کافی و فضای شخصی بدهید اما زمانی را هم به هر دو نفرتان اختصاص دهید تا با هم بگذرانید و کارهایی را به طور مشترک انجام دهید. بعضی وقت‌ها شریک شدن در یک وعده غذایی و همدلی در مشکلات دانشگاهی می‌تواند دو نفر را بیشتر به هم نزدیک کند.

- از به همراه آوردن تمام مایحتاج خود به خوابگاه اطمینان حاصل کنید. در صورتی که فراموش کردید لوازم ضروری خود را همراه بیاورید در اولین فرصت پس از مستقر شدن برای آوردن آنها به خوابگاه اقدام کنید. هیچ چیزی غیر از نداشتن وسایل ضروری نظیر حوله تمیز یا مسواک در یک مکان جدید باعث کلافگی نمی‌شود. برخی دانشگاه‌ها برای دانشجویان خود اطلاعاتی از هم‌اتاقی‌شان شامل نام و شماره تلفن را در اختیار می‌گذارند تا در صورت امکان تا قبل از اینکه با وی هم‌اتاق شوید بتوانید وی را ملاقات کرده و بهتر بشناسید یا برای تقسیم وظایف نظیر آوردن برخی وسایل بزرگ مانند یخچال فریزر با هم به توافق برسید.

- خوابگاه را به خانه خود تبدیل کنید. حتی از دیوارها هم غفلت نکنید و آنها را خالی نگذارید. کتابخانه خود را هم فقط از کتاب‌ها و جزوه‌های درسی پُر نکنید. چند پوستر و وسایل دکوراسیون منزل را با خود همراه بیاورید اما از این فرصت برای خرید وسایل جدید نیز استفاده کنید. برخی فروشگاه‌های دانشگاهی تمام مایحتاج ضروری از پوستر و وسایل سرگرمی گرفته تا چراغ خواب و مطالعه را برای فروش عرضه می‌کنند.

- با نگهبان خوابگاه ملاقات کنید و او را نیز مانند هم‌اتاقی خود بدانید. چرا که در طول ترم، نگهبان خوابگاه مسئول قانونی حل مشکلاتی است که در خوابگاه اتفاق می‌افتد. وی مسئول است تا امنیت و سلامت ساکنان خوابگاه را تامین کند. نگهبان‌ها در خوابگاه‌ها برای کمک به دانشجویان در زمان بروز مشکلات و مشاجرات احتمالی حضور دارند.

- برخی وعده‌های غذایی را در بوفه دانشگاه صرف کنید. حتی اگر فردی را در آنجا نمی‌شناسید و یا کسی نیست که با او غذا بخورید. درس خواندن و مطالعه در بوفه دانشگاه معنی ندارد و سعی کنید حتی برای اولین بار، کتاب‌های خود را همراهتان به بوفه نبرید چون اطرافیانتان در صورتی که شما را غرق در مطالعه ببینند از آمدن به سمت‌تان استقبال نمی‌کنند.

- از فعالیت‌هایی که در سالن دانشگاه انجام می‌شوند اطلاع کسب کنید. برخی از دانشگا‌ه‌ها اتاق‌های مخصوص تماشای تلویزیون و سالن‌های ورزش دارند. این مکان‌ها می‌توانند بهترین جا برای ملاقات با افراد جدید باشند. اگر در این سالن‌ها گروه یا باشگاهی بود برای پیوستن به آنها درنگ نکنید. این مساله شامل سایر فعالیت‌های دانشگاهی نیز می‌شود.

- گشتی در خارج از خوابگاه بزنید. بعضی وقت‌ها لازم است برای هواخوری و قدم زدن از خوابگاه خارج شوید. خواه در مواقعی که اتاق شما در انحصار هم‌اتاقی‌تان در آمده یا هنگامی که مراسمی در سالن خوابگاه در حال اجرا است. پس جایی را پیدا کنید که در آنجا بتوانید با خود خلوت کنید. این مکان می‌تواند آزمایشگاه کامپیوتر، کتابخانه دانشگاه، کافی‌شاپ یا مسیر پیاده‌روی باشد. کمی خلوت‌گزینی نه تنها به سلامت روحی و روانی شما کمک می‌کند بلکه روابط شما با افرادی که با آنها زندگی می‌کنید را نیز بهبود می‌بخشد.

- ادب را نه فقط با افرادی که اتاق خود را با آنها شریک هستید بلکه با سایر ساکنان خوابگاه رعایت کنید. دیوارهای اتاق‌های خوابگاه معمولا ضخامت کمی دارند و صدای موسیقی و تلویزیون به راحتی از آن عبور می‌کند. اگر دیدید شخصی در خوابگاه سروصدای زیادی می‌کند،‌ هنگام تذکر دادن به وی و در خواست رعایت سکوت، هرگز ادب و احترام را فراموش نکنید و همیشه خود را جای آنها بگذارید.

- از برنامه کلاسی و درسی هم‌اتاقی و دوستان خود مطلع شوید. شاید این فرصت مناسبی باشد تا با افرادی که در خوابگاه شما هستند کلاس‌های مشترکی بردارید. درس خواندن با همکلاسی که چند اتاق آن طرف تر از شماست، فواید زیادی می‌تواند داشته باشد.

چند نکته و هشدار ضروری

هیچ چیز دلهره‌آورتر از این نیست که خانه را به مقصد مکانی ترک کنید که در آنجا چهره‌های جدید شما را احاطه کرده‌اند. اما این را به خاطر داشته باشید شما تنها فردی نیستید که این مشکل را دارید. بیشتر افرادی را که ملاقات می‌کنید نیز به همان اندازه که شما احساس تنهایی می‌کنید تنها هستند و به دنبال فردی هستند که با او ارتباط برقرار کنند. به همه فرصت بدهید. از روی ظاهر قضاوت نکنید. بعضی وقت‌ها دوستی‌های عمیق بین افرادی شکل می‌گیرد که در نخستین نگاه کاملا با هم متفاوت هستند. و بالاخره اینکه از قوانین خوابگاه اطلاع کافی کسب کنید.

تگ ها مشکلات زندگی دانشجویی زندگی دانجشویی کنار آمدن با مشکلات خوابگاه حل مشکلات خوابگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی