پرتال دانشگاهی کشور پرتال دانشگاهی کشور
University Portal of Iran




کلمات مرتبط

    نتایج کارشناسی ارشد 1402 نتایج ارشد 1402 دفترچه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد امریه سربازی استخدام تامین اجتماعی استخدام شرکت نفت استخدام آموزش و پرورش استخدام بانک پذیرش بدون کنکور منابع کارشناسی ارشد منابع دکتری استخدام شهرداری آگهی استخدام پليس استخدام نیروی انتظامی لیست همایش های بین المللی لیست سمینار لیست کنفرانس سالن همایش مقاله ISI دانشگاه پيام نور استخدام بانک پاسارگاد سازمان سما استخدام بانک شهر استخدام بانک گردشگری آگهی استخدام بانک صادرات استخدام بانک پارسیان پودمانی علمی کاربردی 1402 استخدام دولتی استخدام استانداری استخدام آتش نشانی استخدام وزارت نيرو استخدام ديپلم استخدام برنامه نویس استخدام حسابدار نمونه سئوالات کارشناسی ارشد نمونه سئوالات دکتری ارزشیابی مدرک دانشگاه پیام نور فراگير دانشپذير مدرک دیپلم مدرک کارشناسی انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 عدح.هق daneshgah پردیس دانشگاهی شهریه دانشگاهها آگهی استخدام تهران azad karshenasi arshad kardani peyvasteh azmoon konkoor mba مجازی mba یکساله مدرک mba
 اخبار دانشگاهی کشور / اخبار دانشگاه          27 اردیبهشت 1390 - 17 May 2011

سیگاریها از تحصیل محروم می شوند/ جزئیات شیوه نامه انضباطی دانشگاه ها
پرتال دانشگاهی کشور : در حالی وزیر بهداشت بار دیگر بر ممنوعیت استعمال دخانیات در دانشگاههای علوم پزشکی تاکید می کند که شیوه نامه انضباطی دانشجویان یادآور می شود منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال با احتساب سنوات، سنگین ترین حکم برای دانشجویان سیگاری است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی با بیان اینکه افراد سیگاری در وزارت بهداشت استخدام نمی‌شوند گفت: دانشجویان پزشکی که سیگار مصرف می کنند از ادامه تحصیل محروم می شوند.

وی با اشاره به هفته مبارزه با دخانیات گفت: قوانین مبارزه با دخانیات در کشور به خوبی مصوب شده است اما دستگاههای نظارتی باید در این زمینه فعالتر شوند و با افراد خاطی برخورد کنند و دانشجویان رشته های پزشکی که استعمال دخانیات داشته باشند از تحصیل محروم می شوند.

وزیر بهداشت سال گذشته نیز در آستانه هفته مبارزه با دخانیات نسبت به افزایش تعداد دانشجویان دختر که به استعمال سیگار روی آورده اند، هشدار داده بود.

دکتر سید مهدی طیبی تفرشی - دبیر سابق شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بندهای مربوطه به ممنوعیت مصرف سیگار و مواد دخانی در محیط دانشگاهها و اجرای تنبهیات در این حوزه گفته بود: در شیوه نامه جدید اجرایی انضباطی دانشجویان استعمال دخانیات در دانشگاه و اماکن مرتبط یعنی هر فضایی که به دانشجو و دانشگاه مرتبط باشد تخلف اخلاقی محسوب می شود.

وی اضافه کرده بود: در صورت ارتکاب دانشجویان به این تخلف در مرحله اول بندهای 2 تا 5 شیوه نامه اجرایی که از اخطار شفاهی تا درج در پرونده است اعمال می شود و در صورت تکرار تا بند 12 که در نهایت به دو ترم محرومیت (تعلیق) می انجامد قابل تشدید است.

طیبی یادآور شده بود: این شیوه برای کلیه دانشجویان دختر و پسر اجرا می شود و تفاوتی نیز میان دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت یا علوم وجود ندارد.

همچنین بر اساس یکی از آخرین تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات و کنترل دخانیات در سال 89، 75 درصد افراد سیگاری در سنین زیر 20 سال سیگار کشیدن را آغاز می کنند و تحقیقات انجام شده در مورد میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان کشور نشان می دهد میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان 16 درصد است.

بر اساس این تحقیق میزان مصرف سیگار در دانشجویان پسر 25 درصد و در دانشجویان دختر 6 درصد است و میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان پزشکی نسبت به سایر رشته ها بیشتر است.

در مطالعه دیگری که بیش از یک هزار نفر از دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند یک هزار و 66 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران پرسشنامه‌ای را تکمیل کردند که نتایج نشان داده 3/16 درصد آنها سیگاری هستند که از این تعداد 4/25 درصد مذکر و 5 درصد مونث بوده اند.

بخشهای دیگری از نتایج این مطالعه نشان می دهد دانشجویان پسر به اندازه جامعه عمومی ‌سیگار می‌کشند و دانشجویان دختر در مقایسه با آمار نسبت به زنان جامعه عمومی ‌بیشتر سیگار می‌کشند. همچنین با توجه به یافته ها مشخص شده است میزان استعمال دخانیات طی دوره تحصیل دانشگاه به ‌نحو معنی‌داری افزایش می ‌یابد.

بر اساس شیوه نامه اجرایی انضباطی دانشجویان علوم پزشکی که به تمام دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است، استعمال دخانیات در دانشگاه و اماکن مرتبط جزء بند رسیدگی به تخلفات اخلاقی قرار می گیرد. متخلف به یکی از تنبیهات بندهای 2 تا 5 محکوم می شود و در صورت تکرار تا بند 12 قابل تشدید است.

تنبیهاتی که با حکم شوراهای انضباطی دانشگاه یا شورای مرکزی انضباطی نسبت به دانشجویان اعمال می شود:

ردیف نوع تنبیه
1 احضار و اخطار شفاهی
2 تذکر کتبی بدون درج درپرونده دانشجو
3 اخطار کتبی بدون درج درپرونده دانشجو
4 تذکر کتبی و درج درپرونده دانشجو
5 توبیخ کتبی و درج درپرونده دانشجو
6 دادن نمره 25/. در درس یا امتحان مربوط به تخلف
7 محرومیت از تسهیلات رفاهی دانشگاه و یا ایجاد تغییر در آنها، از قبیل وام، خوابگاه و غیره، از یک ماه تا مدت زمان باقیمانده ازتحصیل
8 دریافت خسارت از دانشجو ، در مواردی که تخلف منجر به ایجاد ضرر و زیان شده باشد
9 منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال، بدون احتساب سنوات
10 منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال ، با احتساب سنوات
11 منع موقت از تحصیل به مدت دونیمسال ، بدون احتساب سنوات
12 منع موقت از تحصیل به مدت دو نیمسال ، با احتساب سنوات

تگ ها سیگاریها از تحصیل محروم می شوند جزئیات شیوه نامه انضباطی دانشگاه ها

پر بازدیدترین اخبار دانشگاه

خبرنامه - شبکه های اجتماعی