پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / آزمون          17 فروردین 1401 - 06 April 2022


در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۷ آزمون کشوری برگزار می‌شود که بخشی از آنها برعهده وزارت علوم و بخشی بر عهده وزارت بهداشت است. داوطلبان باید از اردیبهشت ماه خود را آماده این آزمون های سرنوشت ساز کنند.

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرگزاری مهر - گروه حوزه و دانشگاه: هر ساله بخش عمده‌ای از دانش آموزان و دانشجویان کشور خود را آماده برگزاری آزمون‌های کشوری می‌کنند. آزمون‌هایی که هر کدام به نوبه خود برای مخاطبان خود اهمیت خاصی دارند. از کنکور سراسری گرفته که با جمعیت میلیونی همواره مورد توجه بود تا آزمون دستیاری پزشکی که نقطه حرکت پزشکان عمومی به تخصص است و در آینده شغلی افراد تأثیرگذار است.

اما آزمون‌های کشوری در دو سال اخیر زیر سایه شیوع پاندمی کرونا شرایط متفاوتی را تجربه کرده اند. از تعویق های پی در پی تا ترس داوطلبان از ابتلاء به بیماری؛ از عکس انداختن از دفترچه کنکور در بحبوحه کنکور هنر تا تجمع اعتراضی داوطلبان به شرایط برگزاری آزمون‌ها در پیک‌های کرونایی.

در این میان تجربه داوطلبان از برگزاری آزمون در بیمارستان و قرنطینه تا ماسک و الکل در کنار پاسخنامه‌ها، همچنین تمهیداتی که برای اولین بار پای در حوزه‌های امتحانی گذاشت، متفاوت بود.

با گذشت دو سال از کرونا و کسب تجربه در این حوزه شاید دیگر تمهیدات کرونایی جذابیت خود را در آزمون‌ها از دست داده است اما همیشه نکاتی برای جلب توجه داوطلبان وجود دارد و آن هم تغییرات بی پایان در آزمون‌های کشوری است.

امسال هم این تغییرات در آزمون‌های مختلفی دیده می‌شوند. تغییر شکل پاسخنامه‌های کنکوری، تغییر زمان آزمون دستیاری، برگزاری اولین دوره فراگیر ارشد در دانشگاه آزاد و تغییر سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها تنها نمونه‌هایی از این تغییرات هستند.

آغاز آزمون‌های کشوری سال ۱۴۰۱ با آزمون دستیاری پزشکی

برگزاری آزمون‌های مهم کشوری در سال ۱۴۰۱، با آزمون دستیاری دوره چهل و نهم در ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

دکتر محمد مهدی نوروز شمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آزمون دستیاری گفت: ۱۲ هزار نفر در بازه‌های زمانی اول تا هشتم اسفند و ۱۶ تا ۲۱ اسفند در چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی ثبت نام کرده اند.

وی از تمدید زمان ثبت نام برای افرادی که مایل هستند در این آزمون شرکت کنند و زمان ثبت نام را از دست دادند، خبر داد و گفت: در حال ارزیابی و بررسی هستیم که با توجه به درخواست داوطلبان، زمان ثبت نام در آزمون تمدید شود. هنوز زمان قطعی برای این تمدید در نظر گرفته نشده است.

تمدید زمان ثبت نام در چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی

چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی حواشی زیادی داشت. ابتدا قرار بود این آزمون در ۵ اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شود اما پس از کش و قوس‌های زیاد، اعتراض داوطلبان و تغییرات آئین نامه، شورای آموزش پزشکی و تخصصی، تصمیم گرفت زمان ثابتی را برای برگزاری آزمون درنظر بگیرد. از این رو مقرر شد آزمون هر ساله در اردیبهشت ماه برگزار شود.

دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پاسخ به معترضان آزمون دستیاری گفت: برگزاری آزمون دستیاری مطابق آئین نامه جدید کاملاً قانونی است و آزمون دوره ۴۹ در موعد مقرر (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.

وی دلیل تعیین زمان ثابت را تغییر آئین نامه برشمرد و گفت: مطابق آئین نامه قبلی آزمون پذیرش دستیار رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی، آزمون باید سالی یکبار برگزار شود. ولی پس از شیوع کرونا برگزاری آزمون دستیاری سال قبل به سال بعد موکول شد و عملاً امتحان سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ برگزار شد. برگزاری دو آزمون در سال از سوی دیوان عدالت اداری مورد خدشه قرار گرفت که درست هم بود.

باقری فرد اضافه کرد: طی چند جلسه که با دیوان عدالت اداری برگزار کردیم مقرر شد آئین نامه آزمون دستیاری را اصلاح کنیم. بنابراین آئین نامه در نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی اصلاح شد یعنی تعیین تاریخ و تعداد امتحان و همچنین منابع ازمون بعهده معاونت آموزشی و گروه‌های تخصصی بورد و شورای آموزش پزشکی و تخصصی گذاشته شد.

سه آزمون کشوری دیگر در گروه علوم پزشکی با تغییرات زمان ثبت نام مواجه شده اند. برای این آزمون‌ها که در سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شوند مهلت جدید ثبت نام در نظر گرفته شده است.

