پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          25 فروردین 1390 - 14 April 2011


دانشگاه‌هاي كشور در 3 سطح رتبه‌بندي مي‌شوند

خبرگزاري فارس: معاون آموزشي وزارت علوم تأكيد كرد: وزارت علوم سعي دارد تا دانشگاه‌ها را در 3 سطح فراملي، ملي و استاني-منطقه‌اي رتبه‌بندي كند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس اعزامي به استان سيستان و بلوچستان، حسين نادري‌منش معاون آموزشي وزارت علوم تحقيقات و فن‌آ‌وري در ديدار با اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌هاي استان سيستان و بلوچستان كه بعد از ظهر امروز چهارشنبه در سالن همايش‌هاي اين دانشگاه برگزار شد، گفت: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تنها 300 دانشجو در رشته‌هاي تربيت معلم و فني و مهندسي در دانشگاه سيستان و بلوچستان تحصيل مي‌كردند اما اكنون دانشگاه‌هاي اين استان ظرفيت 83 هزار دانشجو دارد. 

وي با اشاره به اينكه به صورت عام رشد خوبي در آموزش عالي كشور داشته و به رشد 20 برابري رسيده‌ايم، افزود: ايران اسلامي علم، دانش و اقتدار علمي را مهمترين عامل رشد خود مي‌داند، بنابراين با اين نگاه سفرهاي استاني دولت شكل گرفت كه مسئولان امر از نزديك در شهرهاي مختلف كشور حضور پيدا كنند و با مشكلات مردم در صحنه آشنا شوند. 

نادري‌منش خاطرنشان كرد: مردم كشورمان معتقدند كه تا پيش از برگزاري سفرهاي استاني هيئت دولت حتي مديران كل استاني نيز در شهرها حضور پيدا نمي‌كردند اما امروز رئيس جمهور به همراه وزرا و ساير مسئولان در قالب سفرهاي استاني در شهرهاي مختلف كشور حضور پيدا مي‌كنند. 

معاون وزير علوم در ادامه تصريح كرد: در مناظرات انتخاباتي از رئيس جمهور كشورمان سؤال مي‌شد كه چرا در قالب سفرهاي استاني و براي افتتاح يك جوي آب به شهري سفر مي‌كنيد كه در پاسخ بايد گفت افتتاح يك جوي آب در يك روستا مانند افتتاح برج ميلاد در تهران است. 

معاون آموزشي وزير علوم با اشاره به اينكه در سال گذشته 4 ميليون ظرفيت پذيرش دانشجو داشتيم و 200 هزار ظرفيت دانشجو نيز خالي مانده بود، پس بايد به سوي رشد كيفي در بحث آموزش عالي كشور حركت كنيم، اظهار داشت: رشد كيفي در دانشگاه‌ها با فعاليت اساتيد محقق مي‌شود. 

وي افزود: يكي از تصميمات جدي و منطقي كه طي دهه‌هاي دوم و سوم انقلاب اسلامي گرفته شد، حركت بر اساس برنامه مدون و چشم‌انداز بود. 

اين مقام مسئول در وزارت علوم در ادامه بيان داشت: در سال 83 سند چشم‌انداز 20 ساله نظام طراحي شد كه طي افقي 20 ساله ايران بايد در منطقه سرآمد باشد و يكي از شاخص‌هاي اين سرآمدي رشد در بحث علم و فناوري، رشد پرشتاب اقتصادي، ايجاد اشتغال بهينه و توليد سرمايه يا درآمد است. 

نادري‌منش تصريح كرد: افقي كه ايران براي آينده خود پيش‌بيني كرده است بر اساس ايران دانش‌بنيان در سال 1404 است. 

معاون آموزشي وزير علوم تأكيد كرد: در راستاي توسعه علمي نيروي انساني متخصص نيز تربيت مي‌شود و در هزاره سوم نيروهاي متخصص و ماهر هستند كه حرف اول را در توسعه كشور مي‌زنند و در اين فرآيند توليد علم و تربيت نيروي انساني بايد در اولويت فعاليت‌هاي ما باشد. 

نادري‌منش خاطرنشان كرد:‌ در اوايل سال 2010 و بر اساس مقالات بين‌المللي ايران با رشد 11 برابري علم رتبه اول را به خود اختصاص داد و تركيه تنها 5.5 برابر رشد علمي داشت و عربستان نيز با هزينه‌هاي هنگفتي كه داشته است تنها در طي 30 سال گذشته 97 صدم درصد رشد علمي داشته است. 

وي افزود:‌ انقلاب اسلامي ايران در دهه اول خود درگير جنگ تحميلي بود و در دهه دوم انقلاب نيز مسئولان امر سرگرم بازسازي مناطق آسيب‌ديده بودند، بنابراين رشد علمي در كشورمان در 15 سال گذشته شكل گرفته است. 

