پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشجویی          03 اسفند 1392 - 22 February 2014


پذيرش دانشجو با حقوق در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

» سرويس: دانشگاه و حوزه - آموزشي

رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي از پذيرش دانشجو در قالب دو طرح «پذيرش با اعطاي تسهيلات» و «پذيرش تقاضامحور از صنعت» از مهرماه سال 93 در اين دانشگاه خبر داد.

به گزارش خپرتال دانشگاهی به نقل از : برنگار دانشگاهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر سعيد رضايي در نشستي خبري با بيان اينکه دانشگاه فني و حرفه‌اي از سال 90 بر اساس برنامه پنجم توسعه به وزارت علوم منتقل شد، اظهار کرد: پس از اين اتفاق ما مسيري را براي دانشگاه خود انتخاب کرديم که در مسير ديگر دانشگاه‌هاي کشور نبود چرا که هم ماهيت دانشجوهاي ما با دانشگاه‌هاي ديگر تفاوت دارد و هم ماهيت نوع آموزش در دانشگاه‌ فني و حرفه‌اي که بيشتر کارگاهي است.

وي رسالت دانشگاه فني و حرفه‌اي را تربيت تکنيسين ماهر براي بخش‌هاي مختلف، جامعه عنوان کرد و گفت:‌ اين بحث مغفول بسيار مهمي است که در کشور همه از آن فرار کرده‌اند.

رييس دانشگاه فني و حرفه‌اي با بيان اينکه ما در حال حاضر 90 رشته کارداني داريم، اظهار کرد: از اين تعداد 34 رشته تا کارشناسي ناپيوسته نيز در دانشگاه ما وجود دارد، اما به طور کلي رويکرد ما اين است که اگر فوق ديپلم کار بلد داشته باشيم بهتر از فوق ليسانس بيکار است.

رضايي با بيان اينکه تنها هشت درصد از ظرفيت دانشجويان کارداني ما به کارشناسي ارتقا پيدا مي‌کند، تصريح کرد در ادبيات دنيا ما دانشگاه نسل سوم را داريم که هدفش اين است که در کنار آموزش و پژوهش بايد توليد محصول هم داشته باشد.

وي با اشاره به وجود بيش از 1300 کارگاه و آزمايشگاه و همچنين ميلياردها ريال تجهيزات و امکانات در دانشگاه فني و حرفه‌اي گفت:‌ از اين بابت دانشگاه فني و حرفه‌اي غني ترين مجموعه آموزش عالي است که بيش از پنج ميليون متر مربع ساختمان دارد. اين پتانسيل‌ها نشان مي‌دهد که ما مي‌توانيم دانشگاه نسل سوم نيز باشيم.

رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي با بيان اينکه براي عملياتي‌کردن اين قضيه از امسال طرح جديدي با عنوان طرح پذيرش دانشجو با اعطاي تسهيلات را شروع کرديم، اظهار کرد: بر اين اساس از مهرماه سال آينده پنج درصد ظرفيت پذيرش کل دانشگاه فني و حرفه‌اي به پذيرش اين نوع دانشجويان مربوط مي‌شود.

رضايي افزود: بر اساس اين طرح حداقل ماهيانه 200 هزار تومان به هر دانشجو در ازاي کاري که براي ما انجام مي‌دهد تعلق خواهد گرفت که اين پول را از اعتبارات دولتي نمي‌گيريم بلکه از محل درآمد کاري که اين دانشجويان در آزمايشگاه‌هاي ما انجام مي‌دهند تامين خواهد شد.

وي با بيان اينکه براي پذيرش دانشجو در اين طرح آزمون ورودي سختي با نظارت سازمان سنجش در نظر گرفته‌ايم تصريح کرد: ما مي‌خواهيم بهترين افراد را در اين طرح جذب کنيم که پذيرفته شدگان به صورت سه برابر ظرفيت به مراکز فني و حرفه‌اي معرفي مي‌شوند تا پس از انجام مصاحبه پذيرفته شدگان نهايي مشخص شوند.

رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي با بيان اينکه پتانسيل پذيرش اين تعداد دانشجو در دانشگاه بيش از پنج درصد است گفت: به اين دليل تصميم بر پذيرش پنج درصد گرفتيم که هم زيرساخت‌ها فراهم شود و هم فرهنگسازي کنيم، بنابراين اگر بتوانيم هم به دانشجويان خود مدرک دهيم و هم اشتغال حداقلي را برايشان تامين کنيم و کمک هزينه تحصيل را هم پرداخت کنيم، بهترين کار را انجام داده‌ايم.

