پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آزمون          08 اردیبهشت 1399 - 27 April 2020


به دنبال اعلام زمان جدید برای آزمون دستیاری پزشکی برخی داوطلبان خواستار تعویق زمان برگزاری آن شدند اما وزارت بهداشت در پاسخ به آنها تاکید کرده که زمان آزمون، مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا است.

به گزارش پرتال دانشگاهی و به نقل از خبرنگار مهر، آزمون دستیاری تخصصی پزشکی یکی از مهمترین آزمون‌های گروه علوم پزشکی است و مخاطب آن پزشکان عمومی و دانشجویان سال آخر پزشکی هستند. به دنبال شیوع بیماری کرونا از بهمن ماه در ایران، آزمون‌های کشوری لغو شد و در اولین قدم آزمون دستیاری که قرار بود ۱۵ اسفند ۹۸ برگزار شود نیز لغو شد.

پس از اعلام مجدد زمان آزمون، مقرر شد که آزمون دستیاری پزشکی در روز ۴ اردیبهشت ماه ۹۹ برگزار شود که این تصمیم نیز به دلیل وضعیت ابتلاء و انتقال عفونت کرونا ویروس جدید و به جهت اعلام این وضعیت از سوی وزارت بهداشت مجدد لغو شد و تنها امکان ثبت نام برای داوطلبان فراهم شد.

در نهایت مقرر شد که تمامی آزمون‌های کشوری از سوی مراکز سنجش به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد شود و با تصمیم نهایی ستاد، زمان آزمون‌ها مشخص شود. در این مسیر پس از برگزاری اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تاریخ ۵ تیرماه ۹۹ برای آزمون دستیاری پزشکی تعیین شد.

در پی اعلام این تاریخ، بسیاری از داوطلبان در فضای مجازی و در تماس با خبرگزاری مهر اعتراض خود را نسبت به تاریخ اعلام شده بیان کردند.

برخی از این داوطلبان معتقد هستند که گروهی از پزشکانی که امسال قصد دارند در آزمون شرکت کنند اکنون درگیر بخش‌های کرونا در مراکز درمانی هستند و در عمل امکان درس خواندن و مرور دانسته‌هایشان فراهم نیست.

برخی دیگر می‌گویند شرایط برای همه یکسان نیست و ممکن است کسی دانشجوی سال آخر نباشد و چند سال از مدرک پزشکی‌اش گذشته باشد و امکان تعطیلی مطب را داشته و در قرنطینه به راحتی درس‌های خود را مرور کرده است.

در مقابل برخی از دانشجویان سال آخر پزشکی که شرایط شرکت در آزمون را دارند نیز معتقدند با توجه به درگیری شدید مراکز درمانی با کرونا و فعالیت جدی انترن‌ها (کارورزها) در بخش‌های مرتبط با کرونا عملاً امکان خروج از بخش‌ها و مرور درس برای آنها وجود ندارد.

گروهی از داوطلبان می‌گویند بخشی از پزشکان عمومی که اکنون در حوزه کرونا فعالیت دارند گروه عمده‌ای از داوطلبان آزمون دستیاری را تشکیل می‌دهند و این موضوع موجب می‌شود که شرایط با افرادی که در حوزه کرونا فعالیت نمی‌کنند مساوی نباشد.

دکتر اسماعیل ایدنی قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اعتراض این گروه از داوطلبان گفت: آزمون دستیاری پزشکی یک آزمون رقابتی است این به این معنی است که همه افرادی که در آن شرکت می‌کنند شرایط مشابهی دارند. اگر شرایط برای مطالعه دروس اکنون سخت است برای همه چنین شرایطی است.

وی اظهار داشت: آزمون قرار بود اسفند ماه ۹۸ برگزار شود و طبیعی است که افراد خود را برای اسفندماه آماده کرده بودند.

قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه کرد: این آزمون قرار بود اسفند برگزار شود و اولین آزمونی بود که لغو شد. اگر قرار باشد آن را به تأخیر بیاندازیم با توجه به اینکه اول مهرماه شروع به کار دستیاران است و معمولاً در ۲۰ شهریورماه ثبت نام صورت می‌گیرد، تأخیر در شروع به کار آنها خواهیم داشت.

تبعات تأخیر در برگزاری آزمون دستیاری

وی افزود: وقتی یک آزمون دستیاری برگزار می‌شود حدود ۲۵ روز طول می‌کشد که نتایج اولیه اعلام شود و بعد از آن برخی از رشته‌ها مصاحبه دارد و بعد از آن انتخاب رشته انجام می‌شود که این موضوع هم پروسه زمانبری است. اگر سریع بخواهیم پیش برویم به سختی می‌توان به زمان مورد نظر در مهرماه برسیم. ضمن اینکه بخش‌ها از دستیار (رزیدنت) خالی می‌شوند و بخشی از افراد هم فارغ التحصیل می‌شوند.

ایدنی تاکید کرد: اگر بخواهیم تقویم آموزشی دستیاران را برای چهار سال آینده بر سر جای خود باشد مجبوریم آزمون دستیاری را هرچه زودتر برگزار کنیم. اگر شروع به کار دستیاران به تأخیر بیافتد در عمل آزمون‌های ارتقا و دانشنامه و گواهینامه نیز به تأخیر می‌افتد.

وی یادآور شد: اگر بحث آمادگی برای آزمون هم مطرح باشد اکنون دو ماه فرصت دارند و می‌توانند دروس خود را مرور کنند. با توجه به اینکه شیوع بیماری در حال کاهش است فرصت بهتری برای مطالعه دروس وجود دارد.

قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه کرد: تعداد داوطلبانی که دانشجوی پزشکی بوده و واجد شرایط شرکت مستقیم در آزمون هستند به نسبت کل داوطلبان تعداد کمی را شامل می‌شوند.

وی تاکید کرد: لطمه‌ای که به دلیل تأخیر در برگزاری آزمون به داوطلبان می‌خورد بسیار بیشتر است چون دیرتر باید دستیاری خود را شروع کنند. برخی سرباز می‌شوند و مشکلات بیشتری به وجود می‌آید. این زمان به صلاح داوطلبان است زیرا با نوع تأخیری در دوره از ثبت نام تا سایر بخش‌ها هم به تأخیر می‌افتد.

در عین حال گروهی از داوطلبان نیز به این نکته اشاره می‌کنند که تجمیع ۱۴ هزار پزشک که ممکن است در مراکز درمانی کرونا بوده باشند در زمان آزمون، امکان خطر بالقوه ابتلاء سایر داوطلبان را فراهم می‌کند. چرا که اگر فردی ناقل باشد و علامتی نداشته باشد ممکن است در زمان برگزاری آزمون که تجمع زیادی ایجاد می‌شود به انتقال بیماری کمک کند.

فاصله گذاری فیزیکی برای آزمون دستیاری اجرا می‌شود

دکتر ایدنی اما در مقابل پاسخ داد: فاصله گذاری فیزیکی برای آزمون اجرا می‌شود. قبلاً ممکن بود که آزمون در یک یا دو دانشکده برگزار شود اما اکنون با این شرایط فاصله بیشتر برای افراد در نظر گرفته می‌شود و در فضای وسیع‌تر محل آزمون برگزار شود. ممکن بود قبلاً در کلاس‌ها ۳۰ نفر آزمون دهند اکنون این تعداد به ۱۵ نفر می‌رسد. تمهیدات بهداشتی آزمون کاملاً رعایت می‌شود.

قائم مقام شورای آموزش پزشکی و تخصصی همچنین تاکید کرد: برگزاری آزمون دستیاری تصمیم فردی نیست و تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا است. به هر حال داوطلبان تاکید می‌کردند که زمان هر چه زودتر اعلام شود که در نهایت این تصمیم اعلام شد. تقویم آزمون‌های علوم پزشکی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.



جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین آزمون

خبرنامه - شبکه های اجتماعی