تمدید زمان ثبت نام سه آزمون کشوری در گروه علوم پزشکی

دکتر محمد مهدی نوروز شمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این آزمون‌ها گفت: مهلت ثبت نام برای آزمون کارشناسی ارشد گروه علوم پزشکی در دهه سوم فروردین، برای آزمون دکتری تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی در نیمه دوم اردیبهشت و برای آزمون دستیاری دندانپزشکی در نیمه دوم اردیبهشت ماه تمدید شده است.

آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در روزهای ۵ و ۶ خردادماه ۱۴۰۱، آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) و دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور (Ph.D by Research) رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی در روزهای ۲ و ۳ و ۴ تیرماه ۱۴۰۱ و سی و ششمین دوره آزمون پذیرش دستیار در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی روز پنج شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شوند.

نواخته شدن زنگ کنکورهای وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ با برگزاری آزمون کارشناسی ارشد در اردیبهشت

زنگ کنکورهای کشوری در سال ۱۴۰۱ با برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ نواخته می‌شود. بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در چند بازه زمانی انجام شد. در مرحله اول ۱۶ تا ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ و در مرحله دوم ۲۰ تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ داوطلبان فرصت یافتند در این آزمون ثبت نام کنند و در نهایت با احتساب افرادی که متقاضی رشته‌های شناور شده بودند تعداد ۶۴۶ هزار و ۶۹۶ داوطلب برای آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ نام نویسی کردند.

آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرده است و تنها تغییر آن افزایش تعداد داوطلبان نسبت به سال ۱۴۰۰ است.

امسال برای اولین بار در دوره‌های کارشناسی ارشد یک تغییر ویژه رخ داده است و آن هم برگزاری آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد برای پذیرش در دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی است.

دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد پیش از این تنها در دانشگاه پیام نور برگزار می‌شد اما با مجوز سازمان بازرسی کل کشور و تصمیم شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، مقرر شد که پذیرش دانشجو از دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد نیز صورت بگیرد.

آزمون دوره‌های فراگیر کارشناسی ارشد برای دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی در روز جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ رکورد دار بیشترین تغییر در آزمون

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ شاید پر تغییرترین آزمون کشوری است که در سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

فرصت ثبت نام در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در دو بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ بهمن و اول تا ششم اسفند ۱۴۰۰ انجام شد و در مجموع تعداد یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۹۵۹ نفر در پنج گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان‌های خارجی ثبت نام کردند.

بیشترین آمار ثبت نام کننده متعلق به گروه علوم تجربی با ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفر است. همچنین تعداد زنان بیشتر از مردان ثبت نام کننده در کنکور ۱۴۰۱ است. ۶۱ درصد داوطلبان را زنان و ۳۹ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین آمار ثبت نام در کنکور نسبت به سال گذشته رشدی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در تیرماه سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

عبدالرسول پورعباس، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: همه تغییرات آزمون‌های ۱۴۰۱ انجام شده است که مهمترین آن تغییر میزان سوابق تحصیلی، کاهش تعداد سوالات آزمون و تغییر شکل پاسخنامه‌ها است.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ و آزمون‌های پس از آن، فقط بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ برگزار می‌شوند و ضرایب دروس تخصصی نیز بر همین اساس اعلام شده و برای همه متقاضیان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید ۶-۳-۳ منحصراً یک نوع دفترچه سوال و بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: این تغییرات در جهت حفظ آرامش و امنیت بیشتر داوطلبان است و برای پنج گروه آزمایشی در کنکور سراسری ۱۴۰۱ برای هر دفترچه یک پاسخنامه در نظر گرفته شده و به این ترتیب به جای ۵ پاسخنامه ۱۳ پاسخنامه از داوطلبان گرفته می‌شود.

وی با اشاره به تغییرات محتوایی و شکلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: سوالات به صورت محتوایی و از متن کتب درسی طرح خواهد شد. شکل پاسخنامه‌ها در کنکور ۱۴۰۱ کاربر دوست شده و به این معنی که برای هر درس که پاسخ‌های آن متفاوت است ستون مربوط به درس مشخص شده و با فاصله‌های مناسب، شرایطی ایجاد کردیم تا داوطلب در زمان پاسخ‌دهی دچار اشتباه نشود.

پورعباس خاطرنشان کرد: دلیل این کار این است که پاسخنامه‌های قبلی گیج کننده بود و پس از کنکور تعداد زیادی داوطلب به سازمان سنجش مراجعه می‌کردند که چون پاسخنامه ریز است، داوطلب یک گزینه را اشتباه زده و تا آخر پاسخنامه اشتباه رفته است و همین باعث شده در رشته دلخواه قبول نشود.

رئیس سازمان سنجش تغییر مهم دیگر کنکور را تأثیر معدل برشمرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۱ تأثیر معدل به صورت تأثیر مثبت ۴۰ درصدی است. این تأثیر در بخش‌هایی است که سوابق تحصیلی را آموزش و پرورش می‌دهد. در بخش‌های دیگر


جدیدترین اخبار دانشگاهی - استخدامی و کنفرانس های علمی را در پرتال دانشگاهی مشاهده کنید. 
با عضویت در خبرنامه های تخصصی ، اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید . 
کانال تلگرام پرتال دانشگاهی را  به نشانی https://telegram.me/unpir دنبال کنید.

پر بازدیدترین آزمون

خبرنامه - شبکه های اجتماعی