پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          28 بهمن 1392 - 17 February 2014


اعتراض‌ جمعی از دانشجویان بینایی‌سنجی دانشگاه مشهد

تجمع اعتراض‌آمیز جمعی از دانشجویان بینایی سنجی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور مسوولان دانشگاه به پایان رسید.

به گزارش پرتال دانشگاهی به نقل از: خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، روز شنبه تعدادی از دانشجویان رشته بینایی‌سنجی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اعتراض به پذیرش بدون آزمون دانش‌آموختگان کاردانی رشته اپتیک در مقطع کارشناسی رشته بینایی‌سنجی نسبت به شرایط آموزشی خود اعتراض کردند.

این دانشجویان معتقدند که برخی از مسوولان وزارت بهداشت در سال‌های اخیر تصمیماتی گرفته‌اند که موجب ورود افراد بدون صلاحیت به این حوزه می‌شود.

ماجرا از اینجا آغاز شده است که در سال 1376 وزارت علوم تحقیقات و فناوری رشته‌ای را در دانشگاه علمی - کاربردی با عنوان اپتیک راه‌اندازی کرد که بنا به دلایلی در سال‌های بعد منحل شد و در پی تعطیلی آن تعدادی از دانشجویان و دانش‌آموختگان این رشته درخواست خود را مبنی بر ادامه تحصیل در رشته بینایی‌سنجی به وزارت بهداشت ارائه کردند.

وزارت بهداشت در تیرماه سال جاری اعلام کرد که آزمون کارشناسی ناپیوسته اپتومتری 14 شهریور‌ماه 92 برگزار می‌شود که اعلام این اطلاعیه با اعتراض اپتومتریست‌ها مواجه شد، اما علیرغم مخالفت‌ها دانش‌آموختگان اپتیک در آزمون مربوطه ثبت‌نام و شرکت کردند و 30 نفر از مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و 25 نفر نیز در بهمن‌ماه سال جاری وارد دانشگاه ایران شدند.

اعتراض اصلی دانشجویان بینایی‌سنجی (اپتومتری)، رعایت عدالت در ایجاد شرایط برابر و یکسان برای همه افراد است و معتقدند تنها راه قانونی و منطقی برای ورود به رشته اپتومتری باید مانند سایر رشته‌ها، کنکور سراسری باشد.

به همین علت صبح امروز، دانشجویان بینایی‌سنجی دانشکده پیراپزشکی مشهد برای اعتراض به تضییع حقوقشان دست به تجمع زدند.

با ورود به محوطه دانشکده پیراپزشکی حدود 40 نفر از دانشجویان بینایی‌سنجی را می‌بینم که با تشکیل حلقه‌هایی به بیان نظراتشان در خصوص این موضوع پرداختند.

ورود دانشجویان اپتیک به رشته‌ی بینایی‌سنجی، منصفانه نیست

نماینده این دانشجویان می‌گوید: دانشجویان رشته بینایی‌سنجی مشکلات مختلفی دارند اما موضوعی که در حال حاضر سبب اعتراض ‌جمعی ما شده است ورود بدون آزمون دانشجویان کاردانی اپتیک به رشته بینایی‌سنجی و دریافت مدرک کارشناسی در این رشته است.

وی با ادعای این که دانشجویان رشته اپتیک هیچ دانشی در خصوص چشم و بینایی ندارند و تنها اطلاعاتی در مورد انواع عینک دارند،اظهار می‌کند: تمام دانشجویان رشته بینایی‌سنجی رتبه‌های زیر 2هزار را در کنکور سراسری کسب کرده‌اند، در حالیکه رتبه‌های دانشجویان اپتیک با ما قابل مقایسه نیست و منصفانه نیست که دانشجویان این دو رشته در یک سطح قرار گیرند.

دانشجویان اپتیک به بینایی‌سنجی تحمیل شده‌اند

دانشجوی دیگری با اشاره به اینکه رشته اپتیک در کشور منحل شده است، می‌گوید: دانشجویان رشته بینایی‌سنجی با رتبه‌های بسیار خوبی وارد دانشگاه شده‌اند و شایسته نیست با دانشجویان رشته اپتیک که چنین جایگاهی را ندارند در یک سطح قرار بگیرند و در واقع کاردان‌های اپتیک به رشته ما تحمیل شده‌اند.

اعتراض اصلی این دانشجویان به برگزاری آزمون از این افراد و اجازه ورود آنان به رشته بینایی‌سنجی است زیرا به اعتقاد دانشجویان بینایی‌سنجی این اقدام تضییع آشکار حقوق آنان است و مهم‌تر از آن اینکه ورود این افراد به دلیل نداشتن دانش لازم زنگ خطری برای سلامت بینایی جامعه محسوب می‌شود.

