رييس جامعه علمي آزمايشگاهيان ايران با بيان فاصلهها و تفاوت آموزش در دانشگاهها و بيمارستانها گفت: اساس آموزش بيمارستاني به نحو مطلوبي ارائه نمي شود و اصلاح کوريکولوم آموزشي و تخصصي شدن بيمارستانهاي آموزشي تنها راه حل مشکلات آموزشي است. دکتر محمد وجگاني در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي ايسنا - منطقه علوم پزشکي تهران، با اشاره به مشکلات فعلي درعرصه آموزش آزمايشگاهيان، افزود: فاصله و تفاوت بين آموزش تئوري در دانشگاهها و آموزش عملي در بيمارستانها از مشکلات اصلي در عرصه آموزش دانشجويان آزمايشگاهي است و براين اساس آموزش در بيمارستانها به نحو مطلوبي ارائه نمي شود. وي در مورد مشکلات آموزشي دانشجويان آزمايشگاهي در بيمارستانها، تصريح کرد: با توجه به اينکه در اغلب بخشهاي بيمارستانها متولي مشخصي وجود ندارد، بسياري از دانشجويان نمي دانند مشکلات آموزشي خود را کي و کجا مطرح کنند. بر اين اساس به دانشجويان علوم آزمايشگاهي مطالب خاصي ارائه مي شود که با مطالب آموزشي در آزمايشگاهها و بيمارستانها بسيار فاصله دارد. وجگاني با اشاره به نبود ارتباط لازم بين دانشجويان مقاطع تحصيلي بالا با بيمارستان و آموزش بيمارستاني، اظهاركرد: دانشجويان با مقاطع تحصيلي بالا که رشتههاي تخصصيتري دارند، درکل هيچ ارتباطي با بيمارستانها ندارند.علاوه بر اين نيزهيچ ارتباطي با بيماران از جمله بيماران عفوني، ايمونولوژي و غيره ندارند که اين بيانگرعدم بازتاب آموزش بيمارستاني در دانشگاهي است. اصلاح کوريکولوم آموزشي تنها راه حل مشکلات آموزشي است رييس جامعه علمي آزمايشگاهيان ايران اصلاح کوريکولوم آموزشي را تنها راه حل مشکلات آموزشي فعلي دانست و افزود: با تعريف کوريکولوم براي هر برنامه و اصلاح آن، مشکلات اصلي آموزش آزمايشگاهيان حل مي شود. براي مثال يک دانشجوي PHD بايد 6 ماه در بخشهاي بيمارستاني آموزش ببينند، علاوه بر اينها بايد با وسايل اصلي بيمارستاني آشنا شوند تا بتوانند بيماران را معاينه کنند. وجگاني با تاکيد بر اصلاح بيمارستانها، گفت: بايد بيمارستانها اصلاح شوند، به اين منظورتمامي آزمايشگاههاي بيمارستانها بايد زير نظر پاتولوژيستها باشند تا جوابگوي دانشجويان از جمله دانشجويان PHDباشند.علاوه بر اين آزمايشگاههاي تخصصي بايد زير نظر دپارتمانها باشند كه به طور مثال آزمايشگاه هاي ايمونولوژي را بايد گروههاي ايمونولوژي اداره کنند و به طور کلي بيمارستانهاي آموزشي بايد زير نظر متخصصين باشند تا خدمات و هم چنين آموزش در سطح بالايي ارائه شود. به روز شدن پايان نامهها نتيجه مديکال و کيلينيکال شدن گروههاي آموزشي رييس جامعه علمي آزمايشگاهيان ايران با اشاره به مشکلات موجود در عرصه تحقيقات و پايان نامهها گفت: تحقيقات و پايان نامهها بر اساس توانمنديهاي بخشها صورت مي گيرد که بسياري از آنها در حد نيازهاي فعلي اجرايي نيستند، به اين منظور با اصلاح کوريکولوم آموزشي و هم چنين مديکال و کلينيکال شدن گروههاي آموزشي، تمامي پايان نامهها و تحقيقات کاربردي و به روز مي شوند.