معاون وزير علوم تأكيد كرد: پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تنها 500 مقاله بين‌المللي از سوي اساتيد و دانشجويان كشورمان منتشر مي‌شد اما در سال گذشته 17 هزار مقاله علمي منتشر شده است و اين اقدامات بر اساس همگرايي، توانايي و همت مسئولان، دانشجويان، اساتيد و زيرساخت‌هاي نظام اسلامي شكل گرفته است. 

وي با اشاره به اينكه با وجود تمامي تحريم‌ها اكنون به رشد بالاي علمي دست يافته‌ايم اظهار داشت: در حال حاضر زيرساخت‌هاي علمي شكل گرفته و بايد به زيرساخت‌هاي فناوري نيز منجر شود و نقشه جامع علمي كشور و برنامه پنجم توسعه كشور بر اساس اين اهداف و شركت‌هاي دانش‌بنيان رقم مي‌خورد. 

نادري‌منش در ادامه گفت: در زير ساخت‌هاي فن‌آوري دانشگاه‌ها علاوه بر تربيت نيروي انساني بايد به دانش فني، ثبت اختراعات و رفع نيازها حتي به صورت مهندسي معكوس توجه ‌شود و اكنون پارك‌هاي علمي فناوري بر اين اساس در استان‌ها شكل گرفته است. 

معاون آموزشي وزير علوم خاطرنشان كرد: يكي از حركت‌هاي جدي دانشگاه‌ها بايد حركت در راستاي ورود به فاز دانش و فناوري است و چون هسته اوليه اين دو فاز شكل گرفته است فاز سوم يعني شتاب اقتصادي اكنون مطرح شده است. 

وي افزود: به همين دليل مقام معظم رهبري امسال را با عنوان سال جهاد اقتصادي نامگذاري كرده‌اند. 

اين مقام مسئول در وزارت علوم در ادامه بيان داشت: رهبر معظم انقلاب تأكيد داشتند كه در بحث علم و فناوري كشورمان با همت و كار مضاعف رو به جلو و رشد حركت كرد. 

وي با اشاره به اينكه ايران 1404 يك ايران دانش‌بنيان خواهد بود گفت: با توجه به اينكه زيرساخت‌هاي كشور بر اساس دانش رقم زده شده است پس بايد ساير فعاليت‌ها نيز با دانش خود را منطبق كنند. 

نادري‌منش با بيان اينكه امروز مهمترين اقدام هر كشوري اقتدار علمي آن كشور است، تأكيد كرد: آنچه كه ما را از حوادث و حملات احتمالي نجات مي‌دهد اقتدار علمي و اتحاد است و با توجه به اين امر نقش دانشگاه برجسته است. 

معاون وزير علوم باتأكيد بر اينكه بدون شك ايران پايگاه تربيت نيروي انساني در منطقه خواهد بود، تصريح كرد: در حال حاضر عقبه‌هاي سخت را گذرانده‌ايم و بايد به آينده فكر كنيم. 

وي افزود:‌ در حال حاضر ظرفيت علمي در استان سيستان و بلوچستان پس از استان سمنان مقام دوم را به خود اختصاص داده است. البته اين استان در بعد آموزش و پرورش رشد آنچناني نداشته اما در بعد آموزش عالي رشد بسيار بالايي داشته است. 

معاون وزير علوم خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر 5 هزار دانشجوي خارجي در دانشگاه‌هاي كشورمان در حال تحصيل هستند كه در پايان برنامه پنجم توسعه كشور تعداد اين دانشجويان خارجي بايد به 25 هزار نفر برسند. 

نادري‌منش خاطرنشان كرد: 2 كشور بزرگ همسايه ايران در مجاورت استان سيستان و بلوچستان قرار دارند و اين استان مي‌تواند با توجه به اين امر دانشجويان خارجي با ظرفيت بالا پذيرش كند. 

اين مقام مسئول وزارت علوم با اشاره به اينكه ايران نمي‌تواند عدالت محور نباشد و به خاطر رشد يك عده بقيه را قرباني كند، بيان داشت: دانشگاه‌ها مهمترين محل دفاع از ارزش‌هاي نظام اسلامي ايران هستند. 

وي افزود:‌ در سند تحول آموزش و پرورش كه تكذيب آن مراحل نهايي خود را طي مي‌كند، مدارس بخشي هستند كه بايد به حيات طيبه تبديل شود و دانشگاه‌هاي كشور ما بايد به گونه‌اي شكل گيرد كه با ورود يك جوان 18 ساله و پس از گذراندن دوره‌هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و يا دكترا به يك نيروي مفيد و ماهر براي نظام اسلامي تربيت شود. 

نادري‌منش با بيان اينكه دانشگاه‌ها بايد نيروهايي تربيت كنند كه ماهر و توانمند باشند و نبايد مدرك‌گرايي در كشور مطرح باشد. 