در پی اعتراض دانشجویان بینایی‌سنجی دانشکده پیراپزشکی مشهد، مسئولین این دانشکده برای پاسخگویی به خواسته دانشجویان به جمع آنان آمدند.

عدم پذیرش کاردان‌های اپتیک توسط دانشکده پیراپزشکی مشهد

دکتر عباس عظیمی - رییس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص به ایسنا گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدا با این موضوع مخالف بود و در حال حاضر نیز با پذیرش دانشجویان اپتیک در رشته بینایی‌سنجی به شدت مخالف است و برنامه‌ای هم برای اجرای این موضوع ندارد.

وی با بیان اینکه تا به حال هیچ دانشجوی اپتیکی در دانشکده پیراپزشکی مشهد پذیرفته نشده است، عنوان کرد: نباید تاوان این تصمیم‌گیری را دانشگاه و دانشجویان بپردازند.

عظیمی تصریح کرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال 1376 با چهارهدف ساخت و ارایه عینک‌های طبی، کار در صنایع اپتیک مانند کارخانه‌های عدسی تراشی، واحدهای ساخت قطعات و دستگاه‌های نوری و لیزری، تامین و نگهداری دستگاه‌های اپتیکی و ارایه خدمات فنی رشته‌ای را در دانشگاه علمی و کاربردی با عنوان اپتیک راه‌اندازی کرد.

وی افزود: تمام رشته‌هایی که برای دانشجویان اپتیک در نظر گرفته شده، متناسب با نیاز جامعه است اما در ایران فقط در زمینه‌ی ساخت وارایه عینک‌های طبی شاهد اقدامات موثری بوده‌ایم.

عظیمی با اشاره به اینکه تاکنون کاردانی‌های اپتیک در سه دوره در رشته بینایی‌سنجی فارغ‌التحصیل شده‌اند، اظهار کرد: این مسئله با اعتراض شدید مسئولان و دانشجویان رشته بینایی‌سنجی مواجه شد و در همان زمان نیز وزارت بهداشت تصمیم گرفت با توجه به مغایرت این دو رشته از ادامه تحصیل دانشجویان اپتیک جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت تصمیم گرفته است در دانشگاه بین‌المللی شهید بهشتی و دانشگاه ایران 250 نفر از کاردان‌های اپتیک را طی یک دوره دو ساله برای اخذ درجه بینایی‌سنجی با دریافت شهریه آماده کند.

عظیمی ادامه داد: باید بدانیم که دانشجویان رشته اپتومتری افرادی هستند که بالاترین رتبه‌ها را در پذیرش کنکور دارند و بسیار خلاق و باهوش هستند.

وی با بیان اینکه اخذ مدرک لیسانس برای دانشجویان کاردان اپتیک غیرمنطقی و دور از کارشناسی است، تصریح کرد: مسئولان کارگروه وزارت بهداشت باید در این موضوع، بازبینی کنند.

عظیمی بیان کرد: در حال حاضر راهکاری که برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنم این است که دانشجویان اپتیک را در رشته خود فارغ‌التحصیل کنند زیرا جامعه به آنان نیز نیازمند است.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان اپتومتری واحدهای درسی مربوط به کل سیستم بدن را گذرانده‌اند، اما دانشجویان اپتیک این واحدها را در طول دوران تحصیلی خود دریافت نمی‌کنند، تصریح کرد: ورود دانشجویان اپتیک که تخصص چشم‌پزشکی ندارند می‌تواند جان و سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

فعالیت رشته اپتیک فقط در زمینه ساخت عینک طبی است

عظیمی بیان کرد: دانشجویان رشته اپتیک برای انجام معاینه پزشکی تربیت نشده‌اند بلکه تنها برای ساخت عینک طبی آموزش دیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چهار دانشکده پیراپزشکی در کشور وجود دارد که هر کدام از آن‌ها سالانه به طور متوسط 30 دانشجو را تربیت می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و 100 اپتومتریست در کشور داریم که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در این خصوص با کمبود مواجه هستیم.

عظیمی با بیان اینکه در کشور حدود هفت هزار اپتومتریست کمبود داریم، گفت: مشکل کمبود اپتومتریست به این دلیل به وجودآمده است که اپتومتریست‌ها توزیع مناسبی نداشتند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر اپتومتریست‌ها بیشتردر استان‌هایی مانند فارس، تهران، خراسان رضوی، شمال و کرمانشاه متمرکز شده‌اند، در صورتی‌که در استان‌های جنوبی، مرکزی و غربی کشور با کمبود اپتومتریست مواجه هستیم.

تگ ها دانشجویان بینایی‌سنجی اعتراض دانشجویان بینایی‌سنجی دانشجوی بینایی سنجی

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی