درصد دانشجويان علوم پزشكي اختلالات رواني دارند
معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي كردستان:
آيين نامه تشخيص عدم صلاحيت دانشجو براي ادامه تحصيل تدوين شود
معاون دانشجويي و فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي كردستان گفت: شيوع اختلالات رواني در بين دانشجويان، اين گروه از قشر فرهنگي جامعه را به قشري آسيب پذير تبديل كرده است، اين مساله با توجه به نفوذ جوانان و آيندهاي كه در جامعه پيش رو دارند، مسئلهاي قابل توجه است.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عبدالملكي در نشست سراسري معاونين دانشجويي دانشگاههاي علوم پزشكي با ارائه نتايج كارگروه خود، آمار جهاني دانشجويان داراي اختلال رواني را حدود 30 درصد اعلام كرد و افزود: بنا بر آمارگيري كه در كشورمان در بين دانشگاههاي علوم پزشكي صورت گرفته است، در سال 87 ميانگين دانشجويان مبتلا به اين اختلالات 25 درصد گزارش شده است.
وي با اشاره به عوامل موثر در ايجاد مشكلات روحي، بيان كرد: مسايل و مشكلات نوجواني، استرس، ورود به مقطع جديد، روابط دختر و پسر، جدايي از خانواده، مهاجرت و چالشهاي زندگي دانشجويي از جمله عوامل موثر در ايجاد اين گونه مشكلات روحي رواني به شمار ميآيد.
عبدالملكي اظهار كرد: از سويي علاوه بر دانشجويان دانشگاههاي دنيا، دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي به علت طولاني بودن زمان تحصيل و بار سنگين علمي آنان در دانشگاه، بيشتر با اين معضل روبرو هستند كه در مواقعي ايجاد فضاهاي آزاد در وقت آموزشي دانشجويان عامل ايجاد تمايل بيشتر دانشجو به اين سمت و سو ميشود تا جاييكه بر اساس آمار گزارش شده با وجود برنامه ريزيهاي آموزشي، فرهنگي و رفاهي و تشكيل به موقع كلاسها، تنها 21 درصد وقت دانشجويان صرف مسايل آموزشي ميشود و مابقي 79 درصد وقت آنها فارغ از هرگونه برنامه است.
وي با اشاره به پيامدهاي آسيبهاي روحي رواني در بين دانشجويان، تصريح كرد: خشونت، عدم تطابق با محيط جديد، عدم كنترل هيجانات، ناسازگاري، اضطراب و نگراني، افت تحصيلي و مشروطي، اعتياد و سوء مصرف مواد، افسردگي و نااميدي و خودكشي از پيامدهاي اين آسيبها به شمار ميآيد.
معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي كردستان با بيان اينكه در اين بين تنها ابزار موجود در دست مسئولين، آيين نامهها و ابزار انضباطي است كه مطمئنا كار به جايي نخواهد برد، گفت: تنها راه جهت پيشگيري و درمان، مشاوره است كه با توجه به تجارب دنيا، پاسخي مناسب به اين مشكل است اما بايد دقت كرد كه در حال حاضر و در شرايط كنوني، ساختار مشاوره در كشور ما چگونه است و چه امكاناتي در اختيار ما قرار دارد.
وي با اشاره به دفتر مركزي مشاوره دانشجويي، شوراي سياستگذاري، كميته مشورتي، كميته هماهنگي و برنامه ريزي و دفاتر مشاوره دانشجويي در دانشگاهها به عنوان مراكز مشاوره، خاطر نشان كرد: در ادامه اين مسئله نبايد از مشكلات اين دفاتر در بحث ساختارها، فضاهاي فيزيكي و تجهيزاتي غافل ماند كه هر روز نيز با پذيرش بيشتر دانشجو بر بار مشكلات آنان افزوده ميشود.
عبدالملكي با اعلام اينكه در كنار اين دفاتر مشاوره، شورايي به نام شوراي تامين بهداشت روان بهعنوان يك شوراي سياست گذاري در وزارت بهداشت تشكيل شده است، افزود: انتظار ميرود اين شورا وضع مناسب خود را بتواند پيدا كند.
وي در رابطه با اهم وظايف اين دفتر اظهار كرد: تشكيل پروندههاي سلامت روان و غربالگري دانشجويان آسيب ديده و آموزش مهارتهاي زندگي به آنان از مهمترين وظايف دفاتر مشاوره به شمار ميآيد كه با وجود مشكلات جدي در زمينه منابع مالي و عدم انگيزه كاركنان كه پارامتر بسيار مهمي در عملكرد اين مراكز به شمار ميآيد، روبرو هستند.
عبدالملكي پيشنهاد كرد: تاكيد بر اهميت بهداشت روان در دانشگاهها توسط مسئولين دولت و دانشگاهها و وزارتخانههاي درگير، تعيين اهداف اختصاصي تامين بهداشت روان دفاتر مشاوره دانشجويي و بازنگري چارت تشكيلاتي متناسب با شاخصها از جمله پيشنهادات مطرح شده جهت مقابله با اين نوع آسيبها است.
معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي كردستان در خاتمه تصريح كرد: از طرف ديگر ايجاد رديف بودجه مستقل براي دفاتر مشاوره، تسهيل در جهت ادامه تحصيل كاركنان، آموزش اساتيد راهنما، تدوين نحوه ارتباط با خانوادهها و تدوين آيين نامه تشخيص عدم صلاحيت دانشجو براي ادامه تحصيل در رشته خاص ميتواند به حل مشكلات دانشجويان كمك شاياني كند.