وي در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: آيين‌نامه ارتقاء اساتيد توسط وزارت علوم اصلاح شد كه در فصل اول آن فعاليت‌هاي فرهنگي مطرح گرديد. علاوه بر نوشتن مقالات علمي، فعاليت‌هاي بديع و فن‌آورانه نيز مي‌تواند امتيازهاي وتويي داشته باشد. 

معاون آموزشي وزارت علوم خاطرنشان كرد: آيين‌نامه مديريتي نيز اصلاح شده كه به زودي ابلاغ مي‌شود و همچنين براي دانشجويان ممتاز آيين‌نامه استعدادهاي درخشان را بازنگري مي‌كنيم تا دانشجويان ممتاز دانشگاه‌هاي مناطق دوردست بتوانند به دانشگاه‌هاي تراز اول كشور ورود پيدا كنند و در اين خصوص اعلام شده كه دانشگاه‌هاي برتر كشور مي‌توانند بدون كنكور 20 درصد ظرفيت خود دانشجو جذب كنند به شرط آنكه 10 درصد جذب از ساير دانشگاه‌ها باشد. 

معاون وزير علوم تأكيد كرد: در حال حاضر دوره كارشناسي ارشد و دكتراي پيوسته را مطرح كرديم كه آيين نامه آن ظرف يك تا 2 هفته آينده ابلاغ مي‌شود و همچنين براي پاسخ به نيازهاي كلان كشور دوره‌هاي دكتراي پژوهش محور را نيز مورد تصويب قرار داده‌ايم. 

وي افزود: مجموعه تصويب اين آيين‌نامه‌ها در جهت رسيدن به اهداف برنامه پنجم توسعه كشور، نقشه جامع علمي و سند چشم‌انداز 20 ساله نظام اسلامي است. 

اين مقام مسئول در وزارت علوم در ادامه گفت: در بحث دوره دكترا دانشجويان اعتراضاتي داشتند كه در اين خصوص عدالت رعايت نمي‌شد و وزارت علوم بحث برگزاري آزمون دكتراي نيمه متمركز را عملي كرد. 

نادري‌منش اظهار داشت: در بحث تحول در دروس و محتواي آنها مهرماه سال گذشته ابلاغيه‌اي صادر شد كه تمام سرفصل‌هاي بيش از 5 سال بايد به روز شود. 

معاون آموزشي وزير علوم خاطرنشان كرد: در حال حاضر اعلام كرديم كه هر كس كتاب علوم انساني را براساس تعاريفي كه به دانشگاه‌ها ارسال كرديم، تهيه كند هزينه توليد و چاپ اين كتاب‌ها را مي‌پردازيم. 

وي با اشاره به اينكه آنچه كه وظايف وزارت علوم بود انجام شده و اكنون بايد اساتيد در بحث جهادگونه علم پرشتاب حركت كنند، گفت‌: در حال حاضر كه در تحريم به سر مي‌بريم مجبوريم بسياري از دستگاه‌ها را بسازيم پس بايد امكانات موجود خود را در اختيار يكديگر قرار دهيم و شبكه‌اي عمل كنيم. 

نادري‌منش تأكيد كرد: سعي داريم دانشگاه‌ها را در 3 سطح فراملي، ملي و استاني-منطقه‌اي رتبه‌بندي كنيم كه بر اساس اين رتبه‌بندي شرايطي ايجاد مي‌شود كه هر 2 سال يك‌بار وضعيت دانشگاه‌ها بررسي شده و دانشگاه‌هاي كشور در اين رتبه‌بندي ارتقاء مي‌يابند و يا نزول پيدا مي‌كنند. 

معاون وزير علوم با اشاره به اينكه تاكنون سعي داشته‌ايم مكانيزم پويا و پاسخگو را شكل دهيم، خاطرنشان كرد: اگر اين فرآيندها حفظ شود پيش از رسيدن به سال 1404 در منطقه اول خواهيم بود. اما بايد توجه داشت كه در برخي از شاخص‌هاي علمي اكنون در منطقه اول هستيم. 

وي افزود: سال گذشته با پيگيري‌هاي رئيس جمهور و وزير علوم در حقوق و مزاياي اساتيد رشد داشتيم و اميدواريم در بحث ارتقاي حقوق و مزاياي كارمندان نيز تا يك يا دو ماه آينده به نتايج مطلوب برسيم. 

وي با اشاره به اينكه اميدواريم تعامل رؤساي دانشگاه‌ها با مسئولان استاني بيشتر شود، خاطرنشان كرد: طبق مصوبه وزارت كشور استان‌هاي مرزي نمي‌توانند دانشجوي خارجي جذب كنند كه در اين خصوص در حال پيگيري و رفع مشكلات لازم هستيم.

تگ ها دانشگاه‌ هاي كشور 3 سطح رتبه‌بندي

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی