انتشار كارنامه سلامت روان دانشجويان براي نخستين بار
كارنامه سلامت روان دانشجويان براي نخستين بار منتشر شد:
18 درصد مشكوك به اختلال رواني و 8 درصد تجربه مصرف قليان
15 درصد نااميد و 19 درصد دانشجويان پرخاشگر
رييس دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از انتشار كارنامه سلامت روان حدود 52 هزار دانشجوي مقطع كارشناسي وروديهاي سال 87 در 55 دانشگاه وزارت علوم خبرداد و گفت: در بين گروههاي آزمايشي، گروههاي زبان، علوم انساني و هنر به ترتيب داراي بيشترين دانشجويان مشكوك به اختلال رواني هستند.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر يعقوبي در سخناني در كارگاه آموزش مربيگري مهارتهاي زندگي كه روز سهشنبه در دانشگاه هنر برگزار شد، جزييات كارنامه سلامت روان دانشجويان را اعلام كرد كه براساس آن 7/56 درصد دانشجويان خوابگاهي، 8/39 درصد بومي، 8/2 درصد ساكن خانه اجارهاي به همراه دوستان، 6/0 درصد داراي خانه اجارهاي به تنهايي، 74 درصد علاقه به رشته خود دارند، 12 درصد از حمايت اجتماعي برخوردار نيستند، 4 درصد مراجعه به روانشناس، 26 درصد دچار شكست عاطفي، 5/9 درصد اطرافيان دانشجويان اقدام به خودكشي كردهاند، 3/32 درصد سازگاري با محيط جديد براي آنها دشوار است، 2/19 درصد پرخاشگر، 15 درصد نااميدي، 24 درصد داراي مشكلات مالي، 6 درصد مصرف كننده قرص آرامبخش، 8 درصد تجربه مصرف قليان، 1/1 درصد تجربه مصرف سيگار و 3/18 درصد مشكوك به اختلال رواني هستند.
وي با بيان اينكه اين كارگاه جهت هماهنگي بين آموزش مهارتهاي زندگي در كشور صورت گرفته است، افزود: سابقه آموزش مهارتهاي زندگي به سال 1993 بازميگردد كه در آن زمان، سازمان جهاني بهداشت، آموزش ده مهارت پايهاي و اساسي زندگي را براي دانشآموزان، فرزندان و افراد توصيه كرد.
وي با اشاره به تدوين بسته آموزشي سازمان بهزيستي و وزارت بهداشت، افزود: از نظر متخصصان، اين دو بسته آموزشي، بستههاي عمومي هستند و به صورت اختصاصي به مشكلات و گرفتاريهاي دانشجويان مطابق با 10 مهارت مذكور توجه نشده است.
يعقوبي با اعلام اينكه دفتر مركزي مشاوره با همكاري ساير وزارتخانهها در حال بررسي تدوين بسته آموزشي مهارتهاي زندگي در رابطه با چالشهاي زندگي دانشجويان است، تصريح كرد: جدا شدن از خانواده، هويت يابي، ازدواج، مشكلات تحصيلي، زندگي اجتماعي، زندگي در فضاي مجازي، تعاملات بين فرهنگي، مراقبت از خود و زندگي مستقل و سلامت رواني از جمله اين 10 مهارت زندگي افراد به حساب ميآيند.
65 درصد دانشجويان، غيربومي هستند
شاهد گرايش بسياري از جوانان به سمت پوچي گرايي و مكاتب خاص و جديد هستيم
وي در رابطه با مسئله جدايي از خانواده به عنوان يكي از مشكلات دانشجويان عنوان كرد: نزديك به 65 درصد دانشجويان، غيربومي هستند و به طور كل مساله جدايي از خانواده يك فرايند دشوار است كه اگر دانشجو آماده نباشد و يا والدين تربيت درستي نكرده باشند، مشكلاتي را به همراه خواهد آورد.
وي با بيان اينكه به طور سنتي انتظار اين است كه بسياري از جوانان و دانشجويان در صدد قطع پيوندها و نيل به داشتن استقلال هستند، ادامه داد: در خانوادههاي ايراني، والدين به صورت «هليكوپتري» هستند. به اين معنا كه هميشه و در همه حال به دنبال فرزند خود و مراقبت از او هستند.
بهگزارشايسنا، يعقوبي با بيان اينكه مساله هويت يابي يك پروژه عظيم و بسيار مبهم است، خاطرنشان كرد: ما انتظار داريم در بازده زماني 10 ساله دوره نوجواني، بحث هويت يابي به كار خود پايان دهد ولي ما شاهد گرايش بسياري از جوانان به سمت پوچي گرايي و مكاتب خاص و جديد هستيم كه در اين راستا، به دنبال پر كردن خلا جواني خود هستند.
وي با بيان اينكه درحال حاضر سن ازدواج بالاست، افزود: اين در حالي است كه در دانشگاهها دانشجويان به ازدواجهاي دانشجويي ترغيب و تشويق ميشوند ولي بايد به آسيبها و ملزومات اين كار توجه كرد كه يكي از شاخصهاي آن، مساله استقلال فرد است.
يعقوبي با بيان اينكه ميزان ساعات اختصاص يافته به درس جهت مطالعه بايد دو به يك باشد، افزود: به اين معنا كه در ازاي يك ساعت تدريس، دانشجو بايد به مدت دو ساعت مطالعه كند.
دلايل افت تحصيل دانشجويان در دانشگاه؛
سخت گيريهاي بي مورد برخي از اساتيد، ترس از فارغ التحصيلي و بيكاري و...
وي درباره دلايل افت تحصيل در سالهاي اوليه ورود دانشجو به دانشگاه، عنوان كرد: عدم آشنايي با دانشگاه، سخت گيريهاي بي مورد برخي از اساتيد، مشكلات و تنشهاي خانوادگي، حجم درس و سطح شديد رقابت از جمله علل افت تحصيلي در ترمهاي آغازين و ترس از فارغ التحصيلي، ترس از بيكاري و يا اهمال كاري ناشي از كمال گرايي يا عزت نفس پايين از جمله علل افت تحصيلي در سالهاي پاياني دانشگاه به شمار ميآيند.
يعقوبي با اشاره زندگي در فضاي مجازي جامعه كنوني، اظهار كرد: هجوم تلفن همراه، پيام كوتاه، پست الكترونيكي و اينترنت علاوه بر دارا بودن نقش مثبت آن در فراهم آوردن محيط اجتماعي جهت تبادل نظر و تقويت تعاملات اجتماعي، داراي نقش منفي جهت تقويت انزواي اجتماعي است.
به گزارش ايسنا، رييس دفتر مركزي مشاوره وزارت علوم با اشاره به مراقبت از خود و زندگي مستقل، عنوان كرد: در زندگي دانشجويي، تهيه غذا، مديريت امور مالي، تميزي اتاق، به موقع خوابيدن و ساير مسايل همگي بر عهده د انشجو است.
http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1485474&Lang=P