رضايي خاطر نشان کرد: اين طرح را به مجلس شوراي اسلامي، وزارت علوم و ساير بخش‌هاي مرتبط نيز اطلاع رساني کرده‌ايم که با آن موافقت شده است.

وي با اشاره به طرح آموزش عالي تقاضامحور در دانشگاه فني و حرفه‌اي به عنوان يکي ديگر از برنامه‌هاي جديد اين دانشگاه از سال آينده اظهار کرد: بر اساس اين طرح کارخانجات، صنايع، بخش خصوصي و حتي نيمه دولتي که نياز به نيروي کار مرتبط با حوزه خود را دارند تقاضا مي‌دهند و ما دانشجوهايشان را پذيرش و آموزش مي‌دهيم.

رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي با بيان اينکه ما در دانشگاه فني و حرفه‌اي تقريبا در همه رشته‌ها بازار کار داريم، تصريح کرد: بجز برخي از رشته‌ها مثل حسابداري و کامپيوتر که بازار کار آنها اشباع شده است.

رضايي افزود: بر اساس طرح آموزش عالي تقاضامحور بيشتر وقت دانشجو در محيط کار و بخشي از آن نيز در محيط آموزشي مي‌گذرد.

وي درباره جزئيات اين طرح تصريح کرد: صنعت مي‌تواند حداکثر تا 20 درصد واحدهاي درسي رشته مرتبط را بر اساس نياز خود تنظيم کند.

رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي با بيان اينکه اين دو طرح در بخشهاي مختلف مربوط تصويب شده و منتظر نظر شوراي گسترش آموزش عالي هستيم، گفت: اين طرح‌ها از مهرماه سال 93 پذيرش دانشجو خواهند داشت که در حال حاضر مشغول انجام کارهاي ثبت اين رشته‌ها در دفترچه آزمون هستيم.

رضايي با اشاره به طرح سرباز تکنيسين يا سپاه توليد گفت: اين يکي ديگر از طرح‌هاي پيش روي دانشگاه فني و حرفه‌اي است که البته هنوز تصويب نشده است.

وي با اشاره به تاکيد مقام معظم رهبري بر کارآفريني اظهار کرد: ما اعتقاد داريم که اگر بتوانيم بخشي از فارغ التحصيلان را به جاي خدمت سربازي در آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌ها به کار بگيريم به کارآفريني کمک کرده‌ايم که اين افراد هم مي‌توانند به عنوان تکنيسين در کارگاه‌هاي ما کار کنند و هم کمکي براي دانشجويان باشند.

رئيس دانشگاه فني و حرفه‌اي با بيان اينکه قصد پذيرش دانشجوي خارجي در دانشگاه را داريم تصريح کرد: در مرحله اول قرار شده پذيرش 300 دانشجو از کشور افغانستان داشته باشيم که با دستور العمل‌هاي خاص براي تامين تکنيسين و نيروي ماهر افغانستان رقم خواهد خورد اما مايليم که براي ديگر کشورها نيز از جمله عراق که با توجه به شرايط اين کشور نياز به تکنيسين و نيروي ماهر دارد اين فاز را افزايش دهيم.

رضايي با بيان اينکه در سال گذشته 800 ميليون تومان از اعتبارات دانشگاه براي پايلوت طرح‌هاي مذکور اختصاص داديم گفت: اين مبلغ براي تعاوني‌ها و طرح‌هاي توليد اختصاص داده شد که همه آنها در قالب وام قابل بازگشت پرداخت شده است بنابراين ما به هيچ عنوان به دنبال استفاده از سرمايه‌هاي دولت به عنوان کمک براي هزينه در دانشگاه نيستيم بلکه به دنبال وام و تسهيلات هستيم که دانشگاه‌هاي ما بدانند در قالب پولي که مي‌گيرند بايد فعاليت کنند. بنابراين اگر دولت از جهت تامين اعتبارات اين وام‌ها به ما ياري برساند ما نيز آمادگي داريم که همين تسهيلات را بر اساس ضوابط موجود به آنها بازگردانيم.

تگ ها پذیرش دانشجو پذیرش دانشجوی علمی و کاربردی پذیش دانشجو در دانشگاه

پر بازدیدترین اخبار دانشجویی

خبرنامه - شبکه های اجتماعی